Literatura: |
M. Poprzęcka, Akademizm, w: Sztuka Świata, tom 8, Warszawa 1994.
M. Poprzęcka, Akademizm, Warszawa 1980, szczególnie rozdz. zat.: Akademicka teoria i praktyka.
L.Nohlin, Realizm, przeł. W. Juszczak, Warszawa 1977
H. Hofstatter, Symbolizm, Warszawa 1980, rozdz. Symbolistyczne aspekty wieku XIX; Świat obrazów symbolizmu
E. Kuryluk, Wiedeńska apokalipsa, Kraków 1974.
M. Wallis, Secesja, Warszawa 1982.
P. Wittlich, Secesja. Sztuka i życie, Warszawa 1987
M. Poprzęcka, Manet i impresjoniści, w: Sztuka Świata, tom 8, Warszawa 1994.
J. Rewald, Historia impresjonizmu, przeł. J. Guze, Warszawa 1985.
Z. Kępiński, Impresjonizm, Warszawa 1976.
J. Guze, Impresjoniści, Warszawa 1986.
W. Juszczak, Postimpresjonisci, Warszawa 1985 lub nast. wydania. Tamże rozdziały: Termin „postimpresjonizm” i nazwy pokrewne; Symbolizm syntetyczny – Paul Gauguin; Symbolizm ekspresyjny – Vincent van Gogh; Rekonstrukcja świata – Paul Cézanne.
A. Kisielewski, Prymitywizm w sztuce awangardy pierwszej połowy XX wieku. Mitologie i obrazy pierwotności, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2011, rozdz. Panny z Awinionu – legenda modernizmu, s. 106 i nast.
A. Kisielewski, Sztuka i reklama. Relacje między sztuką i kulturą, Trans Humana, Białystok 1999, rozdz. I, część: Kubistyczne trompe l’esprit.
M. Porębski, Kubizm, Warszawa 1980, rozdz.: Niektóre konsekwencje kubistycznego przewrotu.
Mark Antliff, Patricia Leighten, Cubism and Culture, Thames & Hudson, London 2001.
Jack Flamm, Miriam Deutch, Primitivism and Twentieth Century Art. A Documentary History, University of California Press, Berkeley – Los Angeles – London 2003.
Gombrich, Ernst H., The Preference for the Primitive. Episodes in the History of Western Taste and Art, Phaidon Press Inc., London 2002.
Colin Rhodes, Primitivism and modern Art, Thames and Hudson, London & New York 1994.
Andrzej Kisielewski, Prymitywizm w sztuce awangardy pierwszej połowy XX wieku. Mitologie i obrazy pierwotności, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2011, rozdz. Mit „wspólnoty pierwotnej”, czyli Arkadia w artystycznym buduarze
Donald E. Gordon, German Expressionism, w: William S. Rubin, Richard E. Oldenburg, Kirk Varnedoe, ed. by, „Primitivism” in 20th Century Art: Affinity of the Tribal and the Modern, The Museum of Modern Art, New York 2002.
A. Kisielewski, Prymitywizm w sztuce awangardy pierwszej połowy XX wieku. Mitologie i obrazy pierwotności, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2011, rozdz. Wassily Kandinsky – artysta jako szaman.
W. Kandynski, O duchowości w sztuce, przeł. St. Fijałkowski, Łódź 1996.
W. Kandynski, Punkt i linia a płaszczyzna, przeł. St. Fijałkowski, Warszawa 1986.
A. Turowski, Wielka utopia awangardy. Artystyczne i społeczne utopie w sztuce rosyjskiej 1910 - 1930, Warszawa 1990, tamże rozdz.: Kandynski o duchowości w sztuce
Ch. Baumgarth, Futuryzm, przeł. J. Tasarski, Warszawa 1988, rozdz.: Założenie futuryzmu
A. Kisielewski, Sztuka i reklama. Relacje między sztuką i kulturą, Trans Humana, Białystok 1999, Rozdz. I, zwł. część: Marcel Duchamp – „sztuka jest kwestią wyboru”.
