Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów (KP7_WG10). Weryfikacja: test.
Absolwent zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne (KP7_WG9). Weryfikacja: test.
Absolwent potrafi obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów (KP7_UW8). Weryfikacja: test.
Absolwent potrafi podejmować pracę z uczniami rozbudzającą ich zainteresowania i rozwijającą ich uzdolnienia, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy pracy w ramach samokształcenia oraz promować osiągnięcia uczniów (KP7_UW14) . Weryfikacja: test.
Absolwent jest gotów do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia (KP7_KR6). Weryfikacja: test.
|
Zakres tematów: |
Podstawowe nurty w psychologii: zapoznanie z podstawowymi pojęciami i mechanizmami w psychoanalizie (determinizm biologiczny, struktura osobowości, mechanizmy obronne, popędy, model kultury), behawioryzmie (determinizm środowiskowy, prawo efektu, rola zachowania, mechanizmy zmiany zachowania), psychologii humanistycznej (hierarchia potrzeb Maslowa, samorealizacja, wolność, logoterapia Frankla), psychologii poznawczej (rola przekonań, triada poznawcza) (3h)
Warunkowanie klasyczne (relacje bodziec bezwarunkowy-reakcja bezwarunkowa oraz bodziec warunkowy-reakcja warunkowa, eksperymenty Pawłowa, nabywanie, wygaszanie, samorzutne odnowienie odruchu, generalizacja, różnicowanie) (2h)
Warunkowanie sprawcze (prawo efektu, pozytywne i negatywne czynniki wzmacniające, bodźce dyskryminacyjne, generalizacja, rozkłady wzmocnień). (1h)
Biologiczne podstawy psychologii – budowa układu nerwowego (neurony i komórki glejowe, impuls nerwowy, synapsa, autonomiczny układ nerwowy). Rola neuroprzekaźników w regulacji zachowania (1h)
Psychologia emocji: teorie i badania Zajonca, Schwartza, Russella. Teorie Cannona i Barda, Jamesa i Langego, dwuczynnikowe teorie emocji; efekt etykietowania ; afekt vs emocja; funkcje emocji (2h)
Psychologia motywacji - teoria przepływu Csikszentmihalyiego, teoria autodeterminacji (Ryan i Deci), teoria Aptera, teoria bezradności Seligmana; umiejscowienie kontroli, potrzeba osiągnięć, motywacja w środowisku pracy; podniety i popędy, instynkt (3h)
Osobowość: podstawowe koncepcje i struktura osobowości. Różnice indywidualne: temperament, styl poznawczy (1h)
Procesy myślowe, rozumowanie – 2 systemy według Kahnemana, procesy automatyczne i kontrolowane, poznanie wzrokowe; błędy poznawcze, „biasy”, heurystyki (zakotwiczenia, dostępności, reprezentatywności) (2h)
|