Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gerontologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-SN1-3AHM
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Gerontologia
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

Nazwa jednostki prowadzącej kierunek Wydział Pedagogiki i Psychologii UwB;

Zakład Andragogiki i Gerontologii Edukacyjnej

Nazwa kierunku studiów praca socjalna

Poziom kształcenia studia pierwszego stopnia

Profil studiów ogólnoakademicki

Forma studiów niestacjonarne

Kod przedmiotu 0800-SN1-3AHM

Język przedmiotu język polski

Rodzaj przedmiotu przedmiot obowiązkowy

Rok studiów /semestr III rok studiów; semestr I

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów)

student powinien posiadać podstawowe informacje omawiane podczas zajęć z takich przedmiotów jak: Andragogika

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

7 godzin wykładu

4 godziny ćwiczeń prowadzonych w formie konwersatoriów

Założenia i cele przedmiotu

• Przedstawienie zasadniczych pojęć i teorii używanych na gruncie gerontologii

• Zapoznanie studenta z problemami będącymi przedmiotem analizy gerontologicznej, czyli omówienie różnych aspektów starzenia się i starości, przedstawienie pozycji człowieka starego we współczesnym społeczeństwie itp.

• Zajęcia mają pomóc studentom lepiej zrozumieć sytuację człowieka starego, jego problemy i dylematy, przez co późniejsza praca ze starszym wiekiem klientem pomocy społecznej, powinna być łatwiejsza.

Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu Podczas wykładów osoba je prowadząca omawia przygotowane treści z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.

Metody nauczania wykorzystywane w czasie ćwiczeń:

• praca w grupach,

• prowadzący ćwiczenia kieruje dyskusją poruszającą kwestie omówione w zadanej wcześniej literaturze,

• prowadzenie konsultacji

Forma zaliczenia przedmiotu:

• studenci zaliczają przedmiot poprzez napisanie egzaminu i otrzymanie oceny pozytywnej

• ćwiczenia zaliczane są na ocenę – na ocenę końcową składa się przygotowanie przez zespoły studentów zadanego zadania domowego (prezentacja/ konspekt warsztatów), obecność na zajęciach oraz aktywność

Efekty kształcenia Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia

1. wiedza: potrafi rozpoznawać sytuacje zagrożenia zdrowia psychicznego, fizycznego ludzi starych i udzielać pomocy w formie poradnictwa, kierowania do właściwych, kompetentnych osób i instytucji. K_W07

2. Wiedza: ma wiedzę o działaniach edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych i terapeutycznych, profilaktycznych w obrębie pracy socjalnej generujących zmiany struktur społecznych K_W14

1. Umiejętności: zna mechanizmy rządzące zjawiskami społecznymi. Rozumie zjawiska i procesy kierujące zachowaniami ludzi, rozróżnia rodzaje i funkcje różnic. K_U05

2. Posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów i pomysłów, wątpliwości i sugestii, głównie dotyczących problematyki ludzi starych i starości, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych K_U13

1. Kompetencje: potrafi nawiązać kontakt z klientem oraz skutecznie motywować go do aktywności i uczenia się samodzielnego rozwiązywania problemów. K_K06

Punkty ECTS 3 punkty ECTS

Bilans nakładu pracy studenta obecność na wykładach i ćwiczeniach + konsultacje – 25 h – 1 pkt ECTS

przygotowanie do egzaminu – 25 h – 1 pkt ECTS

przygotowywanie się studenta na każde ćwiczenia + przygotowanie pracy domowej w zespołach – 25 h – 1 pkt ECTS

Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami : Liczba godzin Punkty ECTS

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (w tym prowadzone zajęcia oraz konsultacje, w czasie których student może przedyskutować nurtujące go kwestie, np. w ramach przygotowywania do zajęć czy kolokwium )

25 h (7 h zajęć + 18 h konsultacji) 1 pkt ECTS

o charakterze praktycznym 50 h 2 pkt ECTS

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)