Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SPT-8BIN | Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej | ||
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii | ||
Grupy: |
Podyplomowe Studia Terapii Pedagogicznej - przedmioty obowiązkowe |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Skrócony opis: |
Założenia i cele przedmiotu: Zapoznanie z tradycyjnymi i współczesnymi kierunkami zmian w podejściu do osób z niepełnosprawnością, ich funkcjonowania w wymiarze jednostkowym i społecznym; Kształtowanie umiejętności dokonywania merytorycznej analizy zjawisk społecznych i strategii działań praktycznych podejmowanych na rzecz osób z niepełnosprawnością |
||
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki społeczne - Pedagogika Rok studiów/semestr: I rok/ 1 semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10 godz. – wykłady; Punkty ECTS: 3 punkty Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaje aktywności: Udział w wykładach – 10h Przygotowanie do zajęć (dyskusji) – 20h Przygotowanie pracy zaliczeniowej – 25h Udział w konsultacjach związanych z zajęciami – 20h Razem: 75h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 30h (1,2 ECTS) - o charakterze praktycznym - 45h (1,8 ECTS) |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015. • Cytowska B. (red.), Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść – propozycje rozwiązań, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2011. • Dykcik W.(red.), Pedagogika specjalna, Wydawnictwo. Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań, 2005. • Głodkowska J. (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. APS, Warszawa 2011. • Kosakowski Cz., Krause A., Żyta A. (red.), Osoba z niepełnosprawnością w systemie rehabilitacji, edukacji i wsparcia społecznego. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej 6, Wyd. UW-M, Olsztyn 2007. • Sowa J., Wojciechowski F., Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym. Wyd. Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2001. Literatura uzupełniająca: • Krause A. Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010. • Kowalik S., Psychologia rehabilitacji, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. • Otapowicz D., Sakowicz-Boboryko A., Bilewicz M., Wyrzykowska-Koda D. Autonomia osób z niepełnosprawnością. Trans Humana, Białystok, 2016 • Sakowicz-Boboryko A., Wspieranie rodziców w rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnością słuchową. W kręgu odpowiedzialności. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2016. |
||
Efekty uczenia się: |
SP6_WG01, SP6_WG03 - Ma uporządkowaną wiedzę na temat współczesnych kierunków rozwoju pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę; SP6_UW01 - Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji związanych z funkcjonowaniem osób z niepełnosprawnością w różnych obszarach życia (przestrzeń rodzinna, rehabilitacyjna, edukacyjna, społeczno-kulturalna itp.) oraz potrafi generować rozwiązania problemów, jak również przewidywać skutki planowanych działań; SP6_KO02 – Ma pogłębioną świadomość potrzeb osób z niepełnosprawnością, jest wrażliwy na ich problemy, prezentuje postawę szacunku i zrozumienia |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: metody asymilacji wiedzy (wykład informacyjny, konwersatoryjny, prezentacja multimedialna), metody poszukujące (dyskusja) Zaliczenie przedmiotu: praca pisemna, ocena aktywności w trakcie zajęć |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Sakowicz-Boboryko | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sakowicz-Boboryko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.