Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium licencjackie cz.1 380-RS1-3SEM1
Seminarium (SEM) Rok akademicki 2025/26

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Babbie. E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydaawnictwo Naukowe PWN.

Babbie, E. (2000). Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN.

Bereźnicki, F. (2015). Praca licencjacka i magisterska z pedagogiki, psychologii i socjologii. Poradnik dla studentów. Kraków: Impuls.

Budniak, A., Mnich, M. (2019). Podejścia metodologiczne w pedagogice. Koncepcje – badania – wyniki. Katowice: Wydawnictwo UŚ.

Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Kamiński, A. (2006). Metoda, technika, procedura badawcza w pedagogice empirycznej. W: J. Półturzycki, A. Kamiński (red.), Metodologia pedagogiki społecznej (s. 270-284). Warszawa-Radom: Instytut Technologii Eksploatacji, Państwowy Instytut Badawczy.

Korczyński, S. (2013). Przygotowanie pracy dyplomowej z pedagogiki. Warszawa: Difin.

Krajewski, M. (2006). Badania pedagogiczne. Płock: Wydawnictwo "Novum”.

Łobocki, M. (2011). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Impuls.

Maszke, A. W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Nowak, S. (2007). Metodologia badań społecznych. Warszawa: Wydaawnictwo Naukowe PWN.

Palka, S. (2006). Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.

Pozostała literatura zgodnie z tematyką pracy licencjackiej.

Efekty uczenia się:

KP6_WG1

Student zna terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych.

KP6_WG3

Student ma uporządkowaną wiedzę na temat procesów: opieki, wychowania, resocjalizacji, edukacji i kształcenia, ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw.

KP6_WG4

Student zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej.

KP6_WG6

Student ma wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, sposobach i kanałach komunikowania się (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii).

KP6_WG7

Student ma wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach.

KP6_WK2

Student zna teorie dotyczące opieki, wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów.

KP6_WK5

Student ma wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody.

KP6_WK7

Student ma wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji resocjalizacyjnych, edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych.

KP6_WK8

Student ma wiedzę o uczestnikach działalności resocjalizacyjnej, edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej.

KP6_WK9

Student ma wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej.

KP6_UW4

Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT).

KP6_UU1

Student potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu.

KP6_UU2

Student potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie.

KP6_KK1

Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.

KP6_KO2

Student ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, etyczny, i przestrzegania zasad etyki zawodowej .

KP6_KR2

Student jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych .

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia: obecność na seminariach, stały kontakt z Promotorem, napisanie pracy (terminarz składania odpowiednich części pracy licencjackiej przedstawia i omawia Promotor, a następnie egzekwuje je podczas trwania seminarium).

Zakres tematów:

Etapy realizacji seminarium licencjackiego i pracy Promotora ze Studentem:

Omówienie ze Studentem procedur pisania pracy naukowej (licencjackiej), standardów edycji tekstu naukowego, struktury pracy i jej charakteru.

Analiza publikacji naukowych i stopniowe przygotowanie Studenta do wyboru tematu pracy.

Wybór tematu pracy, dalsza analiza dostępnej literatury w wybranym obszarze tematycznym, omawianie jej z osobą prowadzącą seminarium. Tworzenie zarysu pracy (kluczowe pojęcia, spis treści, najważniejsze zagadnienia itd.), dobór bibliografii.

Pisanie pracy (zgodnie z wymogami formalnymi pisania pracy licencjackiej).

Przedstawianie i refleksja nad instrumentem badawczym oraz informacja teoretyczna używana w badaniu.

Projektowanie i prowadzenie badań z wykorzystaniem elementarnej terminologii używanej w pedagogice/Tworzenie projektu badawczego/Tworzenie projektu edukacyjnego, profilaktycznego, resocjalizacyjnego itd.

Napisanie i obrona pracy licencjackiej.

Metody dydaktyczne:

Metody kształcenia: wykład konwersatoryjny, dyskusja, metoda projektu, metody praktyczne, praca z tekstem.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
0/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
0/ szczegóły
3 (brak danych), (sala nieznana)
0/ szczegóły
4 (brak danych), (sala nieznana)
0/ szczegóły
5 (brak danych), (sala nieznana)
0/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)