Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wzorce projektowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-IS1-3WP
Kod Erasmus / ISCED: 11.303 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wzorce projektowe
Jednostka: Zakład Sztucznej Inteligencji i Multimediów
Grupy:
Strona przedmiotu: http://ii.uwb.edu.pl/~m.rybnik/index.php/wzorce-projektowe/
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Wymagania (lista przedmiotów):

Inżynieria oprogramowania 1 0600-IS1-2IO1
Podstawy programowania strukturalnego 0600-IS1-1PPS
Programowanie zaawansowane 0600-IS1-2PZ
Wstęp do programowania obiektowego 0600-IS1-1WPO

Tryb prowadzenia przedmiotu:

lektura monograficzna
w sali

Skrócony opis:

Założenia i cele przedmiotu: Zaznajomić z genezą wzorców projektowych. Zaznajomić z zastosowaniami wzorców projektowych oraz przykładami ich wykorzystywania w praktyce. Nauczyć rozpoznawania możliwości stosowania wzorców projektowych w projektach informatycznych. Nauczyć poprawnego projektowania i implementacji projektów z wykorzystaniem wzorców projektowych na przykładzie języka Java.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: fakultatywny

Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina: informatyka

Rok studiów / semestr: 3 / 5

Wykład: 15 Laboratorium: 30

Metody dydaktyczne: wykład, laboratorium

Punkty ECTS: 4

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach:

- wykład 15h

- laboratorium 30h

Przygotowanie do zajęć:

- wykład 10h

- laboratorium 20h

Zapoznanie z literaturą: 10h

Przygotowanie do kolokwium: 15h

Przygotowanie do egzaminu: 10h

Czas trwania egzaminu: 3h

Udział w konsultacjach: 4h

Wskaźniki ilościowe:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 65, 2ECTS

o charakterze praktycznym: 45, 2 ECTS

Literatura:

Literatura podstawowa:

B. Eckel,'Thinking in Java', Wydanie III, Helion, 2003.

E. Gamma i in., 'Wzorce projektowe. Elementy oprogramowania obiektowego wielokrotnego użytku', WNT, 2005.

A. Shalloway, J. R. Trott, 'Programowanie zorientowane obiektowo. Wzorce projektowe';. Wydanie II, Helion, 2005.

Literatura uzupełniająca:

J. Cooper, Java. Wzorce projektowe, Helion, 2001.

E. Gamma, R. Helm, R. Johnson, J. Vlissides. Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software. Addison-Wesley, 1994.

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia w ramach realizacji przedmiotu:

Znajomość genezy, zastosowań i przykładów wzorców projektowych.. K_W03, K_W04, K_W08, K_W12

Umiejętność rozpoznawania możliwości stosowania wzorców projektowych w projektach informatycznych. . K_U07, K_U15, K_U21, K_U23

Umiejętność poprawnego projektowania i implementacji projektów z wykorzystaniem wzorców projektowych w języku Java.. K_U07, K_U08, K_U15, K_U21, K_U23, K_U24

Potrafi przyjąć role projektanta oraz programisty systemów informatycznych.. K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie na ocenę

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)