Pełny opis: |
Elementy składowe sylabusu |
Opis
|
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek |
Wydział Pedagogiki i Psychologii, Uniwersytet w Białymstoku |
Nazwa kierunku studiów |
Pedagogika |
Poziom kształcenia |
Studia drugiego stopnia |
Profil studiów |
Ogólnoakademicki |
Forma studiów |
Niestacjonarne |
Kod przedmiotu |
0800-N2-1YPKL |
Język przedmiotu |
Język polski |
Rodzaj przedmiotu |
Status przedmiotu – podstawowy |
Rok studiów /semestr |
I rok, semestr 2 |
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów)
|
Ogólna wiedza na temat procesów psychicznych oraz biologicznych, psychologicznych i społecznych uwarunkowań zachowania się człowieka (zakończony kurs z zakresu Psychologii ogólnej). |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć |
Wykład, 10 godzin
Ćwiczenia, 8 godzin
|
Założenia i cele przedmiotu |
Zapoznanie z pogłębionymi zagadnieniami oraz najważniejszymi współczesnymi osiągnięciami psychologii klinicznej.
Przedstawienie problematyki ogólnej psychopatologii i szczegółowej ze wskazaniem na symptomatologię zaburzeń emocjonalnych i zaburzeń rozwoju, ich etiologię i patomechanizmy.
Przedstawienie wybranych praktycznych zastosowań rozumienia psychopatologii w odniesieniu do dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych.
Przekazanie wiedzy na temat instytucji świadczących pomoc w zakresie ochrony zdrowia psychicznego. |
Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu |
Praca z tekstem, praca w grupie, ćwiczenia praktyczne, studium przypadku, prezentacje wykonane samodzielnie przez studenta
Wykład: egzamin pisemny
Ćwiczenia: kolokwium |
Efekty kształcenia |
Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia |
Ma pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych aspektów tworzenia więzi, funkcjonowania systemów rodzinnych i ich wpływu na powstawanie zaburzeń natury psychicznej. |
K_W06 |
Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat psychologicznych podstaw wychowania. Rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności psychicznej, harmonii i dysharmonii psychicznej, normy i patologii psychicznej. |
K_W11 |
Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania zaburzonego psychologicznego funkcjonowania człowieka |
K_U07 |
Potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi psychologii klinicznej w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych. |
K_U08 |
Jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej. Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą. Poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych. |
K_K05 |
Punkty ECTS |
4 |
Bilans nakładu pracy studenta |
Rodzaj aktywności |
Liczba godzin |
|
Udział w wykładach |
10h |
Udział w ćwiczeniach |
10h |
Przygotowanie do zajęć |
(7x4h) 28h |
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
7h |
Udział w konsultacjach dotyczących zadań projektowych |
6,5h |
Realizacja zadań projektowanych (przygotowanie i prezentacja) |
20h |
Przygotowanie do egzaminu i obecność na nim |
10h (8h +2h) |
Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń i obecność na nich |
8,5h (6,5h + 2h) |
Razem |
100h |
Wskaźniki ilościowe |
Nakład pracy studenta związany z zajęciami |
Liczba godzin |
Punkty ECTS |
|
Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela |
10h+10h+7h
+6,5h + 2h+2h=37,5h |
1,5 |
|
O charakterze praktycznym |
28h+20h+8h+6,5h
=62,5h |
2,5 |
|