Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia edukacyjna i rozwojowa 380-SPS-1JML
Wykład (WYK) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Przetacznik-Gierowska, M., & Makiełło-Jarża, G. (1992). Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Becelewska, D. (2006). Repetytorium z rozwoju człowieka. Kolegium Karkonoskie. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa.

Matczak, A. (2003). Zarys psychologii rozwoju: podręcznik dla nauczycieli.

Harwas-Napierała, B., & Trempała, J. (2004). Psychologia rozwoju człowieka: Charakterystyka okresów życia człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Brzezińska, A. (2010). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Holmes. J. D. (2019). Edukacja i uczenie się. 16 największych mitów. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Kowalik, S. (red.) (2011). Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Smogorzewska, J. (2019). Środowiska szkolne a rozwój teorii umysłu u dzieci w młodszym wieku szkolnym. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

C.2.W1. psychologiczne uwarunkowania rozwoju dzieci i uczniów: środowisko

rozwoju – strukturę i konsekwencje, czynniki zakłócające proces rozwoju, konsekwencje niepunktualności wydarzeń życiowych, mechanizm adaptacji i trudności przystosowawczych, zaburzenia i opóźnienia rozwojowe, wyzwania rozwojowe, koncepcje jakości życia i dobrostanu;

C.2.W2 psychologiczne uwarunkowania kształcenia dzieci i uczniów: proces uczenia się w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych, uwarunkowania i

konsekwencje motywacji do uczenia się i osiągnięć, powodzenia i niepowodzenia szkolne – przyczyny i skutki; koncepcję zrównoważonego rozwoju; sytuację szkolną ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; psychologiczne mechanizmy przebiegu i oceny efektów procesu uczenia się uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; sposoby identyfikacji uzdolnień ucznia; zagadnienie pomocy psychologicznej dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; sposoby wspomagania osób pracujących z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

C.2.W3. podstawy psychologii wychowawczej i psychoprofilaktyki: proces wychowawczy w kontekście wyzwań rozwojowych dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, psychologiczne wymiary interakcji wychowawczej oraz strategii oddziaływań wychowawczych, wychowanie do wartości i odpowiedzialności,

C.2.U1. analizować zjawiska, zależności, związki i problemy zachodzące w obszarze procesu nauczania -uczenia się dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, odwołując się do wiedzy

psychologicznej;

C.2.U2. omówić psychologiczny kontekst procesu wychowania dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

C.2.K2. prezentowania właściwej postawy wobec dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

C.3.K2.przestrzegania zasad etyki w pracy z dziećmi i uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

D.1.K1. poszerzania wiedzy w celu własnego rozwoju zawodowego;

Metody i kryteria oceniania:

test jednokrotnego wyboru

51% punktów uzyskanych przez studenta jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej

Zakres tematów:

Istota i znaczenie rozwoju człowieka;

Ogólna charakterystyka przebiegu zmian rozwojowych, mechanizmy zmian rozwojowych

Kontekst środowiskowy w rozwoju – ekologiczne koncepcje rozwoju;

Wiek rozwojowy, stymulacja rozwoju

Charakterystyka rozwoju poznawczego, społeczno-emocjonalnego i fizycznego dzieci i młodzieży;

Psychologiczne podstawy procesu nauczania- uczenia się; potencjał poznawczy ucznia a efekty uczenia się – rola inteligencji, funkcji wykonawczych i zdolności twórczych;

Kompetencje społeczne – ich znaczenie dla przebiegu socjalizacji dzieci i młodzieży;

Moralność jako cecha psychologiczna człowieka i prawidłowości jej kształtowania w procesie wychowania;

Jakość życia uczniów w szkole.

Metody dydaktyczne:

Wykład interaktywny, prezentacja multimedialna

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda sobota, 12:15 - 16:45, sala A6 (wyk)
Edyta Bałakier 33/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)