Przedmiot w zakresie nauk społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-FA1-1NS |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot w zakresie nauk społecznych |
Jednostka: | Instytut Neofilologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Skoncentrowano się na metodologii badań w naukach społecznych. Podstawowym celem dydaktycznym jest wyjaśnienie struktury procesu badawczego poparte praktyczną koncepcją pracy badawczej. Studenci powinni nabyć umiejętność rozumienia podstawowych pojęć w metodologii badań wraz z możliwością ich samodzielnego opisu, interpretacji i analizy. Analiza taka wymaga narzędzi logicznych – środka na wzmocnienie ludzkiej zdolności rozumienia, potrzebnych do ścisłego formułowania myśli i unikania błędów logicznych w rozumowaniach: i)formułowanie hipotez i umiejętność ich sprawdzania, ii)logiczna analiza tekstów języka naturalnego. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedstawiona metodologia badań społecznych jest rozumiana jako wybór podstawowych strategii poznawczych. Są przedstawione zasady: - wprowadzania pojęć do języka naukowego, - formowania tezy badań, - uzasadniania logicznego prowadzonych rozumowań, - konsekwencje przyjmowanych założeń do wyboru strategii badawczych. |
Pełny opis: |
- Klasyfikacja nauk, cele i etapy badań naukowych. - Pojęcia w naukach społecznych na przykładzie cybernetyki społecznej. - Dwa poziomy języka nauki: obserwacji i teorii. Uwagi o metajęzyku. - Elementy logicznej teorii nauki. Język rachunku zdań, spójniki logiczne. - Błędy w rozumowaniu. Dedukcja naturalna. - Struktura logiczna zdania a semantyka zdania. - Definicje w naukach społecznych: nominalne, realne, analityczne. - Skale badawcze, twierdzenia analityczne i syntetyczne. - Wpływ wartości na badania i problem obiektywności w badaniach naukowych. |
Literatura: |
S. Nowak, Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa, 1985. Max Weber, Obiektywność poznania społeczno-naukowego. Poznań, 2004. M. Omyła, Logika - wybrane zagadnienia, WSiP Warszawa, 1987. |
Efekty uczenia się: |
- Wykazuje znajomość podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii z zakresu metodologii badań i logiki. - Potrafi ocenić przydatność metodologii w badaniach społecznych. - Rozwija akceptującą postawę wobec metod naukowych (logicznych). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia praktyczne, sprawdzian pisemny, maksymalnie 3 nieobecności, odrabiane na konsultacjach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.