| Literatura: |
Adania Shibli, "Dotyk", Wyd. Drzazgi, 2024
"Adania Shibli: Ludzie dostrzegają zło, ale nie mają świadomości, jak wiele zła sami czynią", rozmowa Przemysława Guldy, "Wysokie Obcasy" 28.10.2024: https://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/7,157211,31419030,adania-shibli-w-palestynie-ruch-jest-nieustannie-konsekwentnie.html
Adania Shibli, "Jakim językiem opisać to, co się dzieje? Ogarnia mnie strach", "Gazeta Wyborcza", 12.02.2024:
https://wyborcza.pl/7,75517,30672177,adania-shibli.html
"PALESTYNA: Dwie siostry. Rozmowa z Adanią Shibli", rozmowa Karoliny Cieślik-Jakubiak, "dwutygodnik.com", nr 406, luty 2025:
https://www.dwutygodnik.com/artykul/11717-palestyna-dwie-siostry.html
Ewa Górska, "PALESTYNA: Jak wymazuje się narody", "dwutygodnik.com", nr 406, luty 2025:
https://www.dwutygodnik.com/artykul/11708-palestyna-jak-wymazuje-sie-narody.html
|
| Zakres tematów: |
Tematy zajęć:
Wprowadzenie do teatru partycypacyjnego
Przykłady partycypacyjnych spektakli teatralnych
Praca z tekstem Adanii Shibli "Dotyk" (refleksje, dyskusje, konteksty)
Czytanie performatywne w praktyce (tekst w teatrze partycypacyjnym)
Choreografia społeczna (ciało i ruch w teatrze partycypacyjnym)
Konstruowanie działania performatywnego
Publiczny pokaz działania performatywnego
Tegoroczny kurs opiera się na noweli Adanii Shibli "Dotyk", która opowiada o codziennym życiu we współczesnej Palestynie, widzianym przez pryzmat doświadczeń małej dziewczynki, a później młodej kobiety. Podczas zajęć poddamy refleksji i dyskusji indywidualne doświadczenia lektury oraz poszukamy własnego głosu i języka wypowiedzi na poruszone przez Shibli tematy. Uczestnicy zapoznają się z tekstem, wybiorą z niego istotne dla nich fragmenty, z których następnie stworzą działanie performatywne utrzymane w formule zbiorowego czytania. Skupimy się na szeroko rozumianym procesie twórczym, szczególnie na tym, jak nawiązujemy relację z tekstem, jak tę relację ucieleśniamy w mowie i ruchu oraz jak możemy konstruować pluralistyczną wiedzę o świecie.
|
| Metody dydaktyczne: |
praca z tekstem, dyskusja, praca indywidualna, praca w grupie, zadania kreatywne, prezentacje wykonanej przez studenta pracy
|