| Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. Szweykowska A., Szweykowski J. 2010. Botanika. PWN, Warszawa.
2. Wielka Encyklopedia Przyrody. Rośliny kwiatowe. Muza SA, Warszawa, 1998.
Literatura uzupełniająca:
1. The Angiosperm Phylogeny Group. 2016. An update of the Angiosperm Phylogeny Group classification for the orders and families of flowering plants: APG IV. Botanical Journal of the Linnean Society 181: 1–20. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/boj.12385
2. Podbielkowski Z. 1990. Rozmnażanie się roślin. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
3. Podbielkowski Z., Podbielkowska M. 1992. Przystosowania roślin do środowiska. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
4. Rejment-Grochowska I. 1977. Cykle rozwojowe roślin. PWN, Warszawa.
5. Strasburger E. 1972. Botanika. PWRiL, Warszawa.
|
| Efekty uczenia się: |
1. Student zna i rozumie:
- jedność i różnorodność roślin nasiennych, z uwzględnieniem cech charakterystycznych poszczególnych klas gromady Pinophyta (Cycadopsida, Gingkopsida, Pinopsida, Gnetopsida, Taksopsida) oraz gromady Magnoliophyta (KA6_WG1) - opisuje zróżnicowanie taksonomiczne w obrębie tych klas (charakteryzuje najważniejsze rzędy i rodziny) oraz problemy związane z zagrożeniami tych grup organizmów i ich ochroną;
- podstawy genetycznej/molekularnej systematyki roślin okrytonasiennych (system APD) oraz główne konsekwencje jej wprowadzenia (KA6_WG1);
- rolę i budowę morfologiczną organów roślin nasiennych, takich jak korzenie, łodygi, liście, kwiaty, nasiona, owoce (KA6_WG2) - opisuje: (1) różnice w budowie morfologicznej tych organów pomiędzy nago- i okrytonasiennymi, (2) modyfikacje budowy morfologicznej korzeni, łodyg i liści okrytonasiennych wynikające ze specjalnych (dodatkowych) funkcji pełnionych przez te organy oraz z uwarunkowań siedliskowych, (3) cykl rozwojowy nago- i okrytonasiennych (ze wskazaniem różnic pomiędzy nago- i okrytonasiennymi);
- prawidłowości ewolucji roślin nasiennych (KA6_WG4) - charakteryzuje hipotezy dotyczące powstania kwiatu, opisuje ewolucyjne zmiany budowy owocolistków u sagowców (Cycadopsida), podaje przykłady "żywych skamieniałości";
- aktualne problemy badań botanicznych (np. zastosowanie badań molekularnych w systematyce roślin nasiennych) i powiązania wiedzy botanicznej z innymi dyscyplinami nauki (KA6_WG6).
2. Student potrafi:
- stosować podstawową terminologię botaniczną w języku ojczystym (KA6_UK8).
3. Student jest gotów:
- wykazywać kreatywną postawę w rozwiązywaniu problemów w pracy (KA6_KO2).
Sposoby weryfikacji:
1. Egzamin pisemny podsumowujący przedmiot (test zamknięty, pytania otwarte opisowe, schematy i rysunki do uzupełnienia opisów i objaśnień).
|
| Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na zajęciach.
2. Pozytywna ocena z zaliczenia laboratorium.
3. Pozytywna ocena z pisemnego egzaminu (test zamknięty, pytania otwarte opisowe, schematy i rysunki do uzupełnienia opisów i objaśnień).
Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodne z kryteriami przyjętymi przez Radę Naukową Wydziału Biologii UwB w sprawie ilościowych kryteriów oceny osiągnięć studentów weryfikowanych za pomocą pisemnych egzaminów i prac zaliczeniowych.
|
| Zakres tematów: |
1. Nagonasienne (Pinophyta)
- budowa kwiatu, teorie powstania kwiatu, kwiatostany, budowa gametofitu, przemiana pokoleń, zapylenie, zapłodnienie, powstawanie i budowa nasion,
- przegląd systematyczny, charakterystyka grup mających współczesnych przedstawicieli (Cycadopsida, Gingkopsida, Pinopsida, Gnetopsida, Taxopsida).
2. Okrytonasienne (Magnoliophyta)
- budowa kwiatu, ekologia kwitnienia, budowa gametofitu, przemiana pokoleń, zapylenie, podwójne zapłodnienie, udział słupka w tworzeniu owoców, budowa i rodzaje owoców,
- zróżnicowanie morfologiczne liści, pędów i korzeni,
- przystosowanie roślin do określonych warunków środowiska – ekologiczne grupy roślin wyróżnione na podstawie ich cech przystosowawczych, wybrane czynniki środowiskowe kształtujące określony typ morfologiczny roślin,
- przegląd systematyczny bazujący na systemie APG – znaczenie badań molekularnych dla systematyki roślin okrytonasiennych, konsekwencje wprowadzenia systemu APG,
- zagrożenia i ochrona.
|