Warsztat poradniczo-doradczy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-OS2-2GMS |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztat poradniczo-doradczy |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość prawidłowości funkcjonowania rodziny w poszczególnych cyklach życia, znajomość specyfiki i źródeł pojawiających się kryzysów. Przedmioty wprowadzające: Diagnostyka pedagogiczna, Psychologia rozwojowa, Pedagogika społeczna |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
· Zapoznanie z modelowymi działaniami doradców oraz metodami i technikami wykorzystywanymi w pracy z klientem. · Zapoznanie z elementarną wiedzą oraz umiejętnościami działań poradniczych podejmowanych względem rodziny. · Opanowanie warsztatu pracy doradcy rodziny, poprzez nabycie umiejętności pomocnych w wykorzystywaniu technik w zależności od wybranego modelu działania, specyfiki problemu oraz kontekstu sytuacyjnego. · Zapoznanie z praktycznym zastosowaniem wybranych technik w pracy z klientem. |
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek - Wydział Pedagogiki i Psychologii UwB Nazwa kierunku studiów - Pedagogika Poziom kształcenia - Studia drugiego stopnia Profil studiów - Ogólnoakademicki Forma studiów - stacjonarne Kod przedmiotu - 0800-OS2-2GMR Język przedmiotu - język polski Rodzaj przedmiotu - Status przedmiotu – specjalnościowy Rok studiów /semestr - II rok, 4 semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 35 godzin ćwiczeń Punkty ECTS - 5.00 Bilans nakładu pracy studenta Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w ćwiczeniach 35 godz. Udział w konsultacjach 40 godz. RAZEM 75 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do zaliczenia 30 godz. Przygotowanie do ćwiczeń 20 godz. RAZEM 50 godzin Godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta OGÓŁEM: 125 godzin 125 godzin : 25 godzin = 5.00 ECTS Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami (liczba godzin, punkty ECTS): wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 75godzin - 2 ECTS o charakterze praktycznym - 50 - 3 ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Alicja Kargulowa, O teorii i praktyce poradnictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011 Alicja Kargulowa, Poradoznastwo- kontynuacja dyskursu. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 Barbara Skałbania, Poradnictwo Pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009 Colin Feltham, Ian Horton (red.), Psychoterapia i poradnictwo, tom I i II, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2013 Stephen Murgatroyd, Poradnictwo i pomoc, Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c., Poznań 2000 A. Weissbrot- Koziarska, Poradnictwo socjalne dla rodzin: podręcznik akademicki, Wydaw. Uniw. Opolskiego, Opole 2012 U. Gruca-Miąsik, Negocjacje i mediacje w kręgu pomocy, wychowania, prawa, Wyd. Uniw. Rzeszowskiego, 2011 E. Gmurzyńska i Rafał Morek (red.), Mediacje: teoria i praktyka, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2009 H. Stierlin, I. Rucker-Embden, N. Wetzel, M. Wirsching, Pierwszy wywiad z rodziną. Wydaw. GWP, 1999, przekład M.Kacmajor, E.Zubrzycka Cz. Czabała, S. Kluczyńska, Poradnictwo psychologiczne, PWN, Warszawa 2015 T. Bajkowski, K. Sawicki, U. Namiotko (red.), Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości , Wydaw. Akademickie Żak, Warszawa 2014 T. Wolańczyk, Jadwiga Komender (red.), Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Kraków 2005 Izabela Stańczyk, Doradztwo personalne i zawodowe, Difin, Warszawa 2013 Wojtasik B., Warsztat doradcy zawodu. Aspekty pedagogiczno-psychologiczne, PWN, Warszawa 1997 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. poz. 199). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (DZ.U. poz. 1647) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1743) Literatura uzupełniająca: B. Majerek (red.), Zjawisko niechęci wobec szkoły, studium empiryczne szkolnej absencji, Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2007 S. G. Mattis, T. H.Ollendick, Lęk i fobie nastolatków: jak pomóc dzieciom przezwyciężyć napady paniki, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2004, przekład Ewa Zaremba -Popławska E.Jarosz, E.Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania, Wydaw. Akademickie Żak, Warszawa 2006 D. Miskimin, Jack Stewart, Coaching rodzicielski: jak pomóc swojemu dziecku rozwinąć skrzydła i w pełni realizować jego potencjał, Academica SWPW 2011, przekład Marzena Sobczak E. Górniewicz, Trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci, Wydaw. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2000 J. Mickiewicz: Jedynka z ortografii- rozpoznawanie dysleksji, dysortografii i dysgrafii starszym wieku szkolnym, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa "Dom Organizatora"Toruń, Toruń 1997 B. Kaja, Zarys terapii dziecka. Metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka, Wydaw. Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2001 E. Crary, Od kłótni do współpracy : praktyczny poradnik rozwiązywania dziecięcych problemów i sytuacji konfliktowych, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej 2011, przekł. Marzena Sobczak A. Paszkowska – Rogacz, Warsztat pracy europejskiego doradcy kariery zawodowej, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej, Warszawa 2002. A. Stopińska-Pająk (red.), Edukacja dorosłych. Doradca zawodowy, rynek pracy, Wydawnictwo WSP TWP, Warszawa 2006 B. Wojtasik, Wybór doradcy zawodu przez rodziców i nauczycieli, WOW WOM, Wrocław 1993 B. Baraniak,(red.), Współczesne problemy poradnictwa i edukacji zawodowej, IBE, Warszawa 2007. J. Guichard, M. Huteau, Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego, Oficyna Wydawnicza „Impuls", Kraków 2005 D. Kukla , (red), Komunikacja w doradztwie zawodowym, w ITE, Radom 2008 R. Parzęcki, Poradnictwo zawodowe w kształtowaniu kariery zawodowej, [w:] Pedagogika pracy w kontekście integracji europejskiej, USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 0800-OS2-2GMS, w cyklu: 2017, jednostka dawcy: <brak>, grupa przedm.: <brak> Strona 4 z 6 12.11.2019 21:12 (red) Wiatrowski Z., Jeruszko U., Bednarczyk H., Wydawnictwo WSP TWP, Warszawa 2003, s. 140-146 Z. Jasiński, I. Mudrecka (red.), Praca w systemie wychowawczym Ochotniczych Hufców Pracy ,Komenda Główna Ochotniczych Hufców Pracy w Warszawie, Opolska Wojewódzka Komenda Ochotniczych Hufców Pracy, Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego. - Opole ; Dobieszków : "Antykwa", 2002 Z. Jasiński, I. Mudrecka (red.), Profilaktyka i resocjalizacja w działalności Ochotniczych Hufców Pracy, Komenda Główna Ochotniczych Hufców Pracy w Warszawie, Opolska Wojewódzka Komenda Ochotniczych Hufców Pracy, Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego-Opole : Opolska Oficyna Wydawnicza, 2001 |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia (odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia) WIEDZA ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach (K_W15) ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej w poradnictwie i doradztwie (K_W16) UMIEJĘTNOŚCI potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych (K_U02) potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych (K_U09) KOMPETENCJE SPOŁECZNE odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych (K_K06) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia audytoryjne: · praca w grupach · dyskusja · pogadanka Forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.