Seminarium magisterskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-S2-1YSEM04 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (opisowo): | Przeprowadzenie badań terenowych, zgromadzenie materiału empirycznego, przygotowanie rozdziału metodologicznego pracy na zaliczenie pierwszego roku seminarium. |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do problematyki metodologicznej i literatury przedmiotu. Określenie obszarów zainteresowań badawczych, zapoznanie się z procedurą badań ilościowych i jakościowych, analiza teoretyczna podjętych zagadnień badawczych na podstawie literatury przedmiotu. Przygotowanie metodologicznych koncepcji badań własnych oraz ich analiza i realizacja. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy - M_6 dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne; pedagogika Rok studiów/semestr: I/1 i 2 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak Liczba godzin: 60 (ćw) Metody dydaktyczne: konsultacje, referat, dyskusja, projekt, prezentacje Punkty ECTS: 3.0 Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach: 30x2h=60h przygotowanie do ćwiczeń: 30h udział w konsultacjach: 2h przygotowanie projektu badań: 20h prowadzenie badan terenowych: 20x1h=20h zaliczenie:1h Wskaźniki ilościowe: - Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 63h; ECTS: 2,52 - O charakterze praktycznym: 70h; ECTS: 2,8 |
Literatura: |
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003 Cudowska A., Koncepcja analizy jakościowej M. B. Milesa i A. M. Hubermana w badaniach pedagogicznych, [w:] Pedagogika alternatywna. Postulaty, projekty i kontynuacje, t. 1 Teoretyczne konteksty alternatyw edukacyjnych i wychowawczych, red. B. Śliwerski, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007 Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010 Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2000 Maszke A.W., Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2004 Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2007 Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1995 Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2005 Literatura metodologiczna uzupełniająca: Ferguson G. A. i Takane Y., Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, PWN, Warszawa 2003 Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, przekład S. Dymczak, Zysk i S-ka, Poznań 2000 Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe? Metodologia praktyczna, WSiP, Warszawa 2000 Krűger H. H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, przekład D. Sztobryn, wstęp i opracowanie B. Śliwerski, GWP, Gdańsk 2005 Miles M. B., Huberman A. M., Analiza danych jakościowych, przekład S. Zabielski, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2000 Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka Pedagogiczna, GWP, Gdańsk 2006 Podstawy metodologii badań w pedagogice. Pod red. S. Palki. Gdańsk 2010 Pozostała literatura merytoryczna zgodnie z problematyką podejmowaną przez studentów w pracach magisterskich |
Efekty uczenia się: |
1. Student posiada wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki, zna orientacje badawcze, strategie i metody badań w naukach społecznych i humanistycznych – weryfikacja: ocena aktywności studenta w czasie dyskusji na zajęciach, ocena referatów metodologicznych, ocena rozdziału metodologicznego pracy magisterskiej. 2. Student posiada umiejętności badawcze, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i narzędzia badawcze, opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań w wybranej subdyscyplinie pedagogicznej – weryfikacja: ocena aktywności studenta w czasie dyskusji na zajęciach, ocena referatów metodologicznych, ocena rozdziału metodologicznego pracy magisterskiej 3. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, odczuwa potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności badania i analizowania problemów pedagogicznych – weryfikacja: aktywność studenta na zajęciach, ocena referatów, dyskusja. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu: Warunkiem zaliczenia jest: obecność na zajęciach, aktywność w formie referatów i uczestnictwa w dyskusji, poprawne realizowanie powierzonych zadań, terminowe składanie fragmentów pracy magisterskiej. Dopuszczalne są trzy nieobecności w ciągu roku. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.