Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-N2-2SEM
Kod Erasmus / ISCED: 05.002 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Seminarium magisterskie
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

Poznanie etapów badania naukowego, przygotowanie koncepcji badań własnych: wybór problematyki badań, określenie przedmiotu i celów badań, sformułowanie problemów badawczych, postawienie hipotez (w przypadku badań, w których są one potrzebne lub rezygnacja z hipotez z uzasadnieniem na podstawie literatury metodologicznej), dobór zmiennych i wskaźników, dobór metod, technik i przygotowanie narzędzi badawczych, określenie terenu badań i próby badanej, charakterystyka sposobu analizy danych. Przeprowadzenie badań, porządkowanie zgromadzonego materiału badawczego, analiza danych i prezentacja wyników. Przygotowanie pracy magisterskiej w całości [część teoretyczna i metodologiczno – empiryczna]

Literatura:

Wykaz literatury podstawowej

i uzupełniającej Babbie E., Badania społeczne w praktyce. przeł. W. Betkiewicz, Wyd. PWN, Warszawa 2007.

Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych. Wyd. PWN, Warszawa 2003.

Hammersley M., P. Atkinson, Metody badań terenowych. przeł. S. Dymczyk, Zysk i S-ka, Poznań 2000.

Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Urbaniak-Zając D., J. Piekarski (red.), Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2001.

Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Wyd. Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna, Warszawa 2000.

Krüger H. H., Metody badań w pedagogice. przekł. D. Sztobryn, wstęp i oprac. B. Śliwierski, GWP, Gdańsk 2007.

Kvale S., Inter Views. przekł. i red. nauk. S. Zabielski, Wyd. Trans Humana, Białystok 2004.

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2008.

Maszke A.W., Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych. Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2004.

Miles M. B., Huberman A. M., Analiza danych jakościowych. przekł. S. Zabielski, Wyd. Trans Humana, Białystok 2000.

Nowak S., Metodologia badań społecznych. Wyd. PWN, Warszawa 2007.

Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. S. Palka (red.), Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1998.

Palka S., Metodologia, badania, praktyka pedagogiczna. GWP, Gdańsk 2006.

Pedagogika. T. 2, B. Śliwerski (red.), GWP, Gdańsk 2006.

Pilch T., T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych. Wyd. Akademickie "Żak", Warszawa 2001.

Silverman D., Interpretacja danych jakościowych. Przeł. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, Wyd. PWN, Warszawa 2008.

Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych. Przekł. J. Ostrowska Wyd. PWN, Warszawa 2008.

Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych. Śląskie Wyd. Naukowe, Katowice 2005.

Efekty uczenia się:

1. Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wielo- paradygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice);

2. Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę;

3. Ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym;

4. Ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach;

5. Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej

1. Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych;

2. Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych;

3. Posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi;

4. Potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych.

1. Jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych;

2. Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu wymaga obecności na ćwiczeniach, aktywnego uczestnictwa we wszystkich zadaniach realizowanych na ćwiczeniach, przygotowania koncepcji metodologicznej badań własnych – I rok, przygotowania pracy magisterskiej w całości – II rok.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)