Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Andragogika specjalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-RN2-2ADE
Kod Erasmus / ISCED: 05.002 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Andragogika specjalna
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

<tbody>

Elementy składowe sylabusu

Opis

Nazwa jednostki prowadzącej kierunek

Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Zakład Andragogiki i Gerontologii Edukacyjnej

Nazwa kierunku studiów

Pedagogika REW

Poziom kształcenia

Studia drugiego stopnia

Profil studiów

Ogólnoakademicki

Forma studiów

niestacjonarne

Kod przedmiotu

0800-RN2-2ADE

Język przedmiotu

Język polski

Rodzaj przedmiotu

Przedmiot specjalnościowy

Rok studiów /semestr

Rok studiów drugi /Semestr zimowy

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów)

wiedza ogólna z zakresu pedagogiki, pedagogiki specjalnej, psychologii ogólnej, psychologii rozwoju w ciągu całego życia, podstawowych problemów społecznych

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

Wykład: 10 godzin

Ćwiczenia:16 godzin

Założenia i cele przedmiotu

1. Zapoznanie studenta ze specyficznymi właściwościami życia i funkcjonowania osób dorosłych z różnymi rodzajami niepełnosprawności.

2. Przekazanie wiedzy na temat możliwości i ograniczeń rozwojowych w świetle teorii oraz wiedzy dotyczącej zaspokajania specyficznych potrzeb i rozwiązywania problemów osób dorosłych niepełnosprawnych.

3. Poznanie sytuacji społecznej osób dorosłych niepełnosprawnych, problemów na rynku edukacyjnym, przygotowania do pracy zawodowej, zatrudnienia.

4. Poznanie sytuacji życiowej i funkcjonowania osób dorosłych: niewidomych, niesłyszących, kalekich fizycznie, z niepełnosprawnością intelektualną.

5. Określenie sytuacji dorosłych osób niepełnosprawnych w rodzinie, w stowarzyszeniach, w środowisku lokalnym.

6. Przekazanie wiedzy na temat stosunku społeczeństwa do osób niepełnosprawnych w świetle badań naukowych. Omówienie problemów dotyczących integracji społecznej osób niepełnosprawnych.

7. Uświadomienie wpływu uprzedzeń i stereotypów społecznych na postrzeganie i rozumienie osób o odmiennym rozwoju.

Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu

Wykład: wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, konsultacje, metoda problemowa

Ćwiczenia: ocena aktywności studenta podczas zajęć, praca w grupach, przygotowanie i prezentacja wybranego zagadnienia z zakresu treści omawianych podczas zajęć, analiza tekstów, konsultacje

Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu pozytywnej oceny (minimum 3,0) z konwersatorium i obecności na wykładach. Nieobecność na więcej niż połowie zajęć nie kwalifikuje do zaliczenia przedmiotu. Nieobecności zaliczane są w formie wypowiedzi ustnej

<tbody>

Efekty kształcenia

Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia

K_U12: potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole

H2A_U05

K_K04: utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych

S2A_K04
S2A_K05

<tbody>

Punkty ECTS

6

Bilans nakładu pracy studenta

Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:

Udział w wykładach – 10 godz.

Uczestnictwo w konwersatoriach – 16 godz.

Godziny konsultacyjne – 30 godz.

Samodzielna praca studenta:

Przygotowanie do zajęć - 30 godz.

Przygotowanie prezentacji multimedialnej – 30 godz.

Przygotowanie do zaliczenia – 30godz.

Wskaźniki ilościowe

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

Liczba godzin

Punkty ECTS

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela

56

2

o charakterze praktycznym – przygotowanie prezentacji multimedialnej

50

2

przygotowanie do konwersatoriów i zaliczenia

60

2

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)