Konwersatorium specjalizacyjne - Metody badań w naukach penalnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-DP3-9KSPMB |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.0
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium specjalizacyjne - Metody badań w naukach penalnych |
Jednostka: | Wydział Prawa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Założenia: doktorant po pozytywnym ukończeniu zajęć uzyskuje kwalifikacje w zakresie wiedzy, umiejętności oraz postaw społecznych, które są niezbędne do samodzielnego prowadzenia badań z zakresu nauk prawnych (w ramach wybranej przez siebie specjalizacji), tj. uzyskuje kompetencje w przedmiocie samodzielnego organizowania, prowadzenia badań naukowych oraz podstawowej analizy uzyskanych wyników. Cele przedmiotu - zdobycie/uzyskanie przez doktoranta (absolwenta studiów III stopnia): 1. wiedzy na temat metod badań społecznych wykorzystywanych w prowadzeniu badań z zakresu nauk penalnych, 2. wiedzy na temat zasad formułowania celu badań, pytań oraz hipotez badawczych 3. rozumienia zasad oraz umiejętności dokonania konceptualizacji oraz operacjonalizacji pojęć 4. umiejętności w zakresie konstruowania oraz testowania narzędzi badawczych 5. wiedzy w zakresie konstruowania próby badawczej w zależności od rodzaju badań i stosowanych metod badawczych, 6. wiedzy w zakresie zasad realizacji badań terenowych oraz opracowywania wyników badań. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2007. 2. Denzin N.K., Lincoln Y.S., Metody badań jakościowych, t. 1, 2, PWN, Warszawa 2010. 3. Hołyst B., Socjologia kryminalistyczna, LexisNexis, t. 1,2, Warszawa 2007. 4. Nachmias C.F., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i Sk-a, Poznań 2001. 5. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, wyd. 7., Katowice 2010. Literatura uzupełniająca: 1. Blalock H.M., Statystyka dla socjologów, PWN, Warszawa 1977. 2. Kaufmann, J.C., Wywiad rozumiejący, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010. 3. Konecki K.T., Chomczyński P., Słownik socjologii jakościowej, Difin, Warszawa 2012. 4. Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2007. 5. Podręcznik ankietera, red. Z. Sawiński, P.B. Sztabiński, F. Sztabiński, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2000. 6. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa 2009. 7. Sołoma L., Metody i techniki badań socjologicznych. Wybrane zagadnienia, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Olsztyn 1999. |
Efekty uczenia się: |
1. Doktorant posiada zaawansowaną wiedzę na temat: typów (rodzajów) i zasad funkcjonowania systemów i dyscyplin prawnych, przyczynach i znaczeniu ich ewolucji, zasadach stosowania zróżnicowanych metod badawczych, w tym w poszczególnych dziedzinach prawa (MBP_W1) 2. Doktorant posiada znacząco pogłębioną wiedzę o wybranej przez siebie gałęzi prawa; o systemie wartości, którym dana gałąź prawa ma służyć oraz o metodzie regulowania stosunków społecznych nią objętych, ma wiedzę wyższego poziomu o zasadach wykładni prawa (w tym z zakresu wybranej dziedziny) oraz argumentacji prawniczej (MBP_W1) 3. Doktorant zna podstawowe kategorie opisu i wyjaśniania zachowań indywidualnych oraz społecznych; ma wiedzę dotyczącą celu, metod i zasad przekazywania uzyskanej wiedzy oraz prowadzenia badań socjologicznych, interpretacji uzyskanych wyników oraz ich wykorzystywania w pracy naukowej z zakresu nauk społecznych (MBP_W2) 4. Doktorant posiada pogłębioną wiedzę o metodologii nauk prawnych, zasadach przygotowywania i realizacji pracy badawczej (w tym o formach organizowania pracy badawczej); bardzo dobrze zna wymogi dotyczące przewodów doktorskich; ma zaawansowaną wiedzę o stosowaniu reguł techniki pisarskiej w zależności od rodzaju utworu i będących jego podstawą metod badawczych (MBP_W2) 5. Doktorant potrafi, w oparciu o adekwatne przesłanki, sformalizować główny cel badań naukowych oraz służące jego realizacji cele szczegółowe; posiada umiejętności dotyczące przygotowania, realizacji i analizy badań naukowych (MBP_U1) 6. Doktorant umie, w oparciu o analizę funkcjonowania wybranych instytucji prawnych oraz dotychczasowego dorobku badawczego w ich zakresie, sformułować hipotezy badawcze, które skorelowane są z celami planowanych badań naukowych (MBP_U1) 7. Doktorant potrafi zaplanować proces realizacji zarówno zadań dydaktycznych, jak i badawczych, w tym umie wyznaczyć służące temu środki (metody i techniki badawcze) oraz uzasadnić adekwatność ich zastosowania (MBP_U2) 8. Doktorant potrafi, z wykorzystaniem wielopłaszczyznowej analizy zjawisk społecznych, argumentować i zaproponować rozwiązanie problemu badawczego dotyczącego funkcjonowania wybranej instytucji prawnej, z zastosowaniem poprawnych metod weryfikacji hipotez badawczych (MBP_U3) 9. Doktorant posiada umiejętność biegłego posługiwania się argumentacją i terminologią z zakresu nauk prawnych, a także nauk socjologicznych, ekonomicznych i filozofii w zakresie dotyczącym prowadzonych badań oraz adekwatnego jej stosowania (w zależności od formy i zakresu przygotowywanej prezentacji) (MBP_U3) 10. Doktorant potrafi samodzielnie formułować zasadnicze cele badań naukowych z zakresu wybranej gałęzi prawa oraz planować ich realizację w zależności od obranego rodzaju projektu badawczego (MBP_K1) 11. Doktorant jest przekonany o potrzebie i konieczności prowadzenia badań naukowych z zakresu wybranej dyscypliny prawniczej z zastosowaniem innych nauk społecznych (przede wszystkim socjologii); ma świadomość dokonywania się zmian w życiu społecznym, i co za tym idzie – konieczność stałego uzupełniania i doskonalenia posiadanych kompetencji (MBP_K2) 12. projektuje oraz realizuje ogólne lub szczegółowe zadania badawcze z zastosowaniem całości zdobytej wiedzy i umiejętności, nie pomijając rozpoznawania tych zagadnień, które nie potwierdzają (bądź są sprzeczne z przyjętymi hipotezami badawczymi); ma świadomość, że rzetelnie prowadzone badania naukowe są podstawą rozwoju nauki (MBP_K2) |
Metody i kryteria oceniania: |
- Udział w zajęciach (konwersatoriach/ ćwiczeniach / laboratoriach i in.) - Przygotowanie do zajęć i egzaminu - Przygotowanie eseju/pracy pisemnej - Udział w konsultacjach związanych z zajęciami - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.