Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filmowe obrazy współczesnych społeczeństw 480-SS1-3FOW1
Laboratorium (LAB) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

i) A. Kołodyński, „Tropami filmowej prawdy”, Warszawa 1981.

i) B. Zając, „La vérité? Quelle vérité? Eksperymenty z rzeczywistością w kinie niefikcjonalnym lat 60.”, w: „Panoptikum” 2013, nr 12 (19),

s. 62-75.

i) M. Przylipiak, „Kino bezpośrednie 1963-1970. Czas autorów”, Gdańsk 2014.

i) „Karta” nr 50, styczeń 2006.

i) J. Banaszewska, K. Jachymek, „Patrząc wstecz. Współczesny dokument wobec PRL‑u”, w: „Kultura Popularna” 2013 nr 1 (35), s. 14-27.

M. Przylipiak, „Odrażający, brudni, źli? O filmach dokumentalnych Ewy Borzęckiej”, w: „Studia filmoznawcze”, Wrocław 2003, nr 24.

i) U. Tes, „Człowiek, zbiorowość, pamięć w filmach dokumentalnych Ireny Kamieńskiej” Kraków 2016.

i) W. K. Pessel, „Rewolucje w ministerstwie seksu? Jak rozumieć „Szwedzką teorię miłości”.” w: „Colloquia Anthropologica et

Communicativa” 2019 vol. 11, s. 37-48

Efekty uczenia się:

i) zna kategorie socjologiczne umożliwiające opisanie przedstawionych w filmach tematyki (KP6_WG1) weryfikacja: aktywność na

zajęciach, praca pisemna

i) potrafi zidentyfikować oraz przeanalizować problemy społeczne ukazane w filmach, oceniać i proponować ich rozwiązania (KP6_UW8)

- weryfikacja: aktywność na zajęciach, praca pisemna

i) jest zdeterminowany w kierunku potrzeby udoskonalania swoich umiejętności społecznych (KP6_KO1) - weryfikacja: aktywność na

zajęciach, referat

i) jest otwarty na pracę w grupie, potrafiąc przyjmować w niej różne role. dostrzega potrzebę kreatywnego kierowania zespołem ludzkim

(KP6_KO2) - weryfikacja: referat

Metody i kryteria oceniania:

Warunkami zaliczania zajęć są:

i) aktywność i obecność na zajęciach (dozwolona jest jedna nieobecność, pozostałe należy zaliczyć w czasie dyżurów);

i) wygłoszenie referatu (ewentualnie prezentacja multimedialna) oraz dostarczenie konspektu;

i) praca pisemna na podstawie referatu lub na inny temat związany z tematyką kursu

Zakres tematów:

i) filmowe przedstawianie społeczeństwa

i) życie codzienne mieszkańców dużej metropolii w dokumencie "Paryski maj"

i) współczesny obraz filmowy Polski Ludowej

i) realność mitu "american dream" w kinie amerykańskim

i) z PRL do RP - polskie kino dokumentalne a transformacja ustrojowa

i) obraz samotności w krajach wysokorozwiniętych na przykładzie Szwecji

i) kino a ukryta codzienność w państwach totalitarnych - Korea Północna

Metody dydaktyczne:

laboratoria, referat, praca pisemna na podstawie referatu lub na inny temat związany z tematyką kursu

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Maciej Krzywosz 3/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)