Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Globalne zagrożenia i zmiany środowiska 320-BS2-2GZS
Konwersatorium (KON) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

Archer D. 2011. Globalne ocieplenie, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 199 ss.

Cowie J. 2009. Zmiany klimatyczne. Przyczyny przebieg i skutki dla człowieka, Wyd. UW, Warszawa, 435 ss.

Global Risks Report 2022 i 2023

Górniak A. 2021, Klimat województwa podlaskiego w czasie globalnego ocieplenia, Wyd. UwB, 221 ss.

Kundzewicz Z., Kowalczak P. 2008. Zmiany klimatu i ich skutki, Wyd. Krupisz, Poznań , 214 ss.

Maslin M. 2018, Zmiany klimatu - krótkie wprowadzenie. Wyd. UŁ, Oxford Univ. Press, 219 ss.

Popkiewicz M. 2019. Rewolucja energetyczna. Ale po co? Wyd. Sonia Draga, 423 ss.

Strategiczny Plan Adaptacji dla sektorów i obszarów wrażliwych na zmiany klimatu do roku 2020 z perspektywą do roku 2030 (tzw. SPA2020), https://bip.mos.gov.pl/strategie-plany-programy/strategiczny-plan-adaptacji-2020/

Literatura uzupełniająca:

Trepińska J., Olecki Z. (red.) 2006. Klimatyczne aspekty środowiska przyrodniczego. Wyd. IG UJ, Kraków, 374 ss.

Kożuchowski K. 2011. Klimat Polski – nowe spojrzenie. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 292 ss.

Alley, R.B. et al. 2003. Abrupt climate change, Science, 299: 2005-2010, https://www.science.org/doi/10.1126/science.1081056

El Albani A. et al. 2010. Large colonial organisms with coordinated growth in oxygenated environments 2.1 Gyrago, Nature, 466: 100-104.

Ries J.B. et al. 2009. Marine calcifiers exhibit mixed responses to CO2 -induced ocean - acidification, Geology, 37: 1057-1152.

Sabine, C.L., et al. 2004. The oceanic sink for anthropogenic CO2, Science, 305: 367-371, https://www.science.org/doi/10.1126/science.aau5153

Courtney T.A. et al. 2017, Environmental controls on modern scleractinian coral and reef-scale calcification, Science Advances, 3, 11, https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.1701356

Vahrenholt F., Lüning S. 2014. Zimne Słońce: dlaczego katastrofa klimatyczna nie nadchodzi, Wyd. Aletheia, Warszawa, 388 ss.

Efekty uczenia się:

Wiedza; Absolwent zna i rozumie:

KA6_WG2 procesy kształtujące populacje, biocenozy i ekosystemy oraz znaczenie edukacji ekologicznej i działań na rzecz ochrony przyrody,

Umiejętności; Absolwent potrafi:

KA6_UW5 wykorzystywać zdobytą wiedzę z zakresu nauk biologicznych do proponowania rozwiązań i samodzielnego rozstrzygania konkretnych problemów

KA6_UK2 stosować odpowiednie techniki informacyjno-komunikacyjne, w tym przygotować krótkie wystąpienia, wyrażać swoje opinie oraz prowadzić dyskusję stosując język specjalistyczny

Kompetencje społeczne; Absolwent jest gotów do:

KA6_KK1 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności przy rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych z zakresu nauk biologicznych

Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów uczenia się następuje na podstawie wygłoszonego referatu na wybrany temat, w czasie dyskusji podczas konwersatoriów i pisemnego streszczenia ustnego wystąpienia. Konwersatorium kończy się zaliczeniem.

Wymagana jest obecność w czasie konwersatoriów (dopuszczalna 1 nieobecność)

Zakres tematów:

1. Antropocen - cechy ery człowieka. Jak cywilizacja zmieniła klimat?

2. Globalne zagrożenia w raportach Global Risks Report 2022 i 2023.

3. Burze magnetyczne, erupcje wulkanów, trzęsienia ziemi, tsunami - jako przykłady katastrof naturalnych.

4. Ekstremalne zjawiska pogodowe a ocieplenie klimatu.

5. Wpływ ocieplenia klimatu na bioróżnorodność ekosystemów lądowych i wodnych.

6. Dlaczego planeta Ziemia potrzebuje lodu? Skutki topnienia lodowców i wiecznej zmarzliny dla oceanów i atmosfery Ziemi.

7. Zanik raf koralowych jako konsekwencja zmian klimatycznych.

8. Suszy i pożary jako konsekwencja zmian klimatycznych. Czy istnieją sposoby zapobiegania skutkom suszy? Adaptacja lasów i leśnictwa do zmian klimatu.

9. Zamieranie drzewostanów jako skutek zmian klimatycznych i rabunkowej gospodarki człowieka

10. Retencja wody a zmiany klimatyczne.

11.Zmiany zasięgów występowania roślin i zwierząt spowodowane zmianami klimatycznymi.

12. Fragmentacja siedlisk jako zagrożenie dla globalnej bioróżnorodności.

13. Rolnictwo przemysłowe i jego wkład w globalne zamiany środowiska.

14. Stabilizacja klimatyczna a sposoby żywienia się ludzi. Żywność uprawiana nie tylko na polach.

15. Globalne zmiany w gospodarce rolnej.

16. Ocieplenie klimatu a zmiany fenologiczne.

17. Choroby bakteryjne i wirusowe związane ze zmianami klimatycznymi.

18. Zagrożenia dla środowiska wynikające z masowego wykorzystania tworzyw sztucznych.

19. Adaptacja miast do zmian klimatycznych.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne: referat, krótki wykład, dyskusja, rozmowa, konsultacje.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 13:15 - 14:45, sala 1130
Piotr Zieliński 18/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydział Biologii - Kampus
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)