Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika porównawcza 380-ON2-1PPO
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 14
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

• Biała Księga Kształcenia i Doskonalenia. Nauczanie i uczenie się na drodze do uczącego się społeczeństwa, Warszawa 1997

• Budajczak M. Edukacja domowa - po latach, Warszawa 2020

• Uczenie się przez całe życie: rola systemów edukacji w państwach członkowskich Unii Europejskiej, Lizbona 2000

• Cudowska A. (red.), Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej, Białystok 2011

• Cudowska A., Tendencje rozwojowe edukacji w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności. W: Edukacja jutra. Aksjologia,

innowacje i strategie rozwoju, K. Denek, A, Kamińska, W. Kojsa, P. Oleśniewicz (red.), Sosnowiec 2011

• Dziewulak D., Polityka oświatowa. Przegląd ekspertyz z wybranych obszarów oświatowych (lata 2008–2018), Warszawa 2020

• Ekiert-Oldroyd D., Dokąd zmierza edukacja? „Edukacja” 2000, nr 1

• Edukacja i nierówność. Trajektorie sukcesu i marginalizacji, Agnieszka Gromkowska-Melosik, Mirosław J. Szymański (red.), Wydawnictwo UAM, Poznań 2015.

• Edukacja jest w niej ukryty skarb. Raport Komisji Europejskiej pod przewodnictwem J. Delors’a,

Warszawa 1998

• Górka, M. Założenia edukacyjne w szkole Montessori. 2020.

• Kinga, K., Łukasz, T., & Magdalena, T. Szkoły demokratyczne: założenia edukacyjne oraz charakterystyka uczniów klas I–III na tle szkoły powszechnej. PsychologiaWychowawcza, 2017 nr 53 (11)

• Kwiatkowski S.M., Uczenie się przez całe życie – memorandum Komisji Europejskiej. „Edukacja” 2000, nr 1

• Nowakowska-Siuta R., Pedagogika porównawcza. Problemy, stan badań i perspektywy rozwoju, Kraków 2014

• Nowosad I., Nowosad I., Singapur. Azjatycki tygrys edukacyjnych reform. Fenomen makropolityki oświatowej, Kraków 2022

• Pietrzak-Zawadka, J. Koncepcja pedagogiczna oraz stan aktualny leśnych przedszkoli w polskiej przestrzeni edukacyjnej, 2019

• Przybyszewska D., Charakterystyka systemów kształcenia dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Szwecji, Federalnej Republice Niemiec, Grecji i we Włoszech. „Studia Edukacyjne” 2016, nr 39

• Rabczuk Wiktor, Polityka edukacyjna Unii Europejskiej: nowe konteksty, Wydawnictwo WSP TWP, Warszawa 2007.

• Rybińska, J. Zarys koncepcji wolnych szkół demokratycznych. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 2019, nr 580.

• Serafin T., Kształcenie specjalne w systemie oświaty: Vademecum dla organu prowadzącego, dyrektora szkoły, nauczycieli i rodziców. Warszawa, 2012

• Systemy edukacji w krajach europejskich, Eugenia Potulicka, Dobrochna Hildebrandt-Wypych, Celina Cech-Włodarczyk (red.), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012.

• Váňová M., Pedagogika porównawcza. W: Pedagogika t. II , B. Śliwerski (red.), Warszawa 2006

• Włączanie i edukacja: dla wszystkich, bez wyjątku. Światowy Raport nt. edukacji. Paryż 2020

• Włoch A., Kształcenie dzieci zdolnych w europejskich systemach edukacyjnych. Fenomen tutoringu domowego w Anglii, "Studia Paedagogica Ignatiana" 2017, nr 3

• Wspieranie rozwoju uczniów zdolnych: specjalne rozwiązania stosowane w szkołach w Europie. Eurydice 2008

• www.eurydice.org.pl

• www.ibe.edu.pl

• http://erasmusplus.org.pl

Literatura uzupełniająca:

• Dziewulak D., Systemy szkolne Unii Europejskiej, Warszawa 1997

• Łakusiewicz-Palus J., Profesjonalizm nauczycieli w dobie reformy szkolnej. „Nowa Szkoła” 2007, nr 1

• Pachociński R.: Pedagogika porównawcza, Warszawa 2007

• Průcha J., Pedagogika porównawcza, Warszawa 2004

• Półturzycki J., Spór o kształcenie ustawiczne. Polemiki i analizy, Warszawa 2016

Efekty uczenia się:

KP7_WK6

Student ma uporządkowaną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji,

zna wybrane systemy edukacyjne innych krajów (sposób weryfikacji: projekt zespołowy)

KP7_UW1

Student wyciąga wnioski z obserwowania, wyszukiwania i

przetwarzania informacji (z wykorzystaniem nowoczesnych technologii)

na temat zjawisk społecznych dotyczących szkolnictwa, przy użyciu różnych

źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów

opiekuńczo-wychowawczych oraz edukacyjnych (sposób weryfikacji: projekt zespołowy)

KP7_UW2

Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu

pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych

problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych (sposób weryfikacji: projekt zespołowy)

KP7_UK2

Student potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w

mowie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące systemów edukacyjnych w ujęciu porównawczym z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych (sposób weryfikacji: aktywność w czasie zajęć)

KP7_UO1

Student posiada rozwinięte umiejętności badawcze: formułuje problemy ,

dobiera adekwatne metody, techniki, opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki (sposób weryfikacji: aktywność w czasie zajęć)

KP7_KR1

Student jest wrażliwy na problemy opiekuńczo-wychowawcze i edukacyjne,

gotowy do komunikowania się (w tym z wykorzystaniem

nowoczesnych technologii) i współpracy z otoczeniem, w tym z

osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie (sposób weryfikacji: projekt zespołowy)

KP7_WG6

Student ma ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz

społecznym (sposób weryfikacji: aktywność w czasie zajęć)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu odbywa się w sposób ciągły na podstawie:

1) realizacji zadań poprzez pracę indywidualną i zespołową,

2) obecności studenta na zajęciach.

Dozwolone są dwie godziny nieobecności. Pozostałe nieobecności wymagają zaliczenia na konsultacjach.

Do zaliczenia przedmiotu może przystąpić student obecny na minimum 51% wymiaru godzinowego ćwiczeń.

Pozytywną ocenę z zaliczenia można uzyskać po osiągnięciu minimum 51% punktów.

Zakres tematów:

1. Podstawy organizowania edukacji na świecie.

2. Tendencje przemian edukacji na świecie

3. Wybrane aspekty organizacji pracy instytucji oświatowych w perspektywie międzynarodowej

3.1 kształcenie uczniów zdolnych,

3.2 edukacja włączająca,

3.3 wczesna edukacja

3.4 kształcenie nauczycieli

4. Systemy edukacyjne wybranych państw na świecie - analiza porównawcza przyjętych rozwiązań organizacyjnych.

5. Edukacja domowa jako alternatywna forma nauki

Metody dydaktyczne:

dyskusja, praca z tekstem, metoda projektu, ćwiczenia praktyczne

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda niedziela, 8:30 - 10:00, sala A6 (wyk)
Marta Walewska 22/ szczegóły
2 każda niedziela, 10:15 - 11:45, sala A6 (wyk)
Marta Walewska 27/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)