Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Style i strategie uczenia się języków obcych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-AR1-1SST
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Style i strategie uczenia się języków obcych
Jednostka: Instytut Neofilologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Znajomość języka angielskiego na poziomie zaawansowanym. Ma ona w trakcie kursu umożliwiać studentom swobodne wyrażanie opinii, refleksję nad procesem uczenia się języków obcych oraz czytanie ze zrozumieniem i interpretację prostych tekstów akademickich z zakresu objętego tematyką kursu.

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z podstawowymi różnicami indywidualnymi, stylami i strategiami uczenia się języka, wspomaganie studentów w wyborze technik pracy i strategii adekwatnych do ich indywidualnych potrzeb jako uczniów języka obcego.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne, pierwszego stopnia

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (M_6)

Dziedzina i dyscyplina nauki: filologia

I rok; semestr drugi

Wymagania wstępne: Znajomość języka angielskiego na poziomie zaawansowanym. Ma ona w trakcie kursu umożliwiać studentom swobodne wyrażanie opinii, refleksję nad procesem uczenia się języków obcych oraz czytanie ze zrozumieniem i interpretację prostych tekstów akademickich z zakresu objętego tematyką kursu.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych oraz forma prowadzenia zajęć: 15 godzin ćwiczeń, zajęcia warsztatowo-konwersatoryjne

Metody dydaktyczne oraz formy i warunki zaliczania przedmiot

Metody dydaktyczne: Dyskusje plenarne, praca w parach i grupach, autorefleksja, analiza prostych artykułów dotyczących styli i strategii uczenia się, tworzenie ‘mini portfolio’

Punkty ECTS 1

Bilans nakładu pracy studenta

Udział w ćwiczeniach 15h

Przygotowanie do ćwiczeń 2h

Udział w konsultacjach związanych z pracami projektowymi 5h

Realizacja zadań projektowych 2h

Przygotowanie do zaliczenia i obecności na nim. 6h

Razem: 30h (odpowiada 1 pkt ECTS)

Wskaźniki ilościowe

Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela; 24h Odpowiada 1 pkt. ECTS

Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym. 17h Odpowiada 0,5 pkt. ECTS

Literatura:

- Dörnyei, Z. (2001). Motivational Strategies in the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press.

- Drozdział-Szelest, K. (1997). Language Learning Strategies in the Process of Acquiring a Foreign Language. Poznan, Poland: Motivex.

- Ellis, G. and Sinclair, B. (1990). Learning to Learn English. A Course in Learner Training. Cambridge: CUP.

- Oxford, R. L. (1990). Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know. Boston: Heinle & Heinle.

Efekty uczenia się:

Wiedza: Student, który zaliczył ten przedmiot, potrafi:

1. Nazwać podstawowe różnice indywidualne występujące pomiędzy uczniami

2. Zdefiniować, zarówno dobrego ucznia języka obcego, jak i ucznia mającego problemy edukacyjne

Umiejętności: Student, który zaliczył ten przedmiot, potrafi:

3. Dobrać materiały dydaktyczne do pracy własnej z uwzględnieniem różnic indywidualnych wpływających na proces uczenia się przez niego języka obcego

4. Wspomóc siebie jako ucznia języka obcego w celu bardziej efektywnej nauki wybranych przez siebie aspektów języka obcego, uwzględniając przy tym różnice indywidualne i style uczenia się

5. Wybrać odpowiednie dla siebie strategie uczenia się wybranych aspektów języka obcego

6. Zasugerować jakie techniki pracy są adekwatne dla uczniów reprezentujących różne style uczenia się

Kompetencje społeczne: Student, który zaliczył ten przedmiot, potrafi:

7. Współdziałać w grupie tak by wspomagać siebie i innych w przypadku napotkania podstawowych trudności edukacyjnych

8. Dyskutować w grupie w celu wspomagania siebie i innych w rozwoju strategii uczenia się

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie

I. Metody dydaktyczne:

Dyskusje plenarne, praca w parach i grupach, autorefleksja, analiza prostych artykułów dotyczących styli i strategii uczenia się, tworzenie ‘mini portfolio’

II. Ocenianie i warunki zaliczenia kursu:

a. Ocenianie sumatywne – max. 21 pkt.

test kończący zajęcia obejmujący swym zakresem materiał kursu (‘Achievement test’)

b. Ocenianie formatywne – max. 7 pkt.

1. Maks. 5 pkt. można uzyskać za opracowanie ‘mini portfolio’, w którym są zebrane i usystematyzowane materiały dydaktyczne ukierunkowane na wspomaganie siebie jako ucznia języka obcego i rozwój wybranego przez siebie aspektu językowego. Ilość punków odpowiada ocenie uzyskanej przez studenta z projektu, ocena uzupełniona jest komentarzem prowadzącego, poparta autorefleksją (oceną indywidualną studenta) oraz oceną koleżeńską. Projekt indywidualny lub grupowy.

2. Maks. 2 pkt. uzyskać można przy 100% obecności na zajęciach (jeśli nieobecność to udokumentowana, dopuszczalna 1), 1 pkt przy jednej nieobecności ponad limit; każdą nieobecność ponad plan należy nadrobić (forma - praca pisemna na zadany temat; udokumentowane źródła) przy jednoczesnym zaangażowaniu studenta w zajęcia i regularnym przygotowaniu do ćwiczeń.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)