Poradnictwo wychowawcze i rodzinne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-OS1-3GPB | Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Poradnictwo wychowawcze i rodzinne | ||
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii | ||
Grupy: |
3 rok 1st. POW stac. sem. zimowy Moduł specjalnościowy - stac. I stop. Pedagogika |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest wykształcenie u studentów umiejętności sprawnego posługiwania się aparatem pojęciowym z zakresu poradnictwa wychowawczego i rodzinnego, głównie definiowania, określania teoretycznych podstaw, poziomów i rodzajów, umiejętności podejmowania interwencji w poradnictwie oraz dawania wsparcia osobom i rodzinom w potrzebie |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa Okła W., Poradnictwo terapeutyczne, wyd. KUL, Lublin 2013 Czabała Cz., Poradnictwo psychologiczne, PWN, Warszawa 2015 Kławciuk-Zduńczyk A., Poradnictwo całożyciowe jako element wsparcia w edukacji dorosłych, Adam Marszałek, Toruń 2014, s.73-76 Horton C. F. J., Psychoterapia i poradnictwo, GWP, Sopot 2013, s. 54-62 Gruca-Miąsik U., Pomoc, opieka, wsparcie dziecka i rodziny. Rzeszów 2006. Santorski J., ABC psychologicznej pomocy, , 1993. Kargulowa A., Praca poradni wychowawczo-zawodowej, Warszawa 1979. Kławciuk-Zduńczyk A., Poradnictwo całożyciowe jako element wsparcia w edukacji dorosłych, Adam Marszałek, Toruń 2014. Jastrząb J., Edukacja Terapeutyczna. Dziesięć lat doświadczeń Toruńskiej Szkoły Terapeutycznej, Toruń 2002. Kozdrowicz (red.) Poradnia w szkole. Z doświadczeń Szkolnego Ośrodka Pomocy Rodzinie, Warszawa 1993 Murgatroyd S., Poradnictwo i pomoc, Kraków 2000 Sałasiński M., Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa 2003 Rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2013 w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno –pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 7 maja 2013 poz.532 Rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2014r w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży Dz. U. z dnia 1 września 2014 r. poz.1157 Rozporządzenie MEN z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju, Dz. U. z dnia 29 października 2013 r. poz.1257 Rozporządzenie MEN z dnia 10 czerwca 2015r. w sprawie warunków i szczegółowych warunków oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, Dz. U. z dnia 18 czerwca 2015 r. poz. 843 Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2015 r. w sprawie grup środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty oraz wymagań jakie muszą spełniać środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w tych jednostkach, Dz. U. z dnia 28 sierpnia 2015 r. poz. 843 Rozporządzenie MEN z dnia 17 kwietnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków w których można zatrudnić nauczycieli nie mających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakłady kształcenia nauczycieli, Dz.U. z dnia 19 kwietnia 2012 poz.426. Literatura uzupełnoiająca Andrzejewski M., Prawo rodzinne i opiekuńcze. Warszawa 2006. |
||
Efekty uczenia się: |
K_W05 ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym K_U02 potrafi wykorzystywać podstawową wiedze teoretyczną w z zakresu pedagogiki i oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań. K_U03 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej K_K04 ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej K_K08 dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia • Zaliczenie na ocenę Formy zaliczenia • test Liczba godzin nieobecności kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu: 4 Zaliczenie od 51% |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Gromadzka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Gromadzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Elementy składowe sylabusu Opis Nazwa jednostki prowadzącej kierunek Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Katedra Edukacji Międzykulturowej Nazwa kierunku studiów Pedagogika Opiekuńczo-Wychowawcza Poziom kształcenia Studia pierwszego stopnia Profil studiów Ogólnoakademicki, praktyczny. Forma studiów Stacjonarne Kod przedmiotu 0800-OS1-3GPB Język przedmiotu Polski Rodzaj przedmiotu Status przedmiotu – obowiązkowy Rok studiów /semestr III rok semestr letni Wymagania wstępne Elementy: pedagogika społeczna, diagnostyka pedagogiczna, psychologia ogólna, teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć 15 godz. wykładu, 30 godz. ćwiczeń Założenia i cele przedmiotu Celem przedmiotu jest wykształcenie u studentów umiejętności sprawnego posługiwania się aparatem pojęciowym z zakresu poradnictwa wychowawczego i rodzinnego, głównie definiowania, określania teoretycznych podstaw, poziomów i rodzajów, umiejętności podejmowania interwencji w poradnictwie oraz dawania wsparcia osobom i rodzinom w potrzebie Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu Metody nauczania - grupowa, konspekt, wykłady, dyskusja, burza mózgów. Formy zaliczenia przedmiotu: , test, zaliczenie na ocenę Punkty ECTS 3punktów ECTS Bilans nakładu pracy studenta Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do ćwiczeń 30 godz. Przygotowanie do testu 5 godz. Napisanie pracy pisemnej 5 godz. RAZEM 40 godzin Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach 15 godz. Udział w ćwiczeniach 30 godz. Konsultacje 5 godz. RAZEM 50 godzin Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami Liczba godzin Punkty ECTS wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 1,6 o charakterze praktycznym 40 1,4 | |
Literatura: |
Literatura podstawowa Okła W., Poradnictwo terapeutyczne, wyd. KUL, Lublin 2013 Czabała Cz., Poradnictwo psychologiczne, PWN, Warszawa 2015 Kławciuk-Zduńczyk A., Poradnictwo całożyciowe jako element wsparcia w edukacji dorosłych, Adam Marszałek, Toruń 2014, s.73-76 Horton C. F. J., Psychoterapia i poradnictwo, GWP, Sopot 2013, s. 54-62 Gruca-Miąsik U., Pomoc, opieka, wsparcie dziecka i rodziny. Rzeszów 2006. Santorski J., ABC psychologicznej pomocy, , 1993. Kargulowa A., Praca poradni wychowawczo-zawodowej, Warszawa 1979. Kławciuk-Zduńczyk A., Poradnictwo całożyciowe jako element wsparcia w edukacji dorosłych, Adam Marszałek, Toruń 2014. Jastrząb J., Edukacja Terapeutyczna. Dziesięć lat doświadczeń Toruńskiej Szkoły Terapeutycznej, Toruń 2002. Kozdrowicz (red.) Poradnia w szkole. Z doświadczeń Szkolnego Ośrodka Pomocy Rodzinie, Warszawa 1993 Murgatroyd S., Poradnictwo i pomoc, Kraków 2000 Sałasiński M., Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa 2003 Rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2013 w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno –pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 7 maja 2013 poz.532 Rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2014r w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży Dz. U. z dnia 1 września 2014 r. poz.1157 Rozporządzenie MEN z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju, Dz. U. z dnia 29 października 2013 r. poz.1257 Rozporządzenie MEN z dnia 10 czerwca 2015r. w sprawie warunków i szczegółowych warunków oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, Dz. U. z dnia 18 czerwca 2015 r. poz. 843 Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2015 r. w sprawie grup środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty oraz wymagań jakie muszą spełniać środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w tych jednostkach, Dz. U. z dnia 28 sierpnia 2015 r. poz. 843 Rozporządzenie MEN z dnia 17 kwietnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków w których można zatrudnić nauczycieli nie mających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakłady kształcenia nauczycieli, Dz.U. z dnia 19 kwietnia 2012 poz.426. Literatura uzupełnoiająca Andrzejewski M., Prawo rodzinne i opiekuńcze. Warszawa 2006. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jolanta Muszyńska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Muszyńska, Justyna Pikus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.