| Literatura: |
Czyżewski Marek, Otrocki Michał, Piekot Tomasz, Stachowiak Jerzy (red.) Analiza dyskursu publicznego. Przegląd metod i perspektyw badawczych, Wydawnictwo Akademickie SEDNO, Warszawa 2017
Horolets Anna (red.), Analiza dyskursu w socjologii i dla socjologii, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008.
Jabłońska Barbara, Krytyczna analiza dyskursu – refleksje teoretyczno-metodologiczne, “Przegląd Socjologii Jakościowej”, 2006 tom II nr1.
Kampka Agnieszka, Wizualna analiza dyskursu na Instagramie – możliwości i ograniczenia, Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom 16 Nr 4 (2020)
Kopińska Violetta, Krytyczna analiza dyskursu – podstawowe założenia, implikacje, zastosowanie, Rocznik Andragogiczny 39, 2016.
Lisowska-Magdziarz Małgorzata, Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.
Rapley Tim, Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
|
| Efekty uczenia się: |
KP7_WG11 - ma pogłębioną wiedzę na temat stosowalności poszczególnych metod i technik badawczych oraz triangulacji danych, zna ograniczenia metod
i technik badawczych
Sposób weryfikacji: ocena projektu zaliczeniowego
KP7_UW2 - potrafi dokonać krytycznej oceny danych, formułować własne opinie, wyciągać wnioski z analizy
Sposób weryfikacji: ocena projektu zaliczeniowego
KP7_UW5 - potrafi badać złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie socjologii
Sposób weryfikacji: ocena projektu zaliczeniowego
KP7_UW7 - posiada umiejętność samodzielnego wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
Sposób weryfikacji: ocena projektu zaliczeniowego
KP7_KR1 - ma pogłębioną świadomość problemów etycznych związanych z przeprowadzaniem badań socjologicznych, w tym swojego wpływu na podmiot badania
Sposób weryfikacji: ocena projektu zaliczeniowego
KP7_KR2 - jest świadomy wielokierunkowych (zamierzonych i niezamierzonych) konsekwencji swoich działań
Sposób weryfikacji: ocena projektu zaliczeniowego
|
| Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny:
Obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo (i odpowiednie przygotowanie do zajęć),
przygotowanie projektu grupowego,
prezentacja projektu grupowego,
Ocena będzie opierała się na systemie punktowym (20 p. do zdobycia, z czego
10 p. za pracę projektową, 5 p. za prezentację projektu, 5 p. za aktywne realizowanie zadań podczas zajęć).
Skala ocen:
19-20 pkt = 5
17-18 pkt = 4+
15-16 pkt = 4
13-14 pkt = 3+
11-12 pkt = 3
0-10 pkt = 2
Możliwe są 2 nieobecności na zajęciach. Każda nadprogramowa nieobecność powinna być odrobiona podczas dyżuru w ciągu 2 tygodni od powrotu studentki/studenta na uczelnię. Niedopełnienie tej zasady skutkuje punktem ujemnym za każde nieodrobione zajęcia.
Jakiekolwiek użycie narzędzi sztucznej inteligencji w ramach zadań podczas zajęć lub projektowych wymaga uprzedniej konsultacji z prowadzącym. Niezastosowanie się do tej zasady grozi niedopuszczeniem do zaliczenia przedmiotu.
|
| Zakres tematów: |
Wprowadzenie do analizy dyskursu,
Analiza dyskursu - najważniejsze podejścia i perspektywy badawcze w socjologii,
Etapy procesu badawczego z wykorzystaniem analizy dyskursu,
Zastosowania analizy dyskursu w socjologii - analiza przypadków,
Ćwiczenia z wykorzystania analizy dyskursu.
|