Diagnoza środowisk wychowawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ON2-2DSW | Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza środowisk wychowawczych | ||
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii | ||
Grupy: |
2 rok 2st. POW niestac. Moduł specjalnościowy - niestac. II stop. Pedagogika |
||
Punkty ECTS i inne: |
5.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Wykład i ćwiczenia obejmują pogłębienie wiedzy z zakresu rozpoznawania i opisu interesujących diagnostę stanów rzeczy za pomocą odpowiednich metod, technik i narzędzi badawczych, ich ocenę i interpretację. Prowadzenie działań profilaktycznych, naprawczych i projektujących oraz weryfikację i ocenę skutków podejmowanych działań |
||
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Wykład i ćwiczenia obejmują pogłębienie wiedzy z zakresu rozpoznawania i opisu interesujących diagnostę stanów rzeczy za pomocą odpowiednich metod, technik i narzędzi badawczych, ich ocenę i interpretację. Prowadzenie działań profilaktycznych, naprawczych i projektujących oraz weryfikację i ocenę skutków podejmowanych działań |
||
Pełny opis: |
studia drugiego stopnia, profil ogólnoakademicki, studia niestacjonarne, przedmiot specjalnościowy |
||
Literatura: |
• Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku pod red. T. Pilcha (hasła dotyczące diagnozy) • S. Ziemski, Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1971. • Palka S. Diagnozowania w działalności dydaktyczno-wychowawczej nauczycieli, w: Edukacja jutra (red) F. Bereziński, K. Denek Szczecin 2005 • Ambroziak W., Dewiacje wychowawcze w środowisku wiejskim, Poznań 2007 • Heyne D., Rollings S., Niechęć do szkoły, Gdańsk 2004 • Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2001 • Kawula S., Diagnoza społeczna w: Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, (red) D. Lalak, T. Pilch, Warszawa 1999 • Murynowicz –Hetka E., Diagnoza pedagogiczna w pracy socjalno-wychowawczej, społeczna w: Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, (red) D. Lalak, T. Pilch, Warszawa 1999 • Molak A., Socjometryczne techniki badawcze, Warszawa 1974 • Niemierko B., Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999 • Przetacznikowa M., Dojrzałość szkolna, w: Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży (red) M. Żebrowska Warszawa 1986 |
||
Efekty uczenia się: |
Zna terminologię używaną w diagnozie środowisk wychowawczych oraz rozumie jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym K_W01 Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o środowiskach wychowawczych takich jak: rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła, instytucje opiekuńczo-wychowawcze, placówki resocjalizacyjne K_W13 Ma pogłębione umiejętności diagnozowania problemów dotyczących środowisk wychowawczych K_U07 Potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania. Potrafi przyjąć rolę lidera w zespole. K_U12 Jest odpowiedzialny za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działa oraz ich skutki K_K06 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład problemowy Wykład z prezentacją multimedialną Ćwiczenia: • praca w grupach • dyskusja • rozwiązywanie zadań Zaliczenie na ocenę - egzamin • Projekt praktyczny • Obecność i aktywność na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin ![]() Wykład, 8 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Sołbut, Julia Szabuńko | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sołbut, Julia Szabuńko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wykład i ćwiczenia obejmują pogłębienie wiedzy z zakresu rozpoznawania i opisu interesujących diagnostę stanów rzeczy za pomocą odpowiednich metod, technik i narzędzi badawczych, ich ocenę i interpretację. Prowadzenie działań profilaktycznych, naprawczych i projektujących oraz weryfikację i ocenę skutków podejmowanych działań. | |
Pełny opis: |
studia drugiego stopnia, profil ogólnoakademicki, studia niestacjonarne, przedmiot specjalnościowy | |
Literatura: |
*Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, Warszawa 2003, Wydawnictwo Akademickie „Żak” *Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1971. *Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna, podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006. *Podgórecki A., Charakterystyka nauk praktycznych, Warszawa 1968. *Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym, Warszawa 2008. *Pytka L.: Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 2005. *Jagieła J., Trudny uczeń w szkole, PDF. *Sołbut A.: Wspieranie w rozumnym rodzicielstwie na przykładzie dobrych praktyk preferowanych w świetlicach dla dzieci, (w:) S.Badora, P.Maciaszczyk, M.Piątek (red.) Pedagogika opiekuńcza wobec problemów rodziny i możliwości jej wspierania, Tarnobrzeg 2014. *Sarnat-Ciastko A. ,Tutoring w polskiej szkole,2015. *Król-Mazurkiewicz J., Tutoring w szkole. Opieka nad uczniem w kontekście potrzeb i korzyści w: Opieka i wychowanie- tradycja i problemy współczesne pod red. D.Apanel, Kraków,2009. • Palka S. Diagnozowania w działalności dydaktyczno-wychowawczej nauczycieli, w: Edukacja jutra (red) F. Bereziński, K. Denek Szczecin 2005. *Ambroziak W., Dewiacje wychowawcze w środowisku wiejskim, Poznań, 2007. *Heyne D., Rollings S., Niechęć do szkoły, Gdańsk, 2004. *Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2001. *Jarosz E., Przemoc w wychowaniu, Warszawa, 2015. *Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa, 2009. *Rojewska J., Grupa bawi się i pracuje” cz. I-II, Wałbrzych, 2000. *Vopel K.W. ,Umiejętność współpracy w grupach cz, I-II, Kielce, 2002. *Vopel K.W., Gry i zabawy interakcyjne cz. I-IV, Kielce, 1999. Literatura uzupełniająca: *Nikitorowicz J.,Sawicki K., Bajkowski T. (red.):Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu. Olecko, 2003. *Guziuk-Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, 2011. *Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa, 2008. *Frydrychowicz A.: Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa, 1996. *G. D. Oster, P. Gould, Rysunek w psychoterapii, Gdańsk 1999, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. *Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków, 1999. *Majerek B. (red.): Zjawisko niechęci wobec szkoły: studium empiryczne szkolnej absencji ,2007. *Rejzner A.: Przemoc i agresja w szkole próby rozwiązania problemu, Warszawa. 2008. *Poraj G., Rostowski J. (red.):Zagrożenia życia rodzinnego, 2003. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin ![]() Wykład, 8 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jolanta Muszyńska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Gromadzka, Jolanta Muszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.