Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Aktywność intelektualna dziecka 380-DN5-3JEC
Wykład (WYK) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 8
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. J. Uszyńska – Jarmoc, B. Dudel, M. Głoskowska – Sołdatow (red.), Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków – Białystok 2013.

2. R. J. Sternberg, L. Spear-Swerling, Jak nauczyć dzieci myślenia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.

3. R. J. Sternberg, L. Jarvin, E. L. Grigorenko, Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018.

4. I. Czaja-Chudyba, Myślenie krytyczne w edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020.

5. E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.

6. E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości dziecka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.

7. B. Muchacka, J. Kurcz (red.), Wspieranie dziecięcej kreatywności, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, Nowy Sącz 2006.

8. E. Filipiak (red.), Nauczanie rozwijające we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskieg. Od teorii do zmiany w praktyce, Agencja Reklamowo – Wydawnicza ArtStudio, Bydgoszcz 2015.

9. E. Filipiak, E. Lemańska – Lewandowska (red.), Model nauczania rozwijającego we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Gotowość studentów i nauczycieli. Możliwość aplikacji, Agencja Reklamowo – Wydawnicza ArtStudio, Bydgoszcz 2015.

10. E. Filipek (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008.

11. G. Lutomski (red.), Uczyć inaczej, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 1994.

12. J. Bałachowicz, Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Warszawie, Warszawa 2009.

13. K. Leksicka, Próba spełniania marzeń, Fundacja Wolne Inicjatywy Edukacyjne, Wrocław 1997.

14. J. Helm, L. G. Katz, Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej, Warszawa 2003.

15. R. Michalak, Metody wyzwalające aktywność dziecka, [w:] Sowińska, Misiorna, Michalak, Konteksty edukacji zintegrowanej, Poznań 2002.

16. Jaszczyszyn E., Szada – Borzyszkowska J. (red.), Edukacja dziecka – mity i fakty, Trans Humana, Białystok 2010.

17. J. Uszyńska – Jarmoc, O potrzebie budowania koncepcji uczenia się, jak się uczyć, [w:] L. Hurmo, D. Klus – Stańska, M. Łojko, Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Kraków 2009.

18. E. Filipek, Z Wygotskim i Braunerem w tle. Słownik pojęć kluczowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2011.

Efekty uczenia się:

KA7_WG6 metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej;

KA7_UW3 wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy;

KA7_UW4 dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia;

KA7_UO2 rozwijać kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów;

KA7_KK2 budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczeniem przedmiotu będzie egzamin.

Ilość punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia za wykonanie zadań przewidzianych w trakcie realizacji przedmiotu.

Punktacja:

91% -100% bdb

81% - 90% db+

71% - 80% db

61% - 70 % dst+

51% - 60% dst

50 % - ndst

Zakres tematów:

1. Uczenie się dziecka jako czynnik rozwoju.

2. Konstruktywizm jako teoria uczenia się.

3. Metody organizowania uczenia się dziecka – teoretyczne omówienie zagadnień.

4. Style działań edukacyjnych nauczycieli – między uprzedmiotowieniem a podmiotowością.

5. Jak rozwijać myślenie dzieci? – zasady rozwijania mądrości.

6. Nauczyciel jako organizator społecznego środowiska uczenia się .

7. Strategie stymulowania aktywności i samodzielności poznawczej dzieci.

Metody dydaktyczne:

wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, dyskusja dydaktyczna

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda sobota, 15:30 - 17:00, sala B223 (cwi)
każda sobota, 13:45 - 15:15, sala B223 (cwi)
Małgorzata Bilewicz 37/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)