Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-SPP-8BHF
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia dziecka
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w uporządkowaną wiedzę z zakresu teorii rozwoju dziecka, rozwoju dziecka w aspekcie biologicznym, psychologicznym, społecznym, interakcyjnym i kulturowym a także w umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej z zakresu psychologii w praktyce pedagogicznej.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie z prawidłowościami rozwoju fizycznego, poznawczego, społecznego i emocjonalnego dziecka w wieku od 0 do 8-9 lat; umiejętność wykorzystania najbardziej znanych koncepcji rozwoju małego dziecka w pracy z dziećmi; dostosowywanie sposobów pracy i komunikowania się do cech indywidualnych dzieci: stylów poznawczych, preferencji sensorycznych i rodzajów inteligencji wielorakich oraz indywidualnego toru rozwoju.

Pełny opis:

Forma studiów: podyplomowe

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: psychologia

Rok studiów/semestr: I/I

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak

Liczba godzin: 5 h (w), 10 h (ćw);

Punkty ECTS: 3.0;

Bilans nakładu pracy studenta:

udział w wykładach – 5h

udział w ćwiczeniach - 10h

przygotowanie do ćwiczeń - 15h

udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2h

realizacja zajęć projektowych - 15 h

teczka prac – 15 h

przygotowanie do zaliczenia – 5h

zaliczenie - 1h

przygotowanie do egzaminu - 6h

egzamin - 1h

Wskaźniki ilościowe:

-Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 19 h; ETCS – 0,76

-O charakterze praktycznym - 56 h; ECTS – 2,24

Literatura:

Brzezińska Anna (2007), Społeczna psychologia rozwoju, Scholars

Brzezińska Anna (2006) ), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa , Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Schaffer H.R. (2013), Psychologia dziecka, PWN

Vasta R. , Haith M. M. , Miller S. A. (1995), Psychologia dziecka, WSiP

Efekty uczenia się:

1. Posiada wiedzę pozwalającą zrozumieć procesy rozwoju,

socjalizacji, wychowania oraz nauczania-uczenia się dziecka

w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym - SP6_WG01

2. Posiada wiedzę z zakresu wspierania rozwoju dziecka oraz indywidualizowania procesu nauczania - SP6_WG02

3. Potrafi indywidualizować proces nauczania, zaspokajać

szczególne potrzeby edukacyjne dzieci - SP6_UW03

4. charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią,

otwartością, refleksyjnością oraz postawą prospołeczną i poczuciem odpowiedzialności - SP6_KR01

5. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i własnych umiejętności językowych, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali

umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia - SP6_KK01

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na wykładach

Egzamin pisemny

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)