Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza psychopedagogiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-SPT-8BIF
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Diagnoza psychopedagogiczna
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Znajomość elementarnej wiedzy z zakresu funkcjonowania rodziny, potrzeb opiekuńczych oraz procesu poznania diagnostycznego. Przedmioty wprowadzające: Diagnostyka pedagogiczna, Psychologia rozwojowa, Pedagogika społeczna.

Skrócony opis:

• Pogłębienie wiedzy z zakresu diagnozy psychopedagogicznej.

• Wskazanie na istotę wczesnej diagnozy w rozwiązywaniu problemów opiekuńczych, wychowawczych oraz społecznych.

• Zapoznanie z odpowiednimi metodami, technikami diagnostycznymi oraz ich interpretacją.

• Wskazanie na istotę diagnozy psychologiczno-pedagogicznej w różnych opiekuńczo-wychowawczych oraz resocjalizacyjnych.

• Zapoznanie z terapeutycznymi formami pracy z dzieckiem i rodziną.

peracjonalizacja głównych pojęć z zakresu diagnozy psychopedagogicznej;

- Zapoznanie z schematem procesu poznania diagnostycznego;

- Wprowadzenia podstawowych zasad diagnozy psychopedagogicznej;

- Patomechanizmy zaburzeń emocjonalnych dziecka i rodziny;

- Źródła patologii w rodzinie;

- Kryzysy i konflikty w kontekście cyklu życia rodziny;

- Omówienie i projektowanie narzędzi diagnostycznych;

- Charakterystyka narzędzi projekcyjnych wykorzystywanych podczas diagnozy dziecka;

Pełny opis:

Wykład problemowy

Wykład z prezentacją multimedialną

Ćwiczenia audytoryjne:

• praca w grupach

• dyskusja

Forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę

Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:

Udział w ćwiczeniach 20 godz.

Udział w konsultacjach 20 godz.

RAZEM 40 godzin

Samodzielna praca studenta:

Przygotowanie do zaliczenia 30 godz.

Przygotowanie do ćwiczeń 30 godz.

RAZEM 60 godzin

Godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta OGÓŁEM: 100 godzin

100 godzin : 20 godzin = 5.00 ECTS

Literatura:

Literatura podstawowa:

• E. Jarosz. E. Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2006.

• K. Stemplewska - Żakowicz, Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencje profesjonalne, GWP, Gdańsk 2013.

• E. Wysocka, Diagnostyka pedagogiczna, Wyd. „Impuls”, Kraków 2013.

• B. Skałbania, Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Wyd. „Impuls”, Kraków 2011.

• D. W. Winnicott, Dziecko, jego rodzina i świat, Oficyna Ingenium, Warszawa 2010.

• I. Janicka, H. Liberska (red.), Psychologia rodziny, PWN, Warszawa 2014.

• D. Wosik - Kawali, T. Zubrzycka-Maciąg, Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela,. Wyd. „Impuls”, Kraków 2011.

• A. Wojnarska, Diagnostyka resocjalizacyjna, Wyd. Uniwersytetu M. Curie-Skłodowskiej, Lublin 2010.

• K. Duraj-Nowakowa, U. Gruca-Miąsik. Rodzina, diagnoza, profilaktyka i wsparcie, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2009.

• E. Jarosz, Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2004.

• E. Wysocka, Diagnoza w resocjalizacji, Wyd. PWN, Warszawa 2008.

• H. J Freyberger, W. Schneider, R. D. Stieglitz (red.), Kompendium psychiatrii, psychoterapii, medycyny psychosomatycznej, PZWL, Warszawa 2014.

Literatura uzupełniająca:

• S. Palka , Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1998.

• E. Wysocka, Człowiek a środowisko życia, podstawy teoretyczne-metodologiczne diagnozy, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2007.

• A. Krajewska, Przemiany w kształceniu pedagogów, Wyd. Wszechnicy Mazurskiej, Olecko 2010.

• S. Kvale, Prowadzenie wywiadów , Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

• B. Niemierko, Diagnostyka edukacyjna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

• A. Kozłowska, Zaburzenia życia uczuciowego dziecka problemem rodziny. Jak pomóc rodzinie i dziecku?, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1996.

• I. D. Yalom, Kat miłości, Wyd. J. Santorski & Co, Warszawa 2000.

• T. Bajkowski, K. Sawicki, U. Namiotko (red.), Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości, Wyd. Akademickie „Żak”, Waszawa 2014.

• C. Feltham, J. Horton (red.), Psychoterapia i poradnictwo, Tom 1 i 2, GWP, Sopot 2013.

• B. Skałbania, Poradnictwo pedagogiczne, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2009.

• M. Święcicka, Pomoc psychologiczna dziecku z zaburzeniami rozwoju i jego rodzinie, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2001.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Ma uporządkowaną i pogłębiona wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę - SP_W03

Umiejętności:

- Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań - SP_U06

Kompetencje społeczne:

- Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych - SP_K06

Sposób weryfikacji: praca zaliczeniowa-teczka diagnostyczna, która zakłada wykazanie się znajomością prawidłowości funkcjonowania rodziny oraz wykorzystaniem wiedzy praktycznej pomocnej przy wykonywaniu diagnozy dziecka.

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia: wykonanie pracy zaliczeniowej-teczki diagnostycznej

Sposób zaliczenia: zaliczenie na ocenę

Warunki zaliczenia: przewidywana jedna nieobecność (konwersatoria) pozostałe zaliczane na konsultacjach

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)