Dydaktyka chemii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-MSc-1METC | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka chemii | ||
Jednostka: | Instytut Chemii | ||
Grupy: |
I rok II st. Chemii Fizycznej Semestr Letni I rok II st. Chemii Kryminalistycznej i Sądowej Semestr Zimowy I rok II st. Chemii Nieorganicznej i Analitycznej Semestr Letni I rok II st. Chemii Organicznej Semestr Letni WBCH - przedmioty nadobowiązkowe |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | nadobowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Celem w/w zajęć jest przygotowanie studenta do zawodu nauczyciela. Podczas tych zajęć omawia się zagadnienia związane z problemami dydaktyki chemii dotyczącymi wykonywania przyszłego zawodu nauczyciela chemii. Edukacja podlega ciągłym modyfikacjom związanym m.in. ze zmianami warunków zarówno społecznych i ekonomicznych. Zapewne ogromny wpływ na przebieg tego procesu ma rozwój współczesnych technologii stosowanych w nauce i w pracy. Wykorzystanie ich przez nauczyciela w procesie dydaktycznym może stanowić jeden z ważnych czynników wpływających na jakość nauczania. Uatrakcyjnienie lekcji materiałami multimedialnymi powoduje przyspieszenie i ułatwienie procesu zapamiętywania, zwiększa aktywność uczniów na lekcji, motywuje ich do samodzielnej pracy, zapewnia maksymalną indywidualizację nauczania, umożliwia rozwój nowych umiejętności. |
||
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z podstawami dydaktyki chemii oraz z tematem podziału, celów i zasad potrzebnych w nauczaniu chemii. Zapoznanie ze środkami dydaktycznymi i ich możliwością w wykorzystaniu do pracy w charakterze nauczyciela. Nauczenie studentów wybranych form organizacyjnych nauczania chemii i podstawowych teorii dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania chemii. Przygotowanie informacji oraz nauczenie planowania i prowadzenia eksperymentów na lekcjach chemii, a także formułowania wniosków i dokonywania obserwacji z nich płynących. Zapoznanie ze środkami dydaktycznymi i możliwością ich wykorzystania do pracy w charakterze nauczyciela. Wykształcenie podstawowych informacji dotyczących metod sprawdzania i oceniania osiągnięć uczniów oraz możliwości utrwalania wiedzy i metody nauczania służące ich utrwaleniu. Przekonanie o wadze zachowania zasad dotyczących BHP oraz zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej. |
||
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: nadobowiązkowy Dziedzina i dyscyplina naukowa: nauki chemiczne, chemia Rok studiów semestr: I rok II stopnia/ semestr letni, oraz II rok II stopnia/ semestr zimowy Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy zajęć: konwersatorium: 30 godz (I rok II stopnia/ semestr letni) laboratorium na poziomie szkoły podstawowej: 30 godz (I rok II stopnia/ semestr letni) praktyka z opiekunem w szkole podstawowej: 10 godz (I rok II stopnia/ semestr letni) laboratorium na poziomie szkoły ponadpodstawowej: 30 godz (II rok II stopnia/ semestr zimowy) praktyka z opiekunem w szkole ponadpodstawowej: 10 godz (II rok II stopnia/ semestr zimowy). Punkty ECTS: 6 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach– 90h Przygotowanie do zajęć – 26h Zaliczenie/ konsultacje/ egzamin – 34h Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela- 124h, 5 pkt ECTS o charakterze praktycznym – 150h, 6pkt ECTS |
||
Literatura: |
1. Burewicz A., Gulińska H „Dydaktyka chemii., Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2002 2. Hebron J. D. „Lekcja chemii”, PWN, Warszawa 2000 3. Galska-Krajewska A, Pazdro K. M., „Dydaktyka chemii”, PWN, Warszawa 1990. 4. Obowiązujące podręczniki i zbiory zadań do szkoły podstawowej i ponadgimnazjalnej 5. „Chemia w szkole” - czasopismo |
||
Efekty uczenia się: |
Student: 1. posiada wiedzę z zakresu dydaktyki chemii i szczegółowej metodyki nauczania chemii popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystaniu. 2. wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów. 3. jest praktycznie przygotowany do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Konwersatorium: Konsultacje, prezentacje. Dopuszczenie do egzaminu – obecność na zajęciach minimum w 80%, zaliczenie przygotowanych i przedstawionych w czasie zajęć prezentacji na określony temat Laboratoria: Konsultacje, projekty (konspekty), sprawozdania. Warunki zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych – obecność na zajęciach obowiązkowa, wykonanie wszystkich doświadczeń, złożenie kart pracy ucznia Formy oceny pracy studenta: • egzamin pisemny ( do zaliczenia potrzeba 51% maksymalnej liczby punktów). Dopuszczenie do egzaminu – obecność na zajęciach minimum w 80%, zaliczenie prezentacji |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Monika Wysocka-Żołopa | |
Prowadzący grup: | Monika Wysocka-Żołopa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Izabela Dobrzyńska, Barbara Szachowicz-Petelska | |
Prowadzący grup: | Izabela Dobrzyńska, Barbara Szachowicz-Petelska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | dodatkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają charakter praktyczny (laboratorium na poziomie szkoły ponadpodstawowej+ praktyki w szkole średniej). Przeprowadzane w trakcie zajęć ćwiczenia laboratoryjne pozwolą zrozumieć lepiej rolę eksperymentu w nauczaniu chemii. W czasie prowadzenia lekcji próbnych w szkole średniej stworzone zostaną warunki do stosowania aktywnych metod nauczania polegających głównie na rozwiązywaniu problemów związanych z praktyką zawodową, między innymi poprzez twórczą analizę programów nauczania i podręczników szkolnych, opracowanie ciekawych rozwiązań metodycznych, środków dydaktycznych oraz testów, wymagających stosowania aktywnych metod nauczania. | |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: nadobowiązkowy Dziedzina i dyscyplina naukowa: nauki chemiczne, chemia Rok studiów semestr: I rok II stopnia/ semestr letni, oraz II rok II stopnia/ semestr zimowy Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy zajęć: laboratorium na poziomie szkoły ponadpodstawowej: 30 godz (II rok II stopnia/ semestr zimowy) praktyka z opiekunem w szkole ponadpodstawowej: 10 godz (II rok II stopnia/ semestr zimowy). Punkty ECTS: 2 | |
Literatura: |
1. Burewicz A., Gulińska H „Dydaktyka chemii., Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2002 2. Hebron J. D. „Lekcja chemii”, PWN, Warszawa 2000 3. Galska-Krajewska A, Pazdro K. M., „Dydaktyka chemii”, PWN, Warszawa 1990. 4. Obowiązujące podręczniki i zbiory zadań do szkoły podstawowej i ponadgimnazjalnej 5. „Chemia w szkole” - czasopismo |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.