Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SS1-1GPE |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://usosweb.uwb.edu.pl/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Pedagogika społeczna 0800-SS1-1ABW |
Założenia (opisowo): | Student po zakończeniu cyklu wykładów, będzie posiadał wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć z obszaru biomedycznych podstaw rozwoju człowieka, wiedzę dotyczącą rozwoju człowieka od poczęcia aż do śmierci, zaburzeń rozwoju i chorób wieku dziecięcego w tym także chorób genetycznych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Cele: • zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami pojęciowymi, dotyczącymi przedmiotu (auksologia, ontogeneza, rozwój, akceleracja, dymorfizm płciowy, zdrowie, choroba, wychowanie w kontekście rozwoju człowieka), • ukazanie etapów rozwoju ontogenetycznego człowieka, • zapoznanie studentów z problemami seksualności współczesnej młodzieży, • zapoznanie młodzieży akademickiej z nooterapią w wychowaniu, • prezentacja zaburzeń rozwoju i chorób wieku dziecięcego, • wdrażanie studentów do analizowania literatury przedmiotu. |
Pełny opis: |
Rok studiów/semestr: I rok, I stopnia Praca Socjalna/ semestr zimowy Wymagania wstępne(tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów):Student uczęszczający na wykłady z przedmiotu Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka powinien posiadać podstawową wiedzę dotyczącą rozwoju człowieka na poziomie kształcenia szkoły średniej, a także dotyczącą zagadnień z obszaru psychologii ogólnej i rozwojowej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin, wykład, zajęcia odbywają się w sali Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, prezentacja filmów Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: Udział studenta w wykładach: 14h Przygotowywanie się do zaliczenia: 15h Analizowanie literatury przedmiotu: 10h Konsultacje: 10h Zaliczenie pisemne: 1h Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: Liczba godzin Punkty ECTS wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 25 -1 o charakterze praktycznym 25- 1 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Doleżych B., Łaszczyca P. (red.), Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008. 2. Jaczewski A. (red.), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2005. 3. Jopkiewicz A., Suliga E., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom -Kielce 2005. 4. Świderska M., Budzyńska – Jewtuch I., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno – Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2008. 5. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2010, 2012. Literatura uzupełniająca: 1. Antoszewska B.(red.), Dziecko przewlekle chore-problemy medyczne, psychologiczne i pedagogiczne, Wydawnictwo Akapit, Toruń 2011. 2. Kaczmarek B., Markiewicz K., Orzechowski S.(red.), Nowe wyzwania w rozwoju człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2001. 3. Keudel H., Capelle B., Choroby wieku dziecięcego, przeł. Adamus P.,Wydawnictwo Olesiejuk, Warszawa 2011. 4. Komorowska-Pudło M., Seksualność młodzieży przełomu XX i XXI wieku, Wydawnictwo WAM, Kraków 2013. 5. Stępień A., Profilaktyka zdrowia seksualnego i zapobiegania wczesnej ciąży w środowisku szkolnym, [w:] Marek F., Śliwa S. (red.), W poszukiwaniu optymalnych oddziaływań pedagogicznych w środowisku lokalnym, Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu, Opole 2011. 6. Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2012. 7. Woynarowska B. (red.), Edukacja zdrowotna, PWN, Warszawa 2017. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student potrafi rozpoznawać sytuacje zagrożenia zdrowia psychicznego, fizycznego i udzielać pomocy w formie poradnictwa, kierowania do właściwych, kompetentnych osób i instytucji K_W07 UMIEJĘTNOŚCI Student posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów, pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych K_U13 KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, odczuwa potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Student otrzymuje zaliczenie na ocenę na podstawie pozytywnie napisanego testu zawierającego pytania zamknięte i otwarte. Do testu dopuszczony jest Student, który był ma 51% obecności na wykładach. W sytuacji choroby podstawą do usprawiedliwienia nieobecności jest zwolnienie lekarskie, w przypadku innych losowych sytuacji lub długotrwałej choroby Studenta uniemożliwiającej uczestniczenie w wykładach sprawy rozpatrywane są indywidualnie przez prowadzącego przedmiot. Zaliczenie otrzymuje Student, który uzyskał 51% wymaganych punktów z zaliczenia pisemnego. Studentowi przysługują dwa terminy zaliczenia. W przypadku nieobecności w pierwszym terminie Studentowi przysługują dwa terminy, jeśli nieobecność jest usprawiedliwiona, np. zwolnieniem lekarskim. Brak usprawiedliwienia powoduje utratę jednego terminu zaliczenia. Oceny pozytywne z zaliczenia nie podlegają poprawie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.