Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia pedagogiczna 380-ON2-1GTP
Wykład (WYK) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 16
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

A. Harbatski, Antropologia pedagogiczna. Podstawy antropologii pedagogicznej, 2022

A. Harbatski, Antropologia pedagogiczna i (między)kulturowa jako samodzielna dziedzina stworzona przez Konstantego Uszyńskiego, Edukacja Międzykulturowa, 2018, nr 1. (artykuł dostępny w wolnym dostępie online, w pdf).

K. Ablewicz, Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej studium sytuacji wychowawczej, 2003 (monografia dostępna w wolnym dostępie online, w pdf).

Z. Bauman, Sztuka życia, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2009.

Z. Bauman, Ponowoczesność jako źródło cierpień, 2000.

Burszta W.J., Preteksty, Gdańsk 2015.

Carr N., Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg? Gliwice 2013.

Harari Y. N., 21 lekcji na XXI wiek, Wydawnictwo Literackie, 2018

F. Fukuyama, Koniec człowieka, 2004

A. Józefowicz, Dzieciństwo pozornych potrzeb, przesytu i konsumpcji, w: Obrazy dzieciństwa w polskiej prozie dziecięcej XXI wieku w poszukiwaniu kontekstów edukacyjnych, 2020, s. 424-469.

A. Gromkowska-Melosik, Ikony i idole popkultury. Taylor Swift i Barbie jako wzory ciała i tożsamości młodzieży. w: J. Pyżalski, Wychowawcze i społeczno- kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli, 2015, s. s. 43-53.

P. Ariès, Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych czasach, 1995.

M. Brzozowska-Brywczyńska, Dzieciństwo: projekt w kryzysie, „Kultura i Edukacja”, 64(3), 2020.

E. Jarosz, Partycypacja społeczna dzieci –współczesna odsłona dyskursu. Kontestacja i kontrdziałanie wobec społecznej ekskluzji dzieci, „Kultura i Edukacja”, 1, 2019.

E. Jarosz, Społeczne wykluczenie i dyskryminacja dzieci – marginalizowany obszar nierówności społecznych, „Studia Edukacyjne”, 24, 2013.

T. Szlendak, Komercjalizacja dzieciństwa. Kilka uwag krytycznych o niewygodach wychowywania dzieci w kulturze konsumpcji, Kultura i Edukacja, 2, 2005.

A.Józefowicz, Dzieciństwo pozornych potrzeb, przesytu i konsumpcji, w: Obrazy dzieciństwa w polskiej prozie dziecięcej XXI wieku w poszukiwaniu kontekstów edukacyjnych, 2020

http://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php/Kategoria:Antropologiczno-kulturowy_konstrukt_dzieciństwa

http://brpd.gov.pl/sites/default/files/konwencja_o_prawach_dziecka_-_komentarz_e-book.pdf 

Sajkowska M., Szredzińska R. (red.), Dzieci się liczą 2022. Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce, 2022.

J. Korczak, Momenty wychowawcze, 2017

J. Korczak, Jak kochać dziecko (fragmenty)

J. Brągiel, Janusz Korczak prekursorem walki o prawa dziecka, 2017

https://repo.uni.opole.pl/info/article/UO042de0bd172b4430ac46fa82f78f2d38/

E. Jarosz, Partycypacja społeczna dzieci –współczesna odsłona dyskursu. Kontestacja i kontrdziałanie wobec społecznej ekskluzji dzieci, „Kultura i Edukacja”, nr.1, 2019.

B. Smolińska-Theiss, Korczakowska spuścizna – między znakiem Holokaustu a prawami dziecka, „Pedagogika Społeczna Nova” (2021), nr.1.

„Po polsku mam na imię Hania” https://www.youtube.com/watch?v=JY-NQLaGyAk

Opowieści o migracjach: https://www.youtube.com/watch?v=Ckrd0BjyOXA&t=1s

P. Grzybowski, Szkoła różnorodna kulturowo w Polsce. Doświadczenia bydgoskich nauczycieli w pierwszym okresie wojny w Ukrainie, „Edukacja Międzykulturowa”, nr 2, 2023.

