Literatura podstawowa:
• Biała Księga Kształcenia i Doskonalenia. Nauczanie i uczenie się na drodze do uczącego się społeczeństwa, Warszawa 1997
• Budajczak M. Edukacja domowa - po latach, Warszawa 2020
• Uczenie się przez całe życie: rola systemów edukacji w państwach członkowskich Unii Europejskiej, Lizbona 2000
• Cudowska A. (red.), Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej, Białystok 2011
• Cudowska A., Tendencje rozwojowe edukacji w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności. W: Edukacja jutra. Aksjologia,
innowacje i strategie rozwoju, K. Denek, A, Kamińska, W. Kojsa, P. Oleśniewicz (red.), Sosnowiec 2011
• Dziewulak D., Polityka oświatowa. Przegląd ekspertyz z wybranych obszarów oświatowych (lata 2008–2018), Warszawa 2020
• Ekiert-Oldroyd D., Dokąd zmierza edukacja? „Edukacja” 2000, nr 1
• Edukacja i nierówność. Trajektorie sukcesu i marginalizacji, Agnieszka Gromkowska-Melosik, Mirosław J. Szymański (red.), Wydawnictwo UAM, Poznań 2015.
• Edukacja jest w niej ukryty skarb. Raport Komisji Europejskiej pod przewodnictwem J. Delors’a,
Warszawa 1998
• Górka, M. Założenia edukacyjne w szkole Montessori. 2020.
• Kinga, K., Łukasz, T., & Magdalena, T. Szkoły demokratyczne: założenia edukacyjne oraz charakterystyka uczniów klas I–III na tle szkoły powszechnej. PsychologiaWychowawcza, 2017 nr 53 (11)
• Kwiatkowski S.M., Uczenie się przez całe życie – memorandum Komisji Europejskiej. „Edukacja” 2000, nr 1
• Nowakowska-Siuta R., Pedagogika porównawcza. Problemy, stan badań i perspektywy rozwoju, Kraków 2014
• Nowosad I., Nowosad I., Singapur. Azjatycki tygrys edukacyjnych reform. Fenomen makropolityki oświatowej, Kraków 2022
• Pietrzak-Zawadka, J. Koncepcja pedagogiczna oraz stan aktualny leśnych przedszkoli w polskiej przestrzeni edukacyjnej, 2019
• Przybyszewska D., Charakterystyka systemów kształcenia dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Szwecji, Federalnej Republice Niemiec, Grecji i we Włoszech. „Studia Edukacyjne” 2016, nr 39
• Rabczuk Wiktor, Polityka edukacyjna Unii Europejskiej: nowe konteksty, Wydawnictwo WSP TWP, Warszawa 2007.
• Rybińska, J. Zarys koncepcji wolnych szkół demokratycznych. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 2019, nr 580.
• Serafin T., Kształcenie specjalne w systemie oświaty: Vademecum dla organu prowadzącego, dyrektora szkoły, nauczycieli i rodziców. Warszawa, 2012
• Systemy edukacji w krajach europejskich, Eugenia Potulicka, Dobrochna Hildebrandt-Wypych, Celina Cech-Włodarczyk (red.), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012.
• Váňová M., Pedagogika porównawcza. W: Pedagogika t. II , B. Śliwerski (red.), Warszawa 2006
• Włączanie i edukacja: dla wszystkich, bez wyjątku. Światowy Raport nt. edukacji. Paryż 2020
• Włoch A., Kształcenie dzieci zdolnych w europejskich systemach edukacyjnych. Fenomen tutoringu domowego w Anglii, "Studia Paedagogica Ignatiana" 2017, nr 3
• Wspieranie rozwoju uczniów zdolnych: specjalne rozwiązania stosowane w szkołach w Europie. Eurydice 2008
• www.eurydice.org.pl
• www.ibe.edu.pl
• http://erasmusplus.org.pl
Literatura uzupełniająca:
• Dziewulak D., Systemy szkolne Unii Europejskiej, Warszawa 1997
• Łakusiewicz-Palus J., Profesjonalizm nauczycieli w dobie reformy szkolnej. „Nowa Szkoła” 2007, nr 1
• Pachociński R.: Pedagogika porównawcza, Warszawa 2007
• Průcha J., Pedagogika porównawcza, Warszawa 2004
• Półturzycki J., Spór o kształcenie ustawiczne. Polemiki i analizy, Warszawa 2016
|