Podstawy wiedzy o sztuce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-N1-2YGJI |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy wiedzy o sztuce |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest: • wszechstronny rozwój osobowości i wrażliwości studentów poprzez uaktywnianie i rozwijanie ich zdolności artystycznych w różnorodnych dziedzinach plastyki. • przygotowanie studentów do aktywnego uczestnictwa w kulturze, poprzez kształtowanie ich świadomych postaw wobec kultury środowiskowej (lokalnej), kultury narodowej, europejskiej i światowej. • poznanie głównych dyscyplin sztuk wizualnych, podstawowych środków wyrazu artystycznego oraz tradycyjnych technik plastycznych. |
Skrócony opis: |
"Podstawy wiedzy o sztuce" ma charakter wprowadzający. Składa się z trzech bloków tematycznych: Metodologia, Doświadczenie oraz Historia sztuki. Blok pierwszy zajęć dostarcza podstawowych narzędzi do interpretacji obrazu, zwłaszcza w wąskim rozumieniu - jako pracy artystycznej. Blok Doświadczenie to bieżących oglądanie wystaw sztuki współczesnej, filmów, prac artystycznych. Blok trzeci zawiera objaśnienie głównych nurtów od końca XIX wieku do współczesności. |
Pełny opis: |
1. Czym jest sztuka: podstawowe definicje, główne funkcje sztuki. Najważniejsze instytucje sztuki współczesnej w Polsce i na świecie (3h) 2. Podstawowe dziedziny sztuk plastycznych – szczegółowa charakterystyka dyscyplin w oparciu o analizę wybranych dzieł z zakresu sztuk wizualnych (12 h) • Malarstwo. Podział ze względu na rodzaj techniki malarskiej, temat, funkcję, rodzaj podłoża, paletą barw • Rysunek jako podstawowy środek wyrazu artystycznego. Od prehistorii, poprzez renesans jako samodzielna dziedzina sztuk plastycznych. Rysunek jako jedna z ulubionych form Matissea, Picassa, Kulisiewicz, Dobkowskiego, Starowieyskiego, Nowosielskiego, Beksińskiego. • Grafika artystyczna, warsztatowa. Podział technik graficznych (druk wypukły, wklęsły, płaski) • Rzeźba i instalacja plastyczna .Klasyfikacja wg różnych kryteriów (liczba wymiarów, liczba przedstawionych postaci, temat, funkcję).Twórczość Serry, Cleasa Oldenburga, Mirosława Bałki) • Architektura (Podstawowe zasady projektowania wg Witruwiusza. Współczesna architektura polska na przykładzie Roberta Koniecznego) • Fotografia inscenizowana, dokumentalna, cytat w fotografii • Sztuka użytkowa (Wzornictwo przemysłowe i rzemiosło artystyczne) • Performance i wideoart |
Literatura: |
E. Gombrich, "Wprowadzenie. O sztuce i artystach", w: tegoż, "O sztuce", Warszawa 1997, s. 15-37. E. Gombrich, "Obraz wzrokowy: jego miejsce w komunikacji", w: tegoż, "Pisma o sztuce i kulturze", Kraków 2011, s. 41-64. W. Tatarkiewicz, "Sztuka: dzieje pojęcia", w: tegoż, "Dzieje sześciu pojęć", Warszawa 2006, s. 21-62. W. Tatarkiewicz, "Piękno: dzieje kategorii" (fragment rozdziału), w: tegoż, "Dzieje sześciu pojęć", Warszawa 2006, s. 205-229. W. Menninghaus, "Abiektywna matka (Kristeva), abject art, konwergencja wstrętu, realności i prawdy", w: tegoż, "Wstręt. Teoria i historia", Kraków 2009. M. Poprzęcka, "Wstęp" oraz "Problemy definicji", w: tejże, "Akademizm", Warszawa 1980, s. 5-20. E. Gombrich, "Sztuka eksperymentalna. Pierwsza połowa XX wieku", w: tegoż, "O sztuce", s. 577-598. M. Poprzęcka, "Kicz - zła sztuka naszego czasu" w: tejże, "Zła sztuka" Gdańsk 1998, s. 206-247. M. Poprzęcka, "Zła sztuka czy źli odbiorcy?" w: tejże, "Zła sztuka", Gdańsk 1998, s. 248-284. M. Poprzęcka, "Postkicz" w: tejże, "Zła sztuka", Gdańsk 1998, s. 285-303. C. Greenberg, "Malarstwo modernistyczne", "Potrzeba formalizmu" i "Początki modernizmu", w: tegoż, "Obrona modernizmu", Kraków 2006, s. 47-70. Ch. Jenks, "Dwie idealne wille", oraz "Brutalizm", w: tegoż, "Le Corbusier – tragizm współczesnej architektury", Warszawa 1982, s. 92-104, s. 149-174. P. Piotrowski, rozdział 2, "Modernizm i kultura socjalistyczna", w: tegoż, "Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku", Poznań 1999, C. Wąs, "Przestrzenie różnicy", „Quart”, Nr 4 (10),2008. H. Woelfflin, "Podstawowe pojęcia historii sztuki", Wrocław - Warszawa - Kraków 1962, s. 51-65, s. 111-146, s.166-192, s. 200-233, s. 247-274, s.281-300. E. Panofsky, "Ikonografia i ikonologia", w: tegoż, "Studia z historii sztuki", Warszawa 1971, s. 11-32. M. Imdahl, "Giotto. Z zagadnień ikonicznej struktury sensu", w: "Perspektywy historii sztuki. Antologia przekładów "Artium Quaestones"", red. M. Bryl, P. Juszkiewicz, P. Piotrowski, W. Suchocki, Poznań 2009, s. 111-132. H. Foster, "Rozdział 2. Istota minimalizmu" oraz "Rozdział 5. Powrót realnego", w: tegoż, "Powrót realnego", Kraków 2012, s. 59-93; s. 153-198. P. Piotrowski, "Awangarda w cieniu Jałty", Poznań 2005, wybrany rozdział. Ł. Ronduda, "Polska sztuka lat 70. Awangarda", wybrany rozdział. M. Tarabuła, J. Michalski, "Cztery eseje o dzikości", Kraków 2010, wybrany esej. K. Sienkiewicz, "Zatańczą ci,co drżeli. Polska sztuka krytyczna", Kraków 2014, wybrany rozdział. W. Kemp, "Dzieło sztuki i widz. Metoda estetyczno-recepcyjna", w: "Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów "Artium Quaestiones"", red. M. Bryl, P. Juszkiewicz, W. Suchocki, Poznań 2009, s. 139-154. |
Efekty uczenia się: |
Student zna definicje i funkcje sztuki, główne dyscypliny sztuk wizualnych oraz podstawowe środki wyrazu artystycznego. Student posiada umiejętności dostosowywania podstawowych technik plastycznych (materiałów i narzędzi) do pracy artystycznej w szeroko rozumianej edukacji dzieci i młodzieży. Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w kulturze, poprzez kształtowanie świadomych postaw wobec kultury środowiskowej (lokalnej), kultury narodowej, europejskiej i światowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Ocena testu pisemnego sprawdzającego wiedzę studenta z zakresu treści prezentowanych na wykładzie. 51% punktów uzyskanych przez studenta z egzaminu jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.