Współczesne media audialne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-KS1-2KON25 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne media audialne |
Jednostka: | Wydział Filologiczny. (do 30.09.2019) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem konwersatorium jest teoretyczne i praktyczne zapoznanie studentów z problematyką współczesnych mediów audialnych – radia i fonografii. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Tematyka konwersatorium obejmuje przedstawienie historycznego rozwoju tych mediów od końca XIX wieku po współczesność, analizy poszczególnych technologii oraz praktyk radiowych i fonograficznych, ich wpływ na twórczość artystyczną i kształtowanie i rozwój nowych gatunków mediów audialnych (radiowych i fonograficznych) oraz na kulturę słuchaczy. Analizy podejmowane są w trzech perspektywach: społecznej, estetycznej i medioznawczej i mają na celu ukazanie procesów zmian w radiu i fonografii w XX i XXI wieku oraz zrozumienie tendencji rozwoju współczesnych mediów audialnych. Poza teoretyczną analizą mediów audialnych studenci zapoznają się z podstawami technologii studyjnej i nagraniowej oraz realizują w formie warsztatowej krótkie formy dźwiękowo-muzyczne z użyciem tych technologii. |
Pełny opis: |
Nazwa przedmiotu Współczesne media audialne Kod przedmiotu 0400-KS1-2KON25 Nazwa kierunku Kulturoznawstwo Nazwa jednostki prowadzącej kierunek Wydział Filologiczny, Wydział Pedagogiki i Psychologii UwB Język przedmiotu Polski Rok studiów/ semestr Rok 1 semestr 2 Liczba godzin zajęć dydaktycznych oraz forma prowadzenia zajęć 30 godz. konwersatorium Liczba punktów ECTS 3 Bilans nakładu pracy studenta - uczestnictwo i aktywność na zajęciach – 30 godz. - przygotowanie esejów, zadań online i prezentacji – 20 godz. - praca na platformie edukacyjnej – przygotowanie analiz i zadań projektowych – 15 godz. - konsultacje stacjonarne i online oraz dyskusja na forum internetowym przedmiotu – 15 godz. Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami : wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 45 godz. ECTS 1,8 o charakterze praktycznym - 30 godz. ECTS 1,2 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Bardijewska Sława, Słuchowisko jako tekst słowno-dźwiękowy, [w:] Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002, s. 109-127 2. Cox Ch., Warner D., Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, Słowo-Obraz-Terytoria, Warszawa 2010 3. Jędrzejewski S., Radio Renesans. Od monopolu do konkurencji, Warszawa 1997 4. Jędrzejewski S., Radiofonia publiczna w Europie w erze cyfrowej, Universitas, Kraków 2010 5. Kominek M., Fonografia artystyczna, [w:] Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002, s. 141-152 6. Kominek M., Zaczęło się od fonografu, PWM, Kraków 1986 7. Kubaszewska W., Hermanowski M., Radio. Historia i współczesność, Poznań 2008 8. McLeish R., Produkcja radiowa, Wyd. UJ, 2007 9. McLuhan M., Radio bęben plemienny, [w:] Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002, s. 100-108 10. Misiak T., Estetyczne konteksty audiosfery, Wydawnictwo WSNHiD, 2009 11. Peiper T., Radiofon, Radio adwokat, [w:] Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002, s. 95-99 12. Siwak W., Audiosfera na przełomie stuleci, [w:] Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002, s. 153-177 13. Stachyra G., Gatunki audycji w radiu sformatowanym, Wyd. UMCS, Lublin 2008 Literatura uzupełniająca 1. Bull, M., Sounding out the city: Personal stereos and the management of everyday life. New York, NY: Berg 2000. 2. Davis M., Miles. Autobiografia, przeł. F. Łobodziński, Constanti, Warszawa 2006. 3. Gałuszka Patryk, Biznes muzyczny. Ekonomiczne i marketingowe aspekty fonografii, Agencja Wydawnicza PLACET, Warszawa 2009 4. Gałuszka Patryk, Geneza, ewolucja i formy dystrybucji muzyki w Internecie, „Świat Marketingu”, Maj 2005 5. Jędrzejewski S., Radio w komunikacji społecznej, Profi-Press, Warszawa 2003 6. Katz M., Capturing Sound. How Technology Has Changed Music, Univ. of California Press: Berkeley-Los Angeles-London 2004. 7. Ross A., Reszta jest hałasem. Słuchając dwudziestego wieku, PIW, Warszawa 2011 8. Siwak W., Estetyka rocka, Semper, Warszawa 1993 9. Sterne J., Audible Past. Cultural Origins of Sound Reproduction, Duke University Press, 2003. 