Style i strategie uczenia się języków obcych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-AR1-1SST |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Style i strategie uczenia się języków obcych |
Jednostka: | Instytut Neofilologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka angielskiego na poziomie zaawansowanym. Ma ona w trakcie kursu umożliwiać studentom swobodne wyrażanie opinii, refleksję nad procesem uczenia się języków obcych oraz czytanie ze zrozumieniem i interpretację prostych tekstów akademickich z zakresu objętego tematyką kursu. |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z podstawowymi różnicami indywidualnymi, stylami i strategiami uczenia się języka, wspomaganie studentów w wyborze technik pracy i strategii adekwatnych do ich indywidualnych potrzeb jako uczniów języka obcego. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne, pierwszego stopnia Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (M_6) Dziedzina i dyscyplina nauki: filologia I rok; semestr drugi Wymagania wstępne: Znajomość języka angielskiego na poziomie zaawansowanym. Ma ona w trakcie kursu umożliwiać studentom swobodne wyrażanie opinii, refleksję nad procesem uczenia się języków obcych oraz czytanie ze zrozumieniem i interpretację prostych tekstów akademickich z zakresu objętego tematyką kursu. Liczba godzin zajęć dydaktycznych oraz forma prowadzenia zajęć: 15 godzin ćwiczeń, zajęcia warsztatowo-konwersatoryjne Metody dydaktyczne oraz formy i warunki zaliczania przedmiot Metody dydaktyczne: Dyskusje plenarne, praca w parach i grupach, autorefleksja, analiza prostych artykułów dotyczących styli i strategii uczenia się, tworzenie ‘mini portfolio’ Punkty ECTS 1 Bilans nakładu pracy studenta Udział w ćwiczeniach 15h Przygotowanie do ćwiczeń 2h Udział w konsultacjach związanych z pracami projektowymi 5h Realizacja zadań projektowych 2h Przygotowanie do zaliczenia i obecności na nim. 6h Razem: 30h (odpowiada 1 pkt ECTS) Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela; 24h Odpowiada 1 pkt. ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym. 17h Odpowiada 0,5 pkt. ECTS |
Literatura: |
- Dörnyei, Z. (2001). Motivational Strategies in the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press. - Drozdział-Szelest, K. (1997). Language Learning Strategies in the Process of Acquiring a Foreign Language. Poznan, Poland: Motivex. - Ellis, G. and Sinclair, B. (1990). Learning to Learn English. A Course in Learner Training. Cambridge: CUP. - Oxford, R. L. (1990). Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know. Boston: Heinle & Heinle. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student, który zaliczył ten przedmiot, potrafi: 1. Nazwać podstawowe różnice indywidualne występujące pomiędzy uczniami 2. Zdefiniować, zarówno dobrego ucznia języka obcego, jak i ucznia mającego problemy edukacyjne Umiejętności: Student, który zaliczył ten przedmiot, potrafi: 3. Dobrać materiały dydaktyczne do pracy własnej z uwzględnieniem różnic indywidualnych wpływających na proces uczenia się przez niego języka obcego 4. Wspomóc siebie jako ucznia języka obcego w celu bardziej efektywnej nauki wybranych przez siebie aspektów języka obcego, uwzględniając przy tym różnice indywidualne i style uczenia się 5. Wybrać odpowiednie dla siebie strategie uczenia się wybranych aspektów języka obcego 6. Zasugerować jakie techniki pracy są adekwatne dla uczniów reprezentujących różne style uczenia się Kompetencje społeczne: Student, który zaliczył ten przedmiot, potrafi: 7. Współdziałać w grupie tak by wspomagać siebie i innych w przypadku napotkania podstawowych trudności edukacyjnych 8. Dyskutować w grupie w celu wspomagania siebie i innych w rozwoju strategii uczenia się |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie I. Metody dydaktyczne: Dyskusje plenarne, praca w parach i grupach, autorefleksja, analiza prostych artykułów dotyczących styli i strategii uczenia się, tworzenie ‘mini portfolio’ II. Ocenianie i warunki zaliczenia kursu: a. Ocenianie sumatywne – max. 21 pkt. test kończący zajęcia obejmujący swym zakresem materiał kursu (‘Achievement test’) b. Ocenianie formatywne – max. 7 pkt. 1. Maks. 5 pkt. można uzyskać za opracowanie ‘mini portfolio’, w którym są zebrane i usystematyzowane materiały dydaktyczne ukierunkowane na wspomaganie siebie jako ucznia języka obcego i rozwój wybranego przez siebie aspektu językowego. Ilość punków odpowiada ocenie uzyskanej przez studenta z projektu, ocena uzupełniona jest komentarzem prowadzącego, poparta autorefleksją (oceną indywidualną studenta) oraz oceną koleżeńską. Projekt indywidualny lub grupowy. 2. Maks. 2 pkt. uzyskać można przy 100% obecności na zajęciach (jeśli nieobecność to udokumentowana, dopuszczalna 1), 1 pkt przy jednej nieobecności ponad limit; każdą nieobecność ponad plan należy nadrobić (forma - praca pisemna na zadany temat; udokumentowane źródła) przy jednoczesnym zaangażowaniu studenta w zajęcia i regularnym przygotowaniu do ćwiczeń. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.