Praktyczna nauka języka rosyjskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-RP1-3PNR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka rosyjskiego |
Jednostka: | Instytut Filologii Wschodniosłowiańskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Praktyczna nauka języka rosyjskiego 0400-RP1-1PNR |
Założenia (opisowo): | Student powinien mieć opanowany materiał z zakresu praktycznej nauki języka rosyjskiego z I i II r. studiów licencjackich. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Nauczanie języka rosyjskiego poprzez rozwijanie w sposób syntetyczny i zintegrowany wszystkich sprawności językowych: pisania, czytania, mówienia i rozumienia ze słuchu. Doskonalenie umiejętności poprawnego posługiwania się językiem rosyjskim w mowie i piśmie. |
Pełny opis: |
Profil kształcenia: ogólnoakademicki Forma studiów: studia stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł: M_8. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, nauka o języku. Rok studiów/semestr: III rok, semestr 1 i 2 Wymagania wstępne: Do realizowania treści niniejszego przedmiotu niezbędne jest zaliczenie z praktycznej nauki języka rosyjskiego cz. 1. i 2. Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 180h rocznie. Metody dydaktyczne: podające (objaśnienie lub wyjaśnienie), praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe, dyskusja), problemowe. Punkty ECTS: 12 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach: 180h (5 ECTS) - przygotowanie do ćwiczeń: 120h (3,4 ECTS) - udział w konsultacjach: 63h (1,8 ECTS) - przygotowanie do egzaminu i udział w nim: 57h+5h=62h (1,8 ECTS) Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 248h (7 ECTS) - o charakterze praktycznym - 425h (12 ECTS) Leksyka: - Внешняя характеристика человека; - Внутренняя характеристика человека (черты характера, достоинства и недостатки, темперамент человека, мужчина и женщина в современном мире, „новые русские”); - Природа. Климатические зоны и их характеристики (климатические условия, почва, растения и животные, характерные для данной зоны); - Загрязнение окружающей среды; - Туризм, отдых; - Спорт; - Воспитание и образование. Gramatyka: - повторение грамматических правил. Ortografia: - повторение орфографических правил; - пунктуация простого и сложного преложений. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - M. Karolczuk, R. Szymula, Общайтесь по-русски!, Białystok 2007. Literatura uzupełniająca: - T. Cwejman, W. Torzecka, Materiały do praktycznej nauki języka rosyjskiego, Warszawa 1984. - W. Ingram, S. Paszt, Język rosyjski w ćwiczeniach, Warszawa 1981. - A. Pado, Читай, пиши, говори, cz. II, Warszawa 1998. - J. Dobrowolski, Туры по России, Warszawa 2011. - S. Orzechowska, Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej z zasadami pisowni, Wrocław 1994. - K. Rumińska, H. Waszkielewicz, Język rosyjski. Mały podręcznik tekstów pisanych, Warszawa-Kraków 1996. - Н. Г. Ткаченко, Тесты по грамматике русского языка, ч. 1, Москва 2006. - Д. Э. Розенталь, Пособие по русскому языку, Москва 2006. - Д. Э. Розенталь, И. Б. Голуб, Русский язык для поступающих в вузы, Москва 2006. - Т. Барышникова, Весь русский язык в правилах и упражнениях, Москва 2004. - Т. Барышникова, Вся орфография русского языка в правилах и упражнениях, Москва 2002. - Т. Барышникова, Вся пунктуация русского языка в правилах и упражнениях, Москва 2003. - В. В. Ежов-Строителев, Упражнения и задания по русскому языку для средней и старшей школы, Москва 2000. - Н. Григорьева, Русский язык, Москва 2006. - Artykuły prasowe, materiały internetowe. |
Efekty uczenia się: |
1. Potrafi przygotować typowe prace pisemne w języku rosyjskim (rozprawka, charakterystyka, opowiadanie, reportaż) z wykorzystaniem poznanych na I i II roku studiów podstawowych zasad ortograficznych (pisownia samogłosek nieakcentowanych w rdzeniach, pisownia przedrostków, użycie miękkiego i twardego znaku, pisownia „n” i „nn”, pisownia „nie” z różnymi częściami mowy, pisownia przysłówków), gramatycznych (deklinacja, koniugacja) i stylistycznych języka rosyjskiego, nowopoznanej leksyki (związanej z charakterystyką zewnętrzną i wewnętrzną człowieka, przyrodą, ochroną środowiska, sportem, turystyką, problemami wychowania i kształcenia) i zasad interpunkcyjnych zdania prostego i złożonego opanowanych w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł (K_U08, K_U11, K_U14); 2. Potrafi przygotować wypowiedzi ustne w języku rosyjskim z wykorzystaniem poznanych na I i II roku studiów podstawowych zasad fonetycznych (artykulacja samogłosek akcentowanych i nieakcentowanych i spółgłosek, podstawowe zasady intonacji rosyjskiej), gramatycznych (deklinacja i koniugacja) i stylistycznych języka rosyjskiego i nowopoznanej leksyki (związanej z charakterystyką zewnętrzną i wewnętrzną człowieka, przyrodą, ochroną środowiska, sportem, turystyką, problemami wychowania i kształcenia), opanowanej w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł (K_U08, K_U12, K_U14); 3. Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu językoznawstwa w języku rosyjskim (nazwy części mowy, nazwy kategorii gramatycznych itp.), co umożliwia mu pogłębianie znajomości zasad ortograficznych i gramatycznych, poznanych na I i II roku studiów, oraz efektywne korzystanie ze źródeł specjalistycznych (słowniki itp.) (K_W02, K_U04); 4. Potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące tematyki zajęć z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (literatura piękna, literatura fachowa, prasa, Internet (K_U01); 5. Potrafi pracować i współdziałać w grupie podczas dyskusji i w trakcie przygotowywania prac projektowych, przyjmując w niej różne role (K_K02, K_K03, K_K10); 6. Potrafi postrzegać język rosyjski kompleksowo ze świadomością jego złożoności i zmienności znaczeń (K_W13). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ad.1. Ocena formatywna: prace pisemne na zadany temat, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: praca pisemna na zadany temat, ocena według kryteriów. Ad.2. Ocena formatywna: wypowiedzi ustne studenta na zadany temat, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: wypowiedź ustna studenta na zadany temat, ocena według kryteriów. Ad.3. Ocena formatywna: przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: test pisemny gramatyczny, ocena według kryteriów. Ad.4. Ocena formatywna: przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: referat ustny na zadany temat, ocena według kryteriów. Ad.5. Ocena formatywna: przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: referat ustny na zadany temat przygotowywany przez grupę studentów, ocena według kryteriów. Ad.6. Ocena formatywna: przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (dyktando i test gramatyczny), ocena według kryteriów. Ocena końcowa: Zaliczenie na ocenę. Ocena wystawiana jest na podstawie ocen z prac pisemnych (wypracowania, dyktanda, testy gramatyczne) oraz w oparciu o oceny z wypowiedzi ustnych. Przy ocenie uwzględnienia się również udział studentów w zajęciach (systematyczność i aktywność). Uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu (w sesji letniej). W ciągu semestru dopuszczalne są 3 nieobecności. Nieobecności 4-6 zaliczane są na konsultacjach. Uzyskanie powyżej 6 nieobecności nie kwalifikuje studenta do zaliczenia przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.