Historia myśli ekonomicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0300-EN2-1HME | Kod Erasmus / ISCED: |
14.302
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Historia myśli ekonomicznej | ||
Jednostka: | Katedra Ekonomii Politycznej | ||
Grupy: |
2L niestac.studia ekonomiczne II st. - przedm.obowiązkowe |
||
Punkty ECTS i inne: |
7.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest ukazanie najważniejszych dokonań w zakresie rozwoju myśli ekonomicznej, pozwalające na właściwsze pojmowanie współczesnej ekonomii i jej przyszłego wizerunku. W ramach realizowanego przedmiotu przedstawiana jest, zasadniczo w układzie chronologicznym, ewolucja poglądów ekonomicznych od okresu starożytności do drugiej połowy XX wieku. Ukazane idee ekonomiczne umiejscowione w określonej czasoprzestrzeni mają zwrócić uwagę na ciągłość procesu przemian w nauce-ekonomii. Założenia: nabycie wiedzy w zakresie podstaw oraz treści głównych szkół myśli ekonomicznej, rozumienie przesłanek określonych poglądów, oraz ich przydatności w polityce gospodarczej. Główny cel to stymulowanie krytycznego myślenia, potrzeby poznania, rozumienia oraz oceny przydatności teorii ekonomicznych |
||
Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
||
Skrócony opis: |
Realizacja przedmiotu służy opanowaniu wiedzy obejmującej koncepcje i teorie ekonomiczne. Student nabywa umiejętność rozumienia przesłanek koncepcji ekonomicznych, ich interpretacji oraz oceny adekwatności. |
||
Pełny opis: |
profil ogólnoakademicki studia niestacjonarne II stopnia przedmiot podstawowe, moduł I dziedzina nauki ekonomiczne, dyscyplina ekonomia rok pierwszy, semestr drugi 18 godzin wykład, 18 godzin ćwiczenia metody podające, aktywizujące, uczestniczące 7 punktów ECTS Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach): Udział w wykładach 18 Przygotowanie do egzaminu 60 Udział w ćwiczeniach 18 Przygotowanie do ćwiczeń, czytanie tekstów źródłowych 60 Konsultacje z prowadzącymi 2 Egzamin 2 Razem: 160 godzin Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 36 godz. ECTS 1,44 o charakterze praktycznym: 0 godz. ECTS 0 Użyte metody dydaktyczne: metoda podająca - wykład informacyjny metoda problemowa - analiza tekstów ekonomicznych metoda aktywizująca - studia przypadków |
||
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: W. Stankiewicz, Historia myśli ekonomicznej, Wyd. PWE, Warszawa 2007. R. Bartkowiak, Historia myśli ekonomicznej, PWE, Warszawa 2008 M.Skousen, Narodziny współczesnej ekonomii, Fijor Publishing, Warszawa 2012 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: J.Wozinski, Dzieje kapitalizmu, Prohibita, Warszawa 2017 D.Landes, Bogactwo i nędza narodów, Muza, Warszawa 2005 M.Snowdon, H.Vane, P.Wynarczyk, Współczesne nurty teorii makroekonomii, PWN Warszawa 1998 The history of economic thought: a reader, eds. S.G.Medema, W.J. Samuels, Routledge cop., London, New York 2013. |
||
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1HME_W01 rozumie i objaśnia zależności między poglądami ekonomicznymi a działalnością gospodarczą, sytuacją polityczną, kulturową i społeczną w krajach E2_W04 1HME_W02 ma wiedzę o źródłach, sposobach pozyskiwania i klasyfikowania poglądów ekonomicznych E2_W06 1HME_W03 rozumie treści merytoryczne poszczególnych szkół ekonomicznych w zakresie mechanizmu funkcjonowania i rozwoju gospodarek E2_W09 UMIEJĘTNOŚCI 1HME_U01w oparciu o posiadaną wiedzę potrafi objaśniać i zinterpretować sens, przebieg oraz konsekwencje zdarzeń w procesie gospodarowania E2_U03 1HME_U02potrafi wykorzystać wiedzę do prowadzenia badań ekonomicznych E2_U06 1HME_U03 stosuje posiadaną wiedzę do proponowania rozwiązań dotyczących polityki gospodarczej wybranego kraju i okresu E2_U07 1HME_U04 potrafi opisać i zaprezentować wybrany problem, proces, poglądy bądź rozwiązanie dowolnego dylematu z zakresu działalności gospodarczej E2_U09 KOMPETENCJE 1HME_K01 posiada kompetencje do identyfikacji i rozstrzygania sporów w zakresie różnych poglądów na proces gospodarowania E2_K06 1HME_K02 potrafi uzupełniać dorobek ekonomii o własną interpretację zdarzeń E2_K06 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Uzyskanie oceny pozytywnej z egzaminu (egzamin pisemny: pytania otwarte i zamknięte). Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. Ćwiczenia: ocenianie ciągłe podczas zajęć, analiza przeczytanych tekstów, aktywność przy rozwiązywaniu problemów |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin ![]() Wykład, 18 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ewa Gruszewska | |
Prowadzący grup: | Ewa Gruszewska, Dorota Roszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Realizacja przedmiotu służy opanowaniu wiedzy obejmującej koncepcje i teorie ekonomiczne. Student nabywa umiejętność rozumienia przesłanek koncepcji ekonomicznych, ich interpretacji oraz oceny adekwatności. | |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest ukazanie najważniejszych dokonań w zakresie rozwoju myśli ekonomicznej, pozwalające na właściwsze pojmowanie współczesnej ekonomii i jej przyszłego wizerunku. W ramach realizowanego przedmiotu przedstawiana jest, zasadniczo w układzie chronologicznym, ewolucja poglądów ekonomicznych od okresu starożytności do drugiej połowy XX wieku. Ukazane idee ekonomiczne umiejscowione w określonej czasoprzestrzeni mają zwrócić uwagę na ciągłość procesu przemian w nauce-ekonomii. Założenia: nabycie wiedzy w zakresie podstaw oraz treści głównych szkół myśli ekonomicznej, rozumienie przesłanek określonych poglądów, oraz ich przydatności w polityce gospodarczej. Główny cel to stymulowanie krytycznego myślenia, potrzeby poznania, rozumienia oraz oceny przydatności teorii ekonomicznych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.