Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy wiedzy o sztuce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-N1-2YGJI
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy wiedzy o sztuce
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest:

• wszechstronny rozwój osobowości i wrażliwości studentów poprzez uaktywnianie i rozwijanie ich zdolności artystycznych w różnorodnych dziedzinach plastyki.

• przygotowanie studentów do aktywnego uczestnictwa w kulturze, poprzez kształtowanie ich świadomych postaw wobec kultury środowiskowej (lokalnej), kultury narodowej, europejskiej i światowej.

• poznanie głównych dyscyplin sztuk wizualnych, podstawowych środków wyrazu artystycznego oraz tradycyjnych technik plastycznych.


Skrócony opis:

"Podstawy wiedzy o sztuce" ma charakter wprowadzający. Składa się z trzech bloków tematycznych: Metodologia, Doświadczenie oraz Historia sztuki. Blok pierwszy zajęć dostarcza podstawowych narzędzi do interpretacji obrazu, zwłaszcza w wąskim rozumieniu - jako pracy artystycznej. Blok Doświadczenie to bieżących oglądanie wystaw sztuki współczesnej, filmów, prac artystycznych. Blok trzeci zawiera objaśnienie głównych nurtów od końca XIX wieku do współczesności.

Pełny opis:

1. Czym jest sztuka: podstawowe definicje, główne funkcje sztuki. Najważniejsze instytucje sztuki współczesnej w Polsce i na świecie (3h)

2. Podstawowe dziedziny sztuk plastycznych – szczegółowa charakterystyka dyscyplin w oparciu o analizę wybranych dzieł z zakresu sztuk wizualnych (12 h)

• Malarstwo. Podział ze względu na rodzaj techniki malarskiej, temat, funkcję, rodzaj podłoża, paletą barw

• Rysunek jako podstawowy środek wyrazu artystycznego. Od prehistorii, poprzez renesans jako samodzielna dziedzina sztuk plastycznych. Rysunek jako jedna z ulubionych form Matissea, Picassa, Kulisiewicz, Dobkowskiego, Starowieyskiego, Nowosielskiego, Beksińskiego.

• Grafika artystyczna, warsztatowa. Podział technik graficznych (druk wypukły, wklęsły, płaski)

• Rzeźba i instalacja plastyczna .Klasyfikacja wg różnych kryteriów (liczba wymiarów, liczba przedstawionych postaci, temat, funkcję).Twórczość Serry, Cleasa Oldenburga, Mirosława Bałki)

• Architektura (Podstawowe zasady projektowania wg Witruwiusza. Współczesna architektura polska na przykładzie Roberta Koniecznego)

• Fotografia inscenizowana, dokumentalna, cytat w fotografii

• Sztuka użytkowa (Wzornictwo przemysłowe i rzemiosło artystyczne)

• Performance i wideoart

Literatura:

E. Gombrich, "Wprowadzenie. O sztuce i artystach", w: tegoż, "O sztuce", Warszawa 1997, s. 15-37.

E. Gombrich, "Obraz wzrokowy: jego miejsce w komunikacji", w: tegoż, "Pisma o sztuce i kulturze", Kraków 2011, s. 41-64.

W. Tatarkiewicz, "Sztuka: dzieje pojęcia", w: tegoż, "Dzieje sześciu pojęć", Warszawa 2006, s. 21-62.

W. Tatarkiewicz, "Piękno: dzieje kategorii" (fragment rozdziału), w: tegoż, "Dzieje sześciu pojęć", Warszawa 2006, s. 205-229.

W. Menninghaus, "Abiektywna matka (Kristeva), abject art, konwergencja wstrętu, realności i prawdy", w: tegoż, "Wstręt. Teoria i historia", Kraków 2009.

M. Poprzęcka, "Wstęp" oraz "Problemy definicji", w: tejże, "Akademizm", Warszawa 1980, s. 5-20.

E. Gombrich, "Sztuka eksperymentalna. Pierwsza połowa XX wieku", w: tegoż, "O sztuce", s. 577-598.

M. Poprzęcka, "Kicz - zła sztuka naszego czasu" w: tejże, "Zła sztuka" Gdańsk 1998, s. 206-247.

M. Poprzęcka, "Zła sztuka czy źli odbiorcy?" w: tejże, "Zła sztuka", Gdańsk 1998, s. 248-284.

M. Poprzęcka, "Postkicz" w: tejże, "Zła sztuka", Gdańsk 1998, s. 285-303.

C. Greenberg, "Malarstwo modernistyczne", "Potrzeba formalizmu" i "Początki modernizmu", w: tegoż, "Obrona modernizmu", Kraków 2006, s. 47-70.

Ch. Jenks, "Dwie idealne wille", oraz "Brutalizm", w: tegoż, "Le Corbusier – tragizm współczesnej architektury", Warszawa 1982, s. 92-104, s. 149-174.

P. Piotrowski, rozdział 2, "Modernizm i kultura socjalistyczna", w: tegoż, "Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku", Poznań 1999,

C. Wąs, "Przestrzenie różnicy", „Quart”, Nr 4 (10),2008.

H. Woelfflin, "Podstawowe pojęcia historii sztuki", Wrocław - Warszawa - Kraków 1962, s. 51-65, s. 111-146, s.166-192, s. 200-233, s. 247-274, s.281-300.

E. Panofsky, "Ikonografia i ikonologia", w: tegoż, "Studia z historii sztuki", Warszawa 1971, s. 11-32.

M. Imdahl, "Giotto. Z zagadnień ikonicznej struktury sensu", w: "Perspektywy historii sztuki. Antologia przekładów "Artium Quaestones"", red. M. Bryl, P. Juszkiewicz, P. Piotrowski, W. Suchocki, Poznań 2009, s. 111-132.

H. Foster, "Rozdział 2. Istota minimalizmu" oraz "Rozdział 5. Powrót realnego", w: tegoż, "Powrót realnego", Kraków 2012, s. 59-93; s. 153-198.

P. Piotrowski, "Awangarda w cieniu Jałty", Poznań 2005, wybrany rozdział.

Ł. Ronduda, "Polska sztuka lat 70. Awangarda", wybrany rozdział.

M. Tarabuła, J. Michalski, "Cztery eseje o dzikości", Kraków 2010, wybrany esej.

K. Sienkiewicz, "Zatańczą ci,co drżeli. Polska sztuka krytyczna", Kraków 2014, wybrany rozdział.

W. Kemp, "Dzieło sztuki i widz. Metoda estetyczno-recepcyjna", w: "Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów "Artium Quaestiones"", red. M. Bryl, P. Juszkiewicz, W. Suchocki, Poznań 2009, s. 139-154.

Efekty uczenia się:

Student zna definicje i funkcje sztuki, główne dyscypliny sztuk wizualnych oraz podstawowe środki wyrazu artystycznego.

Student posiada umiejętności dostosowywania podstawowych technik plastycznych (materiałów i narzędzi) do pracy artystycznej w szeroko rozumianej edukacji dzieci i młodzieży.

Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w kulturze, poprzez kształtowanie świadomych postaw wobec kultury środowiskowej (lokalnej), kultury narodowej, europejskiej i światowej.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę. Ocena testu pisemnego sprawdzającego wiedzę studenta z zakresu treści prezentowanych na wykładzie. 51% punktów uzyskanych przez studenta z egzaminu jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)