U. Markowska- Manista, Specyfika pracy z uczniami z doświadczeniem wymuszonej migracji – wsparcie w zakresie potrzeb emocjonalnych (poradnik)

A. Twardzik, Uwrażliwianie kulturowe dzieci w praktyce edukacyjnej, Edukacja Międzykulturowa, 2016, nr 5

 

J. Nikitorowicz, Kreowanie tożsamości dziecka, GWP, Gdańsk 2005.

K. Wawer, Lekcje (polskiego) z wielokulturowości. Praca z serią Wojny dorosłych – historie dzieci w szkole podstawowej na wybranych przykładach, Polonistyka 2021

Alicja Anna Ungeheuer-Gołąb, Jaki naprawdę chciałby być człowiek…? – o wartościach utworu Asiunia autorstwa Joanny Papuzińskiej

A.Twardzik, Uwrażliwianie kulturowe dzieci w praktyce edukacyjnej, Edukacja Międzykulturowa, 2016, nr

J. Nikitorowicz, Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa, 2009, s.179.

A. Józefowicz, Dzieciństwo naznaczone wojną (s. 358-424), w: Tejże, Obrazy dzieciństwa w polskiej prozie dziecięcej XXI wieku. W poszukiwaniu kontekstów edukacyjnych, 2020.

A.ózefowicz, Czego można nauczyć się z literatury dla dzieci, prezentującej dzieciństwo naznaczone

doświadczaniem uchodźstwa? „KWARTALNIK PEDAGOGICZNY” 2019 NR 1.

U. Ostrowska, Antropologia i pedagogika w kręgu wiedzy nauk o człowieku. Problemy i wyzwania, 2021.

U. Ostrowska, Człowieczeństwo jako problem i wyzwanie edukacyjne, 2021.

R. Ingarden, O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych, w: Książeczka o człowieku, Kraków 1973.

N. Rapport, Natura ludzka: założenie i nadzieja antropologii, „Teksty Drugie” 2018

J. Korczak, Momenty wychowawcze, W-wa2017.

A. dr Saint- Exupery, Mały Książę, 1. Wyd. 1943.

Albert Schweitzer https://www.polskieradio.pl/39/156/artykul/3102333,albert-schweitzer-teolog-ktory-zalozyl-w-afryce-szpital

Efekty uczenia się:

KP7_WG1- zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w

dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym

KP7_WG3 -ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach

rozwoju pedagogiki, jej nurtach i systemach pedagogicznych, rozumie

ich historyczne i kulturowe uwarunkowania

KP7_UW2 -potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu

pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych

problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych,

kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i

projektowania działań praktycznych

KP7_UK2 - potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w

mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania

rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące

różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć

teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych

dyscyplin naukowych

KP7_KK3- docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i

prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne

nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny

naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga

Sposoby weryfikacji (do każdego efektu takie same):

- aktywność, zabieranie głosu w dyskusji kontrolowanej w trakcie wykładu,

- zapoznania się z zadanym materiałem- literaturą i zaprezentowanie przygotowania, znajomość literatury,

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie

- aktywność podczas zajęć, dyskusja,

- pisemne: test.

Obecność 100%

Nieobecność- zaliczenie zadanego materiału w tracie konsultacji (znajomość literatury).

Zakres tematów:

*ANTROPOLOGIA PEDAGOGICZNA I PRZEDMIOT JEJ ZAINTERESOWAŃ BADAWCZYCH- ZAGADNIENIA OGÓLNE

*SZTUKA ŻYCIA W KULTURZE SKRÓTU MYŚLOWEGO. KONDYCJA CZŁOWIEKA W ŚWIECIE PONOWOCZESNOŚCI

*ANTROPOLOGICZNA PERSPEKTYWA BADAŃ NAD DZIECIŃSTWEM

*PAMIĘĆ O JANUSZU KORCZAK i jego „mądrej służbie” dziecku

*NAUCZYCIEL/ WYCHOWAWCA i jego praca z uczniem w doświadczeniem wymuszonej migracji

*LITERATURA ANTROPOLOGICZNIE WRAŻLIWA. WYBÓR Z KSIĄŻEK XXI WIEKU

Metody dydaktyczne:

problemowa

podająca

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda niedziela, 10:15 - 11:45, sala C2.2 (wyk)
każda niedziela, 12:00 - 13:30, sala C2.2 (wyk)
Anna Józefowicz 49/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)