Pedagogika specjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SPA-8PSL | Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika specjalna | ||
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii | ||
Grupy: |
Studia Podyplomowe Terapia i edukacja osób ze spektrum autyzmu - przedmioty obowiązkowe |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Skrócony opis: |
Założenia i cele przedmiotu: Zapoznanie z tradycyjnymi i współczesnymi kierunkami zmian w podejściu do osób z niepełnosprawnością, ich funkcjonowania w wymiarze jednostkowym i społecznym; Kształtowanie umiejętności dokonywania merytorycznej analizy zjawisk społecznych i strategii działań praktycznych podejmowanych na rzecz osób w zależności od rodzaju i stopnia ich niepełnosprawności |
||
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki społeczne - Pedagogika Rok studiów/semestr: I rok/ 1 semestr Wymagania wstępne: Wybrane zagadnienia z psychologii rozwojowej, wychowawczej i klinicznej; Diagnoza psychopedagogiczna Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10 godz. – wykłady; 15 godz. - ćwiczenia Punkty ECTS: 3 punkty Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaje aktywności: Udział w wykładach – 10h Udział w ćwiczeniach - 15h Przygotowanie do zajęć - 10h Przygotowanie prezentacji - 15h Udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 10h Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 15h Razem: 75h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 35h (1,4 ECTS) - o charakterze praktycznym - 40h (1,6 ECTS) |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015. • Cytowska B. (red.), Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść – propozycje rozwiązań, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2011. • Dykcik W.(red.), Pedagogika specjalna, Wydawnictwo. Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań, 2005. • Głodkowska J. (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. APS, Warszawa 2011. • Kosakowski Cz., Krause A., Żyta A. (red.), Osoba z niepełnosprawnością w systemie rehabilitacji, edukacji i wsparcia społecznego. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej 6, Wyd. UW-M, Olsztyn 2007. • Sowa J., Wojciechowski F., Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym. Wyd. Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2001. Literatura uzupełniająca: • Dykcik W., Tendencje rozwoju pedagogiki specjalnej. Osiągnięcia naukowe i praktyka, Wyd. Naukowe PTP, Poznań, 2010. • Krause A. Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010. • Kowalik S., Psychologia rehabilitacji, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. • Obuchowska H. (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, WSiP, Warszawa 1995. • Otapowicz D., Sakowicz-Boboryko A., Bilewicz M., Wyrzykowska-Koda D. Autonomia osób z niepełnosprawnością. Trans Humana, Białystok, 2016. • Sakowicz-Boboryko A., Wspieranie rodziców w rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnością słuchową. W kręgu odpowiedzialności. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2016. |
||
Efekty uczenia się: |
SP6_WG01 - Zna w zaawansowanym stopniu współczesne kierunki zmian w podejściu do niepełnosprawności, rozumie istotę dysfunkcji, a także normy i patologii w ocenie stanu fizycznego, psychicznego i sytuacji społecznej osób z niepełnosprawnością SP6_WG02- Ma uporządkowaną wiedzę o specyfice funkcjonowania psychofizycznego i społecznego osób w zależności od stopnia i rodzaju ich niepełnosprawności SP6_WK01 - Ma rozszerzoną wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania rodzin z osobami z niepełnosprawnością, uwarunkowań oraz rodzaju trudności i ograniczeń występujących w różnych aspektach życia rodzinnego i społecznego SP6_UW01 - Potrafi dokonać obserwacji, diagnozy i racjonalnej oceny problemów pedagogicznych oraz prognozować przebieg ich rozwiązywania i przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych w stosunku do osób z różnym stopniem i rodzajem niepełnosprawności SP6_KO01 – Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie współorganizowania i inicjowania działań na rzecz wspomagania osób z niepełnosprawnością i ich rodzin w sposób refleksyjny i kreatywny, z poszanowaniem ich potrzeb oraz prawa do autonomii i podmiotowości; przestrzega zasad etyki |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: metody asymilacji wiedzy (wykład, prezentacja multimedialna), metody poszukujące (dyskusja, giełda pomysłów) Zaliczenie przedmiotu – egzamin pisemny (praca pisemna na podany temat lub test - forma zaliczenia do wyboru przez studentów) Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Sakowicz-Boboryko | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sakowicz-Boboryko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.