Psychologia dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SPP-8BHF |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia dziecka |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w uporządkowaną wiedzę z zakresu teorii rozwoju dziecka, rozwoju dziecka w aspekcie biologicznym, psychologicznym, społecznym, interakcyjnym i kulturowym a także w umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej z zakresu psychologii w praktyce pedagogicznej. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z prawidłowościami rozwoju fizycznego, poznawczego, społecznego i emocjonalnego dziecka w wieku od 0 do 8-9 lat; umiejętność wykorzystania najbardziej znanych koncepcji rozwoju małego dziecka w pracy z dziećmi; dostosowywanie sposobów pracy i komunikowania się do cech indywidualnych dzieci: stylów poznawczych, preferencji sensorycznych i rodzajów inteligencji wielorakich oraz indywidualnego toru rozwoju. |
Pełny opis: |
Forma studiów: podyplomowe Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: psychologia Rok studiów/semestr: I/I Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak Liczba godzin: 5 h (w), 10 h (ćw); Punkty ECTS: 3.0; Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach – 5h udział w ćwiczeniach - 10h przygotowanie do ćwiczeń - 15h udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2h realizacja zajęć projektowych - 15 h teczka prac – 15 h przygotowanie do zaliczenia – 5h zaliczenie - 1h przygotowanie do egzaminu - 6h egzamin - 1h Wskaźniki ilościowe: -Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 19 h; ETCS – 0,76 -O charakterze praktycznym - 56 h; ECTS – 2,24 |
Literatura: |
Brzezińska Anna (2007), Społeczna psychologia rozwoju, Scholars Brzezińska Anna (2006) ), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa , Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Schaffer H.R. (2013), Psychologia dziecka, PWN Vasta R. , Haith M. M. , Miller S. A. (1995), Psychologia dziecka, WSiP |
Efekty uczenia się: |
1. Posiada wiedzę pozwalającą zrozumieć procesy rozwoju, socjalizacji, wychowania oraz nauczania-uczenia się dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym - SP6_WG01 2. Posiada wiedzę z zakresu wspierania rozwoju dziecka oraz indywidualizowania procesu nauczania - SP6_WG02 3. Potrafi indywidualizować proces nauczania, zaspokajać szczególne potrzeby edukacyjne dzieci - SP6_UW03 4. charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawą prospołeczną i poczuciem odpowiedzialności - SP6_KR01 5. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i własnych umiejętności językowych, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia - SP6_KK01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na wykładach Egzamin pisemny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.