Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody badań ilościowych 380-DN5-4IBM
Wykład (WYK) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 8
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

Brzeziński J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.

Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. Sixth Edition. http://gtu.ge/Agro-Lib/RESEARCH%20METHOD%20COHEN%20ok.pdf

Creswell, J. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. 4th Edition. Los Angeles, London, New Dehli: SAGE.

Ferguson G.A., Takane Y., (2019). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa: PWN.

Privitera, G. (2018). Statistics for the Behavioral Sciences. SAGE.

Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Wieczorkowska G., Wierzbiński J. (2007). Statystyka. Analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Literatura uzupełniająca:

Salkind, N. (2016). Statistics for People Who (Think They) Hate Statistics. SAGE.

Efekty uczenia się:

Student/ka:

- zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, orientuje się w stanowiskach i podejściach metodologicznych, ma wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym oraz jakość i zakres udzielanego wsparcia społecznego (KA7_WG5);

- posiada umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb, możliwości, uzdolnień każdego dziecka/ucznia pod względem planowania, realizacji i oceny spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania (KA7_UW2);

- ustala obszary swojej pracy wymagające modyfikacji i ciągłego doskonalenia (KA7_KR2).

Metody i kryteria oceniania:

- Test składający się z zadań zamkniętych i otwartych (maks. 15 pkt.).

- 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia w teście jest wymagana do zaliczenia;

- Punktacja/oceny:

15pkt=bdb

14.75-13.75=db+

13.50-12.50=db

12.25-11.00=dst+

10.75-8.00=dst

<8.00 = ndst

Zakres tematów:

1. Istota pomiaru jako cechy specyficznej paradygmatu ilościowego w badaniach społecznych. Typy skal pomiarowych. Fazy pracy z danymi w badaniach ilościowych

2. Rodzaje zmiennych (ciągłe, dyskretne). Tworzenie nowych zmiennych ze skumulowanych wskaźników cząstkowych (zmienne zagregowane).

3. Przekształcanie (transformacja) skali ilorazowej w skalę przedziałową (skala stenowa)

4. Hipotezy badawcze. Zasady konstruowania. Warunki poprawności

5. Microsoft Excel jako baza danych. Tworzenie tabel przestawnych w MS Excel (częstości i średnie)

6. Elementy opisu statystycznego (miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, skośność, kurtoza)

7. Podstawowe statystyki dotyczące związku między zmiennymi

8. Skala dystansu społecznego E.Bogardusa – konstrukcja, zastosowanie

Metody dydaktyczne:

wykład interaktywny

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda sobota, 8:30 - 10:00, sala C2.2 (wyk)
Mirosław Sobecki 60/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)