Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia pedagogiczna 380-ON2-1GTP
Wykład (WYK) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 16
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

A. Harbatski, Antropologia pedagogiczna. Podstawy antropologii pedagogicznej, 2022

A. Harbatski, Antropologia pedagogiczna i (między)kulturowa jako samodzielna dziedzina stworzona przez Konstantego Uszyńskiego, Edukacja Międzykulturowa, 2018, nr 1. (artykuł dostępny w wolnym dostępie online, w pdf).

K. Ablewicz, Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej studium sytuacji wychowawczej, 2003 (monografia dostępna w wolnym dostępie online, w pdf).

Z. Bauman, Sztuka życia, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2009.

Z. Bauman, Ponowoczesność jako źródło cierpień, 2000.

Burszta W.J., Preteksty, Gdańsk 2015.

Carr N., Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg? Gliwice 2013.

Harari Y. N., 21 lekcji na XXI wiek, Wydawnictwo Literackie, 2018

F. Fukuyama, Koniec człowieka, 2004

A. Józefowicz, Dzieciństwo pozornych potrzeb, przesytu i konsumpcji, w: Obrazy dzieciństwa w polskiej prozie dziecięcej XXI wieku w poszukiwaniu kontekstów edukacyjnych, 2020, s. 424-469.

A. Gromkowska-Melosik, Ikony i idole popkultury. Taylor Swift i Barbie jako wzory ciała i tożsamości młodzieży. w: J. Pyżalski, Wychowawcze i społeczno- kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli, 2015, s. s. 43-53.

P. Ariès, Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych czasach, 1995.

M. Brzozowska-Brywczyńska, Dzieciństwo: projekt w kryzysie, „Kultura i Edukacja”, 64(3), 2020.

E. Jarosz, Partycypacja społeczna dzieci –współczesna odsłona dyskursu. Kontestacja i kontrdziałanie wobec społecznej ekskluzji dzieci, „Kultura i Edukacja”, 1, 2019.

E. Jarosz, Społeczne wykluczenie i dyskryminacja dzieci – marginalizowany obszar nierówności społecznych, „Studia Edukacyjne”, 24, 2013.

T. Szlendak, Komercjalizacja dzieciństwa. Kilka uwag krytycznych o niewygodach wychowywania dzieci w kulturze konsumpcji, Kultura i Edukacja, 2, 2005.

A.Józefowicz, Dzieciństwo pozornych potrzeb, przesytu i konsumpcji, w: Obrazy dzieciństwa w polskiej prozie dziecięcej XXI wieku w poszukiwaniu kontekstów edukacyjnych, 2020

http://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php/Kategoria:Antropologiczno-kulturowy_konstrukt_dzieciństwa

http://brpd.gov.pl/sites/default/files/konwencja_o_prawach_dziecka_-_komentarz_e-book.pdf 

Sajkowska M., Szredzińska R. (red.), Dzieci się liczą 2022. Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce, 2022.

J. Korczak, Momenty wychowawcze, 2017

J. Korczak, Jak kochać dziecko (fragmenty)

J. Brągiel, Janusz Korczak prekursorem walki o prawa dziecka, 2017

https://repo.uni.opole.pl/info/article/UO042de0bd172b4430ac46fa82f78f2d38/

E. Jarosz, Partycypacja społeczna dzieci –współczesna odsłona dyskursu. Kontestacja i kontrdziałanie wobec społecznej ekskluzji dzieci, „Kultura i Edukacja”, nr.1, 2019.

B. Smolińska-Theiss, Korczakowska spuścizna – między znakiem Holokaustu a prawami dziecka, „Pedagogika Społeczna Nova” (2021), nr.1.

„Po polsku mam na imię Hania” https://www.youtube.com/watch?v=JY-NQLaGyAk

Opowieści o migracjach: https://www.youtube.com/watch?v=Ckrd0BjyOXA&t=1s

P. Grzybowski, Szkoła różnorodna kulturowo w Polsce. Doświadczenia bydgoskich nauczycieli w pierwszym okresie wojny w Ukrainie, „Edukacja Międzykulturowa”, nr 2, 2023.

