Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka nauczania chemii 310-CS2-1PDWI-10a
Wykład (WYK) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. Burewicz A., Gulińska H „Dydaktyka chemii., Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2002

2. Galska-Krajewska A, Pazdro K. M., „Dydaktyka chemii”, PWN, Warszawa 1990.

3. Hebron J. D. „Lekcja chemii”, PWN, Warszawa 2000.

4. E. Musik, "Lekcje chemii wspomagane komputerem" Praca dyplomowa napisana pod kierunkiem Pana Prof. Andrzeja Góralskiego, Podyplomowe Studium Rozwoju Informatyki I Pedagogiki Zdolności, Warszawa 2002.

5. Monografia pod redakcją J. R. Paśko, Innowacja treści i metod nauczania

w przedmiotach przyrodniczych, ZAKŁAD CHEMII I DYDAKTYKI CHEMII

UNIWERSYTET PEDAGOGICZNY im. Komisji Edukacji Narodowej, Kraków 2012.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

1. Student zna aktualne kierunki rozwoju dydaktyki chemii i rozumie ich źródła oraz zastosowania w ich obrębie - KP7_WG6 (prezentacja, dyskusja).

2. Student ma ogólną wiedzę na temat związany z podstawami dydaktyki chemii, z podziałem, celami i zasadami potrzebnymi w nauczaniu chemii i rozumie ich źródła oraz zastosowania w ich obrębie oraz zna wybrane formy organizacyjne w nauczaniu chemii - KP7_WG6 (prezentacja, dyskusja)

3. Student zna zasady typowych metod i dobrych praktyk do realizacji zadań potrzebnych w nauczaniu chemii - PK7_WK2 (prezentacja, dyskusja).

UMIEJĘTNOŚCI:

4. Student posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów dotyczących zajęć pozalekcyjnych uczniów, środków i narzędzi dydaktycznych potrzebnych przy prowadzeniu lekcji w szkole oraz rozwijać umiejętność samodzielnego myślenia uczniów - KP7_UO2 (prezentacja, dyskusja).

5. Potrafi napisać konspekt na określony temat - KP7_UK1 (złożenie konspektu na podany przez prowadzącego temat)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

6. Student jest gotów do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w zawodzie nauczyciela, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka - KP7_KR2 (dyskusja)

Sposób weryfikacji wszystkich efektów: ocena aktywności/pracy w trakcie wykładu, ocena prezentacji oraz konspektóów na określony temat

Metody i kryteria oceniania:

Dopuszczenie do zaliczenia – obecność na zajęciach minimum w 75%, zaliczenie prezentacji i konspektów

Formy oceny pracy studenta:

• wykonanie oraz przedstawienie prezentacji jak również konspektu na podany temat

Skala ocen zgodna z regulaminem studiów UwB

W przypadku 6 godzin (3 zajęcia) nieobecności nieusprawiedliwionych student kwalifikowany jest do niezaliczenia przedmiotu.

Zakres tematów:

1. Metodologiczne podstawy dydaktyki chemii.

2. Cele nauczania chemii z wyszczególnieniem celów lekcji.

3. Podział nauczania chemii.

4. Formy organizacyjne nauczania chemii.

5. Zasady nauczania chemii.

6. Planowanie pracy nauczyciela chemii.

7. Środki dydaktyczne i ich wykorzystanie w nauczaniu chemii.

8. Utrwalenie wiedzy w kształceniu chemicznym.

9. Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć dydaktycznych uczniów.

10. Eksperyment w procesie nauczania chemii – jego rola.

11. Zajęcia pozalekcyjne uczniów. Konspekty i karty pracy ucznia.

Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny, pogadanka, dyskusja, prezentacje multimedialne

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 8:00 - 9:30, sala 2003
Monika Wysocka-Żołopa, Diana Bobrowska 11/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Chemii i Wydziału Stosunków Międzynarodowych - Kampus
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)