Gramatyka historyczna języka polskiego z elementami SCS
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-PS1-2GHPS |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.003
|
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka historyczna języka polskiego z elementami SCS |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Poszerzanie wiedzy z zakresu historycznego rozwoju języka polskiego; wskazanie podstawowych zależności między polszczyzną a językami należącymi do wspólnoty indoeuropejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem języków słowiańskich. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest objaśnienie genezy polskich form językowych oraz rozwoju systemu fonologicznego i gramatycznego w okresie przedpiśmiennym języka polskiego. Student po zakończonym kursie gramatyki historycznej języka polskiego powinien znać i rozumieć historycznojęzykowe uwarunkowania faktów współczesnej polszczyzny, a także sprawnie czytać i analizować teksty staropolskie. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - stacjonarne Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy,0400-PS1-2GHPS Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne, językoznawstwo Rok studiów/semestr - II rok studiów I stopnia, Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - Student przed rozpoczęciem nauki gramatyki historycznej języka polskiego powinien posiadać wiedzę z gramatyki opisowej języka polskiego, sprawnie się nią posługiwać, a także rozumieć podstawowe pojęcia i terminy z zakresu językoznawstwa ogólnego. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 14 godzin, wykład; 45 - ćwiczenia Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia - wykład, konwersacja, warsztaty grupowe, konsultacje. Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę (zaliczenie pisemne). Punkty ECTS -3 Bilans nakładu pracy studenta - Udział w wykładach - 14 godzin ćwiczeniach – 45 godz. Praca własna studenta, przygotowanie do zajęć -16 godz. przygotowanie do egzaminu – 15 godz. Wskaźniki ilościowe - Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 59 godzin - 2 ECTS o charakterze praktycznym - 31 godzin - 1 ECTS |
Literatura: |
*S.Dubisz, K.Długosz-Kurczabowa, Gramatyka historyczna języka polskiego. Skrypt dla studentów polonistyki. *Z.Klemensiewicz, T.Lehr-Spławiński, S.Urbańczyk, Gramatyka historyczna języka polskiego. *Z.Klemensiewicz, Historia języka polskiego. *H.Koneczna, Charakterystyka fonetyczna języka polskiego na tle innych języków słowiańskich. *W.Kuraszkiewicz, Podstawowe wiadomości z gramatyki historycznej języka polskiego. *T.Lehr-Spławiński, Język polski, pochodzenie, powstanie, rozwój. *W.Mańczak, Polska fonetyka i morfologia historyczna. *S.Rospond, Gramatyka historyczna języka polskiego. *Z.Stieber, Rozwój fonologiczny języka polskiego. *W.Taszycki, Najdawniejsze zabytki języka polskiego. *B.Walczak, Zarys dziejów języka polskiego. *B.Wieczorkiewicz, R.Sinielnikoff, Elementy gramatyki historycznej języka polskiego z ćwiczeniami . *S.Vrtel-Wierczyński, Wybór tekstów staropolskich. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student: 1. Charakteryzuje się podstawową znajomością tradycyjnej terminologii językoznawczej w zakresie gramatyki historycznej języka polskiego. 2. Definiuje podstawowe zjawiska fonetyczne i fleksyjne gramatyki historycznej języka polskiego. 3. Zna mechanizmy charakterystyczne dla poziomu fonetycznego i morfologicznego języka polskiego, objaśnia genezę polskich form językowych oraz przedstawia rozwój systemu fonologicznego i gramatycznego w okresie przedpiśmiennym i piśmiennym języka polskiego (KA6_WG1, KA6_WG3) W zakresie umiejętności student: 1.Umie posługiwać się terminologią językoznawczą z zakresu gramatyki historycznej języka polskiego. 2. Rozpoznaje i interpretuje podstawowe zjawiska fonetyczne i fleksyjne współczesnej polszczyzny w kontekście historycznojęzykowych uwarunkowań. 3. Umie dokonać analizy fonetycznej i morfologicznej (fleksyjnej) tekstu staropolskiego, analizy fleksyjnej i słowotwórczej współczesnych jednostek językowych (odtwarza formy prasłowiańskie). (KA6_UWK1) W zakresie postaw społecznych student: 1. Umie pracować w grupie, przyjmując różne role 2. Ma świadomość roli polonisty w propagowaniu wiedzy o roli języka polskiego jako istotnego elementu kultury i tożsamości narodowej KA6_KOR1, KA6_KKOR1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia przedmiotu: Zaliczenie całego modułu: pisemny egzamin końcowy, a w wypadku osób, które nie zaliczyły egzaminu w pierwszym podejściu – egzamin pisemny w II terminie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.