Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

PNJF3 - pisanie akademickie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-FP1-3PIS
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: PNJF3 - pisanie akademickie
Jednostka: Instytut Neofilologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: francuski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Założenia i cele przedmiotu:

- Celem przedmiotu jest doskonalenie umiejętności mówienia, pisania i rozumienia (tekstu pisanego i dźwiękowego) w języku francuskim (poziom B2/C1).

- Proponowanie ćwiczeń leksykalno-stylistycznych zmierzających do wzbogacenia słownictwa i struktur gramatycznych.

Studentka/student powinna/powinien w jasny sposób prezentować swój punkt widzenia na piśmie (tekst argumentacyjny), wykazując się przy tym umiejętnością skonstruowania części wstępnej, rozwinięcia i konkluzji.

- Doskonalenie sprawności pisania różnych typów tekstów typu akademickiego dysertacja - esej argumentacyjny

. Umiejętności studentki/studenta powinny odpowiadać poziomowi C1.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot realizuje część programu PNJF rok III, ale jest wyłączony w końcowego egzaminu w semestrze letnim jako forma pisemna.

Literatura:

Antier M.&alli. 2015. Alter Ego B2+. Hachette Livre.

Berthet A. 2007 . Alter Ego 4. B2. Cahier d’activités, Hachette Livre.

Berthet A., C.Louvel. 2010 . Alter Ego 5. C1>C2, Hachette Livre.

Causa, M., Mègre, B. 2008.Production écrite. Niveaux C1/C2, Paris: Didier.

Charnet C., J.Robin-Nipi.1997.Rédiger un résumé, un compte rendu, une synthèse, Paris : Hachette.

Chevallier-Wixler D. i in. 2007. Réussir le DALF, niveaux C1 et C2 du CECR, Didier.

Chovelon B., M.Barthe.2002. Expression et style B2-C1, PUG.

Cotentin-Rey, G.,1995.Leésumé ; le compte rendu, la synthèse, CLE International , Paris .

Dufief A. 1995, S’exprimer avec logique, Hatier.

Eterstein C., A.Lesot.1995. Les techniques littéraires au lycée, Hatier.

Guilloux M., C.Herry, Sylvie Pons. Alter Ego 5. C1, Hachette 2010 .

Lauga, A., F.Michelet. 2003.Guide d’expression écrite française à l’usage des étudiants polonais, Poznan : UAM.

Mimran R., S. Poison-Quinton.2008.Expression écrite. Niveau 4. CLE International.

Scheepers C. 2013, L’argumentation écrite, De Boeck/Duculot.

Vigner G. 1996. Écrire pour convaincre, Hachette Livre FLE.

przykłady wybranych tekstów (źródło: czasopisma, portale francuskojęzyczne )

Efekty uczenia się:

1. Student zna zasady redagowania syntezy i dysertacji (tekstu argumentacyjnego) - K_W09, K_W10, K_W11

2.Student zna różnorodne style wypowiedzi i rejestry języka - K_W13

3. Student potrafi zredagować syntezę i dysertację - K_U06, K_U07, K_U08, K_U09, K_U13

4.Student potrafi zrozumieć dłuższe wypowiedzi ustne i pisemne - K_U0, K_U06, K_U08

5. Student potrafi zastosować właściwy styl i rejestr wypowiedzi dla danego typu tekstu - K_U08, K_U11, K_U12

6.Student potrafi dobrać właściwy zestaw argumentów do danego tematu wypowiedzi - K_U07, K_U13

7.Student potrafi dokonać analizy dokumentu pisanego lub wypowiedzi ustnej, także obejmujących słownictwo specjalistyczne - K_U06

8.Student potrafi zabrać głos w debacie na tematy z życia społecznego, politycznego, kulturalnego, popularnonaukowe - K_U07, K_U08, K_U09, K_U12, K_U13

9.Student potrafi współpracować w grupie i kierować pracą zespołu - K_K02

10.Student rozumie wagę i wartość różnorodności kulturowej, światopoglądowej, ze względu na wiek, pochodzenie, orientację psychoseksualną itd. oraz znaczenie dyskusji na tematy różnorodności - K_K03, K_K07, K_K08.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia semestru zimowego jest:

1. Obecność na zajęciach: student ma prawo do 2 nieobecności w semestrze.

2. Dyktando, pisane co tydzień, oceniane wg punktacji:

- do 4 błędów - 3 pkt, bez poprawy z formie ręcznego przepisania dyktanda,

- od 5 do 10 błędów - 2 pkt plus poprawa z formie ręcznego przepisania dyktanda jeżeli zostanie zaakceptowana,

- 11 błędów i więcej - 1 pkt plus poprawa z formie ręcznego przepisania dyktanda jeżeli zostanie zaakceptowana,

3. Oddanie prac domowych:

a) 5 dossier na czytanie ze zrozumieniem na wskazane tematy - 2 x strona A4, oceniane wg punktacji:

- 85% i więcej poprawnych odpowiedzi: 4 pkt,

- 80% poprawnych odpowiedzi: 3 pkt,

- 70% poprawnych odpowiedzi: 2 pkt,

- 60% poprawnych odpowiedzi: 1 pkt,

b) 5 tekstów argumentacyjnych, oceniane wg punktacji: :

- 4 pkt - jeżeli praca jest be zarzutów (nie więcej niż 4 błędy) i oddana na czas, bez dokonywania poprawy,

- 3 pkt, w przypadku od 5 do 9 błędów i jeżeli poprawa zostanie zaakceptowana,

- 2 pkt, w przypadku od 10 do 19 błędów i jeżeli poprawa zostanie zaakceptowana,

- 1 pkt, w przypadku 20 błędów i więcej i jeżeli poprawa zostanie zaakceptowana,

4. Napisanie 2 wypracowań na zajęciach według kryteriów ewaluacji podczas egzaminu końcowego z PNJF

OCENA KOŃCOWA jest % liczbą punktów otrzymanych ze wszystkich w/w prac i zadań w odniesieniu do maksymalnej liczny punktów uzyskanych przez najlepszego studenta w grupie i wg skali przyjętej w ZJF, IN na UWB.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)