Seminarium magisterskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-N2-1YSEM01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Od studenta wymagana będzie znajomość podstawowych pojęć, zwłaszcza metodologicznych (np. metoda, technika, narzędzie badawcze itp.). Student powinien swobodnie poruszać się na etapie konceptualizacji i planowania badań empirycznych. Ważne będzie zdobywanie wiedzy metodologicznej, związanej z klasyfikacją metod badań, rodzajami badań, grupami czynników różnicujących oraz procedurą badawczą. Kluczowe będzie też poznanie treści związanych ze stroną formalną i językową pracy. |
Skrócony opis: |
Zadaniem seminarium magisterskiego jest zrozumienie istoty problemów związanych z pisaniem pracy. Najistotniejsze kwestie: różnorodność definicji; struktura pracy od strony formalnej; możliwość zastosowania w redagowaniu pracy różnych wyrażeń i zwrotów. |
Pełny opis: |
Seminarium magisterskie przewiduje poznanie dwóch orientacji metodologicznych, związanych z podejmowanymi badaniami, tj. orientacja ilościowa i jakościowa. Każda z nich ma swoją specyfikę, którą należy uwzględniać w swoich badaniach. W badaniach warto posłużyć się klasycznym rozgraniczeniem dotyczącym przynajmniej pięciu sfer ludzkiej egzystencji: biologicznej, psychologicznej, społecznej, kulturowej i duchowej (tej ostatniej – w rozumieniu transcedentalnym). W badaniach ważne będzie to, że próbując opisać człowieka i to co dlań istotne, nie można przeoczyć ani jego właściwości organicznych, ani psychicznych (temperamentalnych, osobowych itp.), ani społecznych (jego uwikłań w rozmaite role i pozycje doświadczane naraz), ani kulturowych (związanych generalnie z konsumpcją cywilizacyjnych dóbr, ale niekiedy także z ich przysparzaniem w razie twórczych aktywności), ani duchowych (sfera istnienia przeczuwana od tysiącleci, ale wciąż wymykająca się klasycznemu naukowemu poznaniu). W wybranych obszarach badawczych należy ustalić: strony mocne i słabe, szanse i zagrożenia, pewności i niejasności, przeciwstawiać przeszłość przyszłości. |
Literatura: |
1. Apanowicz J., Metodologia nauk, Wydawnictwo TNOiK i SWU, Toruń 2003. 2.Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2004. 3. Blaikie N., Designing Social Research, Polity Press, Cambridge 2009. 4.Galewicz W. (red.), Etyczne i prawne granice badań naukowych, Universitas, Kraków 2009. 5.Grobler A., Metodologia nauk, Wydawnictwo „Aureus”, Kraków 2006. 6.Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe: metodologia praktyczna, WSiP, Warszawa 2000. 7.Krajewska A., Badania ilościowe w pedagogice – podstawowe właściwości i koncepcja badań, (w:) A. Krajewska (red.), Przemiany w kształceniu pedagogów, Olecko 2010. 8.Kubinowski D., Nowak M. (red.) Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Impuls, Kraków 2006. 9. Kwieciński Z, Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Podręcznik akademicki, t.1-3, PWN, Warszawa 2006. 10. Maszke A., Metody i techniki badań pedagogicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2008. 11. Nowak S., Metodologia badań socjologicznych, PWN, Warszawa 2009. 12. Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, GWP, Gdańsk 2006,. 13. Palka S. (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, GWP, Gdańsk 2010. 14. Piekarski J., Urbaniak-Zając D., Szmidt K. (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki, Impuls, Kraków 2010. 15. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, „Żak”, Warszawa 2001. 16. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008. 17. Singleton R.A., Straits B.C., Approaches to Social Research, Oxford University Press, Oxford 2005. 18. Wędlińska M., Jak pisać pracę magisterską? , Kraków 2005. 19. J. W. Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2013. Literatura tematyczna w zależności od wybranej problematyki badawczej studenta. |
Efekty uczenia się: |
- ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym (K_W06); - ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach (K_W10); - ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych, kulturowych oraz etyki zawodowej (K_W16); - posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk etycznych i kulturowych, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych (K_U01); - posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi i kulturowymi (K_U05) - odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych (K_U06). Sposoby weryfikacji: dyskusja, ocena postępów w formułowaniu kolejnych elementów pracy, aktywność, umiejętność argumentowania w zakresie doboru teoretycznych i metodologicznych teorii wskazanych do podjętej problematyki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnictwo w seminarium, aktywny udział w dyskusji, przygotowywanie wystąpień i prezentacji, opartych na analizie literatury teoretycznej i metodologicznej, ocena postępów w pisaniu/formułowaniu elementów składowych pracy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.