Diagnoza psychopedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SPT-8BIF |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza psychopedagogiczna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość elementarnej wiedzy z zakresu funkcjonowania rodziny, potrzeb opiekuńczych oraz procesu poznania diagnostycznego. Przedmioty wprowadzające: Diagnostyka pedagogiczna, Psychologia rozwojowa, Pedagogika społeczna. |
Skrócony opis: |
• Pogłębienie wiedzy z zakresu diagnozy psychopedagogicznej. • Wskazanie na istotę wczesnej diagnozy w rozwiązywaniu problemów opiekuńczych, wychowawczych oraz społecznych. • Zapoznanie z odpowiednimi metodami, technikami diagnostycznymi oraz ich interpretacją. • Wskazanie na istotę diagnozy psychologiczno-pedagogicznej w różnych opiekuńczo-wychowawczych oraz resocjalizacyjnych. • Zapoznanie z terapeutycznymi formami pracy z dzieckiem i rodziną. peracjonalizacja głównych pojęć z zakresu diagnozy psychopedagogicznej; - Zapoznanie z schematem procesu poznania diagnostycznego; - Wprowadzenia podstawowych zasad diagnozy psychopedagogicznej; - Patomechanizmy zaburzeń emocjonalnych dziecka i rodziny; - Źródła patologii w rodzinie; - Kryzysy i konflikty w kontekście cyklu życia rodziny; - Omówienie i projektowanie narzędzi diagnostycznych; - Charakterystyka narzędzi projekcyjnych wykorzystywanych podczas diagnozy dziecka; |
Pełny opis: |
Wykład problemowy Wykład z prezentacją multimedialną Ćwiczenia audytoryjne: • praca w grupach • dyskusja Forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w ćwiczeniach 20 godz. Udział w konsultacjach 20 godz. RAZEM 40 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do zaliczenia 30 godz. Przygotowanie do ćwiczeń 30 godz. RAZEM 60 godzin Godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta OGÓŁEM: 100 godzin 100 godzin : 20 godzin = 5.00 ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • E. Jarosz. E. Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2006. • K. Stemplewska - Żakowicz, Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencje profesjonalne, GWP, Gdańsk 2013. • E. Wysocka, Diagnostyka pedagogiczna, Wyd. „Impuls”, Kraków 2013. • B. Skałbania, Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Wyd. „Impuls”, Kraków 2011. • D. W. Winnicott, Dziecko, jego rodzina i świat, Oficyna Ingenium, Warszawa 2010. • I. Janicka, H. Liberska (red.), Psychologia rodziny, PWN, Warszawa 2014. • D. Wosik - Kawali, T. Zubrzycka-Maciąg, Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela,. Wyd. „Impuls”, Kraków 2011. • A. Wojnarska, Diagnostyka resocjalizacyjna, Wyd. Uniwersytetu M. Curie-Skłodowskiej, Lublin 2010. • K. Duraj-Nowakowa, U. Gruca-Miąsik. Rodzina, diagnoza, profilaktyka i wsparcie, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2009. • E. Jarosz, Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2004. • E. Wysocka, Diagnoza w resocjalizacji, Wyd. PWN, Warszawa 2008. • H. J Freyberger, W. Schneider, R. D. Stieglitz (red.), Kompendium psychiatrii, psychoterapii, medycyny psychosomatycznej, PZWL, Warszawa 2014. Literatura uzupełniająca: • S. Palka , Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1998. • E. Wysocka, Człowiek a środowisko życia, podstawy teoretyczne-metodologiczne diagnozy, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2007. • A. Krajewska, Przemiany w kształceniu pedagogów, Wyd. Wszechnicy Mazurskiej, Olecko 2010. • S. Kvale, Prowadzenie wywiadów , Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011. • B. Niemierko, Diagnostyka edukacyjna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. • A. Kozłowska, Zaburzenia życia uczuciowego dziecka problemem rodziny. Jak pomóc rodzinie i dziecku?, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1996. • I. D. Yalom, Kat miłości, Wyd. J. Santorski & Co, Warszawa 2000. • T. Bajkowski, K. Sawicki, U. Namiotko (red.), Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości, Wyd. Akademickie „Żak”, Waszawa 2014. • C. Feltham, J. Horton (red.), Psychoterapia i poradnictwo, Tom 1 i 2, GWP, Sopot 2013. • B. Skałbania, Poradnictwo pedagogiczne, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2009. • M. Święcicka, Pomoc psychologiczna dziecku z zaburzeniami rozwoju i jego rodzinie, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2001. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Ma uporządkowaną i pogłębiona wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę - SP_W03 Umiejętności: - Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań - SP_U06 Kompetencje społeczne: - Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych - SP_K06 Sposób weryfikacji: praca zaliczeniowa-teczka diagnostyczna, która zakłada wykazanie się znajomością prawidłowości funkcjonowania rodziny oraz wykorzystaniem wiedzy praktycznej pomocnej przy wykonywaniu diagnozy dziecka. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia: wykonanie pracy zaliczeniowej-teczki diagnostycznej Sposób zaliczenia: zaliczenie na ocenę Warunki zaliczenia: przewidywana jedna nieobecność (konwersatoria) pozostałe zaliczane na konsultacjach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.