Trening umiejętności wychowawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SPP-8ADF | Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Trening umiejętności wychowawczych | ||
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest wyposażenie słuchaczy w umiejętności: wyznaczania obszarów własnej działalności wychowawczej; diagnozowania własnych umiejętności wychowawczych; diagnozy relacji z uczniem jako istoty procesu wychowania; określania własnego stylu pracy wychowawczej; efektywnego komunikowania się z uczniem i nawiązywania z nim współpracy; rozpoznawania emocji ucznia i adekwatnego reagowania na nie; analizowania zdarzeń o znaczeniu wychowawczym; diagnozowania i analizowania problemowych sytuacji wychowawczych; efektywnego stosowania kar i nagród w procesie dydaktyczno- wychowawczym na I szczeblu kształcenia; stosowania adekwatnych do sytuacji i możliwości uczniów metod i strategii oddziaływań; wspierania autonomii dziecka w procesie wychowania. |
||
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu wyposażenie słuchaczy w wiedzę, umiejętności i kompetencje wychowawcze niezbędne w pracy nauczyciela z dziećmi w młodszym wieku szkolnym. |
||
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu omawiane są następujące zagadnienia: Obszary działalności wychowawczej nauczyciela. Zadania wychowawcze nauczyciela. Istota interakcji wychowawczych. Metody oddziaływań wychowawczych. Umiejętności wychowawcze nauczyciela. Umiejętność diagnozy problemów wychowawczych. Wychowawca w relacji z rodzicami. System kar i nagród jako (system oceniania) metoda oddziaływań wychowawczych. Analiza szkolnych zdarzeń wychowawczych. Przyczyny powstawania sytuacji konfliktowych – ich wczesne rozpoznawanie i sposoby interwencji wychowawczej. |
||
Literatura: |
Całusińska M., Malinowski W., Trening umiejętności wychowawczych, GWP, Gdańsk 2012. Kosyrz Z., Osobowość wychowawcy: być wychowawcą w zmiennych i dynamicznych warunkach życia społecznego. Wyd."Pedagogium" Wyższej Szkoły Pedagogiki Resocjalizacyjnej, Warszawa 2005. Jak żyć z ludźmi (umiejętności interpersonalne). Program profilaktyczny dla młodzieży. MEN, Warszawa 1989. Szefler E. (red.), Aktualne problemy edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej / Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2001. Obuchowska I. (red.), Jak sobie radzić z niechcianymi uczuciami. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców. Media Rodzina, Poznań 2001. Rosenberg M. B. (2003) Rozwiązywanie konfliktów poprzez Porozumienie bez Przemocy. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & CO. |
||
Efekty kształcenia: |
Słuchacz: Wie, jak efektywnie komunikować się z dzieckiem, umie rozpoznawać jego emocje i poprawnie na nie reagować, Zna metody oddziaływań wychowawczych. Ma świadomość znaczenia systemu kar i nagród w kształceniu uczniów na I szczeblu edukacyjnym Wie, jakie działania podejmować, by wychować samodzielnego, niezależnego młodego człowieka. Umie diagnozować własne umiejętności wychowawcze Ma świadomość konieczności wypełniania zadań wychowawczych, umie je formułować. Potrafi projektować i organizować działania skoncentrowane na dziecku, na jego indywidualnym tempie rozwoju i możliwościach percepcyjnych, uczenia się i wychowania. Potrafi indywidualizować proces oddziaływań wychowawczych, zaspokajać szczególne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci. Jest świadom potrzeby realizacji zadań zgodnie z zasadami etyki zawodowej wynikające z roli nauczyciela przedszkola i klas młodszych. Wykazuje się umiejętnością rozwiązywania problemów i konfliktów. Charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawą prospołeczną i poczuciem odpowiedzialności. 12 godz.- udział w zajęciach 25 godz.- przygotowanie do zajęć 6 godz. przygotowanie do zaliczenia |
||
Metody i kryteria oceniania: |
konsultacje, warsztaty grupowe, analiza przypadku ucznia z trudnościami wychowawczymi; Zaliczenie na ocenę na podstawie: obecności na zajęciach (90%), aktywnego udziału w zajęciach, przygotowaniu do zajęć,prezentacji ćwiczeń mających na celu integrację grupy, udziału w dyskusji, wypowiedzi ustnej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nadachewicz, Jolanta Szada-Borzyszkowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Nadachewicz, Jolanta Szada-Borzyszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu wyposażenie słuchaczy w wiedzę, umiejętności i kompetencje wychowawcze niezbędne w pracy nauczyciela z dziećmi w młodszym wieku szkolnym. | |
Pełny opis: |
Na zajęciach omawiane są następujące problemy: Obszary działalności wychowawczej nauczyciela. Zadania wychowawcze nauczyciela. Istota interakcji wychowawczych. Metody oddziaływań wychowawczych. Umiejętności wychowawcze nauczyciela. Umiejętność diagnozy problemów wychowawczych. Wychowawca w relacji z rodzicami. System kar i nagród jako (system oceniania) metoda oddziaływań wychowawczych. Analiza szkolnych zdarzeń wychowawczych. Przyczyny powstawania sytuacji konfliktowych – ich wczesne rozpoznawanie i sposoby interwencji wychowawczej. | |
Literatura: |
Całusińska M., Malinowski W., Trening umiejętności wychowawczych, GWP, Gdańsk 2012. Kosyrz Z., Osobowość wychowawcy: być wychowawcą w zmiennych i dynamicznych warunkach życia społecznego. Wyd."Pedagogium" Wyższej Szkoły Pedagogiki Resocjalizacyjnej, Warszawa 2005. Jak żyć z ludźmi (umiejętności interpersonalne). Program profilaktyczny dla młodzieży. MEN, Warszawa 1989. Szefler E. (red.), Aktualne problemy edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej / Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2001. Obuchowska I. (red.), Jak sobie radzić z niechcianymi uczuciami. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców. Media Rodzina, Poznań 2001. Rosenberg M. B. (2003) Rozwiązywanie konfliktów poprzez Porozumienie bez Przemocy. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & CO. Programy profilaktyczno-wychowawcze (aktualne) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.