Badania operacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-ES1-2BO |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.302
|
Nazwa przedmiotu: | Badania operacyjne |
Jednostka: | Instytut Informatyki. |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Algebra liniowa 0600-ES1-1AL |
Skrócony opis: |
Założenia i cele przedmiotu: umiejętność samodzielnej budowy i wykorzystania prostego modelu decyzyjnego; umiejętność interpretacji danych wynikających z programowania matematycznego. |
Pełny opis: |
Profil kształcenia: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Przedmiot obowiązkowy Dziedzina: nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscypliny: matematyka, informatyka Rok studiów: 2, semestr: 3 Prerekwizyty: Analiza matematyczna I, Analiza matematyczna II, Algebra liniowa wykład 30 godz. ćwiczenia 15 godz. laboratorium 15 godz. Metody dydaktyczne: wykłady, ćwiczenia rachunkowe, konsultacje, praca nad literaturą, rozwiązywanie zadań domowych. Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach15x2h = 30h udział w ćwiczeniach laboratoriach 15x2h = 30h przygotowanie do zajęć 20h = 20h prace domowe 10h = 10h udział w konsultacjach 5h = 5h zapoznanie się z literaturą 15h = 15h przygotowanie do kolokwiów 15h = 15h przygotowanie do egzaminu i udział w nim 10+3=13h = 13h Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego: 68 godzin, 2,5 ECTS nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 75 godzin, 3 ECTS |
Literatura: |
1. Badania operacyjne, red. E. Ignasiak, PWE, Warszawa 1996. 2. Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, red. K. Kukuła, PWN, Warszawa 2001. 3. Badania operacyjne, red. naukowa W. Sikora, PWN, Warszawa 2008. 4. B. Guzik Elementy ekonometrii i badań operacyjnych, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań 2006. 5. Ekonometria i badania operacyjne: zagadnienia podstawowe red. naukowa B. Guzik, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań 2000.. 6. Ekonometria i badania operacyjne: uzupełnianie z badań operacyjnych red. naukowa B. Guzik, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań 1999. 7. G.H Mitchell Badania operacyjne. Metody i przykłady, WNT, Warszawa 1977. |
Efekty uczenia się: |
Potrafi modelować matematycznie realne problemy decyzyjne. K_IE1A_U23 Potrafi rozpoznawać i scharakteryzować metody optymalizacji liniowej, nieliniowej, dyskretnej, wielokryterialnej, w warunkach ryzyka i w warunkach niepewności. K_IE1A_W12 Umie wykorzystywać twierdzenia i metody rachunku różniczkowego jednej i wielu zmiennych w zagadnieniach związanych z optymalizacją liniową i nieliniową. K_IE1A_U19, K_IE1A_U23 Umie modelować i rozwiązywać zadania programowania dyskretnego, w warunkach ryzyka i niepewności. K_IE1A_U19, K_IE1A_U23 Umie wykorzystywać dostępne programy wspomagające rozwiązywanie zagadnień decyzyjnych. K_IE1A_U21 Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w zakresie metod optymalizacji w procesach decyzyjnych. K_IE1A_K01 Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze dotyczącej metod optymalizacji, również w języku obcym. K_IE1A_U27 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ogólna forma zaliczenia: egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.