P. Juszkiewicz, Wolność i metafizyka. O tradycji artystycznej Marcela Duchampa, Poznań 1995.
Calvin Tomkins, Duchamp. Biografia, przeł. Iwona Chlewińska, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001.
Moffit, John F., Alchemist of the Avant-garde. The Case of Marcel Duchamp, State University of New York Press, New York 2003.
H. Richter, Dadaizm, przeł. J. S. Buras, Warszawa 1983, rozdz. Dada w Zurychu, 1915-1920; Dada w Berlinie, 1918-1923; Dada w Hanowerze.
A. Kisielewski, Sztuka i reklama. Relacje między sztuką i kulturą, Trans Humana, Białystok 1999, Rozdz. I „Aby temu zwariowanemu światu wepchnąć do gęby jego własny wizerunek”,
A. Kisielewski, Prymitywizm w sztuce awangardy pierwszej połowy XX wieku. Mitologie i obrazy pierwotności, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2011, rozdz. Surrealizm i prymitywizm. „My mamy światy, które się otworzyły i nadal się na nas otwierają...”
K. Janicka, Światopogląd surrealizmu, Warszawa 1985, rozdz. : Nadrealistyczna filozofia sztuki.
André Breton, Manifest surrealizmu, w: Surrealizm, Teoria i praktyka literacka. Antologia, wyb. i przeł. Adam Ważyk, Czytelnik, Warszawa 1973.
P. Overy, De Stijl, przeł. T. Lechowska, Warszawa 1979.
A. Turowski, Wielka utopia awangardy. Artystyczne i społeczne utopie w sztuce rosyjskiej 1910 - 1930, Warszawa 1990, tamże rozdz.: Malewicza świat jako bezprzedmiotowość.
A. Turowski, W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979.
K. Malewicz, Świat bezprzedmiotowy, przeł. St. Fijałkowski, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2006.
A. Turowski, Supremus Malewicza, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2004.
G. Naylor, Bauhaus, przeł. M Biegańska, Warszawa 1988.
|
Efekty uczenia się: |
KA6_WG1, KA6_WG2, KA6_WG3, KA6_WG4, KA6_WK1, KA6_WK3,KA6_UW1, KA6_UW2, KA6_UW3, KA6_UW4, KA6_UW6, KA6_UK1, KA6_UK3, KA6_UK4, KA6_UO2, KA6_UO3, KA6_UU1, KA6_UU2, KA6_UU3
KA6_KK1, KA6_KK3, KA6_KO1, KA6_KO3, KA6_KR2
Absolwent zna i rozumie:
- wiedza na temat wybranych problemów sztuki europejskiej, szkół artystycznych i nurtów w sztuce, technik artystycznych, przyjętych sposobów myślenia o sztuce, znajomość terminologii stosowanej w historii sztuki.
- problemy istotne dla zrozumienia kulturowej i społecznej roli sztuki, roli artysty i związanych z nim mitologii, znajomość zmian dotyczących estetyki dzieła sztuki.
Absolwent potrafi:
- umie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować
i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.)
- wykorzystać podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych
w zakresie różnych dyscyplin nauk humanistycznych
- formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia, opracowywać
i prezentować wyniki pracy
- rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem wybranych metod w celu określenia ich znaczeń i ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych
Absolwent jest gotów (kompetencje społeczne):
- wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy
i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego
twórczej analizy nowych sytuacji i związanych z nimi problemów poznawczych i praktycznych
oraz do formułowania propozycji ich rozwiązania lub zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z ich samodzielnym rozwiązaniem
podjęcia odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
- przestrzegania zasad etycznych związanych
z odpowiedzialnością za podejmowane działania
o charakterze tworzenia, upowszechniania
i oceny dzieł sztuki.
|