U. Markowska- Manista, Specyfika pracy z uczniami z doświadczeniem wymuszonej migracji – wsparcie w zakresie potrzeb emocjonalnych (poradnik)

A. Twardzik, Uwrażliwianie kulturowe dzieci w praktyce edukacyjnej, Edukacja Międzykulturowa, 2016, nr 5

 

J. Nikitorowicz, Kreowanie tożsamości dziecka, GWP, Gdańsk 2005.

K. Wawer, Lekcje (polskiego) z wielokulturowości. Praca z serią Wojny dorosłych – historie dzieci w szkole podstawowej na wybranych przykładach, Polonistyka 2021

Alicja Anna Ungeheuer-Gołąb, Jaki naprawdę chciałby być człowiek…? – o wartościach utworu Asiunia autorstwa Joanny Papuzińskiej

A.Twardzik, Uwrażliwianie kulturowe dzieci w praktyce edukacyjnej, Edukacja Międzykulturowa, 2016, nr

J. Nikitorowicz, Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa, 2009, s.179.

A. Józefowicz, Dzieciństwo naznaczone wojną (s. 358-424), w: Tejże, Obrazy dzieciństwa w polskiej prozie dziecięcej XXI wieku. W poszukiwaniu kontekstów edukacyjnych, 2020.

A.ózefowicz, Czego można nauczyć się z literatury dla dzieci, prezentującej dzieciństwo naznaczone

doświadczaniem uchodźstwa? „KWARTALNIK PEDAGOGICZNY” 2019 NR 1.

U. Ostrowska, Antropologia i pedagogika w kręgu wiedzy nauk o człowieku. Problemy i wyzwania, 2021.

U. Ostrowska, Człowieczeństwo jako problem i wyzwanie edukacyjne, 2021.

R. Ingarden, O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych, w: Książeczka o człowieku, Kraków 1973.

N. Rapport, Natura ludzka: założenie i nadzieja antropologii, „Teksty Drugie” 2018

J. Korczak, Momenty wychowawcze, W-wa2017.

A. dr Saint- Exupery, Mały Książę, 1. Wyd. 1943.

Albert Schweitzer https://www.polskieradio.pl/39/156/artykul/3102333,albert-schweitzer-teolog-ktory-zalozyl-w-afryce-szpital

Efekty uczenia się:

KP7_WG1- zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym – opracowaniu literatury przedmiotu i na jej podstawie udział w dyskusji w trakcie zajęć, test zaliczeniowy

KP7_WG3 -ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki, jej nurtach i systemach pedagogicznych, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania- opracowaniu literatury przedmiotu i na jej podstawie udział w dyskusji w trakcie zajęć, test zaliczeniowy

KP7_UW2 -potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych - przygotowana prezentacja na podstawie literatury przedmiotu

KP7_UK2 - potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych- opracowaniu literatury przedmiotu i na jej podstawie udział w dyskusji w trakcie zajęć, test zaliczeniowy

KP7_KK3- docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny

naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga- opracowaniu literatury przedmiotu i na jej podstawie udział w dyskusji w trakcie zajęć.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie

- aktywność podczas zajęć, dyskusja.

- pisemne: test.

Obecność 90%

Nieobecność- zaliczenie zadanego materiału w tracie konsultacji (znajomość literatury).

Egzamin w formie testu pisemnego składającego się z różnorodnych zadań, przy czym 51% punktów uzyskanych przez studenta jest niezbędne do otrzymania oceny pozytywnej z egzaminu. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń oraz zadowalająca frekwencja na wykładach (dopuszcza się nieusprawiedliwioną nieobecność - bez konieczności zaliczania - w wymiarze 10% sumarycznej liczby godz. tj. 1,5 godz.). Do zaliczenia nieobecności może przystąpić student, jeśli nie przekroczył 50% liczby godzin przeznaczonych na realizację wykładów z przedmiotu.

Zakres tematów:

*ANTROPOLOGIA PEDAGOGICZNA I PRZEDMIOT JEJ ZAINTERESOWAŃ BADAWCZYCH- ZAGADNIENIA OGÓLNE

*SZTUKA ŻYCIA W KULTURZE SKRÓTU MYŚLOWEGO. KONDYCJA CZŁOWIEKA W ŚWIECIE PONOWOCZESNOŚCI

*ANTROPOLOGICZNA PERSPEKTYWA BADAŃ NAD DZIECIŃSTWEM

*PAMIĘĆ O JANUSZU KORCZAK i jego „mądrej służbie” dziecku

*NAUCZYCIEL/ WYCHOWAWCA i jego praca z uczniem w doświadczeniem wymuszonej migracji

*LITERATURA ANTROPOLOGICZNIE WRAŻLIWA. WYBÓR Z KSIĄŻEK XXI WIEKU

Metody dydaktyczne:

problemowa- dyskusja, rozmowa, pogadanka, praca z tekstem

podająca- wykład

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda niedziela, 10:15 - 11:45, sala C2.2 (wyk)
każda niedziela, 12:00 - 13:30, sala C2.2 (wyk)
Anna Józefowicz 48/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)