Literatura: |
Przestaszewski L., "Gramatyka języka francuskiego".
Riegel M., Pellat J.-Ch., Rioul R. (1994), Grammaire méthodique du français, Paris : PUF.
Grévisse M., Cours d’analyse grammaticale, Duculot, Paris-Louvain-la-Neuve, 1968.
Dubois J., Dubois-Charlier F., Eléments de linguistique française : syntaxe, Larousse, Paris 1970.Paris, 2009.
Soutet O., Linguistique, P.U.F., 2005.
Sułkowska Monika, 2014, Czasy i tryby we francuskich zdaniach podrzędnych. Podręcznik dla studentów języka francuskiego, Katowice, Wyd.UŚ.
Trouilleux François, 2021, « Critique du « complément de phrase » », Corela [En ligne], 19-1 | 2021, http://journals.openedition.org/corela/13003 ;
DOI : https://doi.org/10.4000/corela.13003
|
Efekty uczenia się: |
1. Student zna podstawowe pojęcia z zakresu składni oraz metody analizy składniowej. KP6_WG4 , KP6_WG9, KP6_WG6 (Sposób weryfikacji: zaliczenie pisemne)
2. Zna kategorie składniowe właściwe dla języka francuskiego oraz budowę zdania prostego i złożonego. KP6_UW1 , KP6_WG9, KP6_WG6 (Sposób weryfikacji: zaliczenie pisemne)
3. Potrafi rozpoznać i nazwać kategorię składniową elementów w zdaniu francuskim na poziomie zdania prostego i złożonego. KP6_UK1, KP6_UW7 (Sposób weryfikacji: zaliczenie pisemne)
4. Potrafi zanalizować zdanie pod względem jego budowy składniowej. KP6_UK1, KP6_UW7 (Sposób weryfikacji: zaliczenie pisemne)
5. Potrafi dokonać rozbioru zdania prostego i złożonego. KP6_UK1, KP6_UW7 (Sposób weryfikacji: zaliczenie pisemne)
6. Potrafi wychwycić podobieństwa i różnice między językiem francuskim i polskim na poziomie budowy zdania. KP6_KK1 (Sposób weryfikacji: zaliczenie pisemne)
|
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia kończą się zaliczeniem w formie pisemnej. Wymagane jest 51% prawidłowych odpowiedzi.
Skala ocen zgodna z Regulaminem studiów.
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa, dopuszczalne są dwie nieobecności. Dwie kolejne nieobecności powinny być zaliczone na konsultacjach. Większa ilość nieobecności kwalifikuje do niezaliczenia przedmiotu.
Student powinien uczestniczyć aktywnie w zajęciach.
|
Zakres tematów: |
Jednostki języka.
Zdanie
Typy zdań: pytanie, negacja, wykrzyknienie.
Elementy obligatoryjne i elementy fakultatywne zdania.
Zdanie proste i złożone.
Dyslokacja i ekstrakcja elementów w zdaniu.
Passivum.
Zdania nieosobowe.
Podstawowe funkcje składniowe: podmiot, orzeczenie, dopełnienie, przydawka, orzecznik, okolicznik.
Analiza funkcji wyrazów w zdaniu.
Grupa podmiotu, grupa orzeczenia.
Struktura grupy nominalnej. Relacje wewnątrz grupy nominalnej.
Grupa werbalna. Relacje wewnątrz grupy werbalnej.
Typy dopełnień i okoliczników.
Orzeczniki i ich typy.
Grupa przymiotnikowa.
Analiza zdań prostych według reguł przepisywania.
Zdanie złożone współrzędnie.
Zdanie złożone jako rozwinięcie zdania prostego. Zdania względne i ich typy. Zdania dopełnieniowe wprowadzone przez que. Zdania bezokolicznikowe. Zdania imiesłowowe. Zdania okolicznikowe i ich typy. Zgoda czasów i trybów w zdaniu złożonym.
Funkcje zdań podrzędnych.
|