10. Theberge P., The Network Studio. Historical and Technological Paths to a New Ideal in Music Making, Social Studies of Science, October 2004, Vol. 34 No. 5, pp. 759-781 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. zna i rozumie na poziomie rozszerzonym rolę refleksji kulturoznawczej w rozumieniu procesów zachodzących w kulturze 2. ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o miejscu i znaczeniu nauki o kulturze w relacji do nauk humanistycznych oraz społecznych, o ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej 3. zna szczegółową terminologię kulturoznawczą, antropologiczną i etnograficzną w języku polskim 4. ma wiedzę o normach konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania 5. zna i rozumie kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze, ma wiedzę o zależnościach między nimi 6. ma pogłębioną wiedzę o instytucjach kultury i dobrą orientację we współczesnym życiu kulturalnym 7. zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie różnych dyscyplin nauk humanistycznych W02, W04, W06, W08, W11, W15, W16 Umiejętności: 1. potrafi w pogłębiony, uporządkowany sposób wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.) 2. samodzielnie zdobywa wiedzę i umiejętności badawcze, rozumie i docenia potrzebę ustawicznego kształcenia 3. czyta i interpretuje teksty kultury (pisane, audialne i wizualne, multimedialne), umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze związane z rozwijaniem swoich zdolności i kariery zawodowej 4. potrafi rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z wykorzystaniem samodzielnie dobranych metod i technik w celu określenia ich znaczeń 5. potrafi rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z wykorzystaniem samodzielnie dobranych metod i technik w celu określenia ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych 6. wykrywa różnorodne, wieloaspektowe zależności między kształtowaniem się koncepcji kulturoznawczych a procesami społecznymi i kulturowymi oraz zmianami w nich zachodzącymi 7. ma umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy i własnego doświadczenia, umie podjąć trud orzekania o wartościach artystycznych i estetycznych 8. posiada umiejętność prezentacji opracowań krytycznych oraz wytworów własnej pracy (artystycznej, naukowej) w różnych formach i różnych mediach 9. umie docenić wielokulturowość społeczności regionu, kraju, Europy, rozumie na poziomie rozszerzonym odmienne postrzeganie życia społecznego i zjawisk kulturowych przez osoby wywodzące się z różnych środowisk i tradycji kulturowych 10. posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych lub prezentacji multimedialnych , w języku polskim i języku obcym, z wykorzystaniem różnych, samodzielnie dobranych ujęć teoretycznych i różnych źródeł U01, U02, U05, U06, U07, U10, U11, U13, U16, U17 Kompetencje społeczne: 1. zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, umie go samodzielnie poszerzać, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego, potrafi także inspirować i organizować proces uczenia się innych osób 2. jest otwarty na nowe idee i poglądy, gotowy do podjęcia polemiki oraz zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów 3. efektywnie organizuje pracę własną i pracę zespołową oraz potrafi krytycznie ją ocenić i przemodelować 4. rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za podejmowane działania o charakterze tworzenia, upowszechniania i oceny wytworów i tekstów kultury, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne związane z wykonywaniem zawodu 5. interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi i nowymi zjawiskami oraz formami w sztuce, umie je ocenić i zinterpretować K01, K03, K04, K06, K10 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody nauczania: prezentacje, referaty, dyskusja na zajęciach na temat zadanej literatury, ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem narzędzi e-learningowych i mediów społecznościowych, prace online w trybie blended learning na platformie e-learningowej – zadania online (eseje, analizy, projekt, dyskusja na forum przedmiotu), konsultacje online i stacjonarne. Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności na zajęciach, dyskusji na temat treści przedmiotu, wykonanych analiz, zadań oraz projektów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.