Praca socjalna w instytucjach pomocy społecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SS1-2GRE | Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Praca socjalna w instytucjach pomocy społecznej | ||
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii | ||
Grupy: |
2rok 1st. PS stac. sem letni Moduł specjalnościowy - stac. I stop. Praca socjalna |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
||
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do posługiwania się podstawowymi pojęciami w pracy socjalnej, a także ułatwienie zdobycia wiedzy na temat struktury pomocy społecznej w Polsce i zadań realizowanych w wybranych instytucjach pomocowych. W wyniku realizacji przedmiotu student powinien posiadać elementarną wiedzę o obowiązkach pracownika socjalnego zatrudnionego w instytucjach samorządowych i pozarządowych oraz umieć wskazać główne działania podejmowane na rzecz osób i rodzin korzystających z ich pomocy. |
||
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Cele: *zapoznanie Studentów z funkcjonowaniem instytucji pomocowych na rzecz wybranych grup społecznych (rodzina, seniorzy); *zapoznanie Studentów z działaniami w obszarze pracy socjalnej na rzecz ochrony zdrowia *zapoznanie Studentów z zadaniami poszczególnych instytucji oraz obowiązkami pracownika socjalnego, które z nich wynikają *motywowanie Studentów do kształtowania twórczych postaw w pracy zawodowej |
||
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: MK_4 fakultatywny Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne Rok studiów /semestr: II rok Iº; semestr 4 Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin (wykład) Metody dydaktyczne: wykłady, prezentacje przygotowane przez prowadzącego konsultacje Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Wskaźniki ilościowe: -wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (udział w wykładach 30h+ konsultacje 15h = 45 h - 1,5 pkt ECTS -o charakterze praktycznym ( analizowanie literatury 25h+ przygotowanie do zaliczenia 15 h = 1,5 pkt ECTS |
||
Literatura: |
1. Krasiejko I., Rodzina z dziećmi, rodzina dysfunkcyjna : pedagogika, praca socjalna, terapia, Difin, Warszawa 2019. 2. Woźniak Z., Programy i strategie polityki społecznej dla grup ryzyka : przesłanki, cele, narzędzia, praca socjalna, Difin, Warszawa 2019. 3. Czerka-Fortuna E., Kmita-Zaniewska K., Zbierzchowska A. (red.), Zasoby rodziny : wychowanie, poradnictwo, praca socjalna, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2016. 4.Kanios A., Praca socjalna z rodziną problemową : perspektywa metodyczna, Impuls, Kraków 2016. 5. Kołaczkowski B., Ratajczak M., Pomoc społeczna : wybrane instytucje pomocy rodzinie i dziecku, Lex a Wolters Kluwer business, Warszawa 2013. |
||
Efekty uczenia się: |
Student: ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur, więzi społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjami. ma podstawowa wiedze o strukturze i funkcjonowaniu pomocy społecznej w Polsce i Unii Europejskiej. posiada elementarną wiedzę o prawach i obowiązkach pracownika socjalnego zatrudnionego w instytucjach rządowych i pozarządowych. jest wyposażony w wiedzę dotyczącą kluczowych przemian i mechanizmów współczesnego świata; posiada wiedzę z dziedziny nauk społecznych wyjaśniającą funkcjonowanie motywów i wzorów ludzkich zachowań. potrafi korzystać z wiedzy z dziedziny nauk społecznych w formułowaniu i rozwiązywaniu problemów społecznych; posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu tych dyscyplin naukowych. jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach społecznych;jest w stanie porozumiewać się zarówno z osobami będącymi specjalistami jak i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie. rozumie organizację i zasady funkcjonowania instytucji życia społecznego. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Student może przystąpić do egzaminu, jeśli posiada minimum 51% obecności na wykładzie. Podstawą usprawiedliwienia nieobecności jest zwolnienie lekarskie. W sytuacjach losowych, długotrwałej choroby Studenta, sprawy są rozpatrywane indywidualnie w porozumieniu z prowadzącym przedmiot. Warunkiem zdania egzaminu jest pozytywnie napisany test, który będzie zawierał pytania otwarte i zamknięte. Do otrzymania pozytywnej oceny konieczne jest uzyskanie 51% liczby wszystkich punktów. Studentowi przysługują dwa terminy (właściwy w sesji letniej, poprawkowy w sesji poprawkowej). W przypadku nieobecności Studenta w terminie pierwszym, niezbędne jest do zachowania dwóch terminów, okazanie zwolnienia lekarskiego, w innym przypadku termin pierwszy przepada i pozostaje Studentowi termin poprawkowy. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Joanna Szymanowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Szymanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
30 godz. wykład, w tym z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość | |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: MK_4 fakultatywny Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne Rok studiów /semestr: II rok Iº; semestr 4 Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin (wykład) w tym 18 godz. z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość Metody dydaktyczne: wykłady, konsultacje, wykorzystanie narzędzi multimedialnych, praca w grupach. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: 1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim Obecność na wykładach – 30 godzin Razem: 30 h – 1 pkt ECTS 2. Samodzielna praca studenta przygotowanie się do zajęć, przygotowanie się do egzaminu pisemnego, wykonanie zadań do modułów – 30 h – 1 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe: -wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 30 h, 1 pkt ECTS -o charakterze praktycznym - 30 h, 1 pkt ECTS | |
Literatura: |
Frysztacki K., Piątek K. (red.), Wielowymiarowość pracy socjalnej. Toruń 2002. Golinowska S., Topińska I., Pomoc społeczna. Zmiana i warunki skutecznego działania, Warszawa 2002. Marzec–Holka (red.), Pomoc społeczna. Teoria i praktyka. Tom I i II. Bydgoszcz 2003. DuBois B., Miley K., Praca socjalna. Zawód, który dodaje sił, Warszawa 1996. Skidmore R., Thackeray M., Wprowadzenie do pracy socjalnej, Warszawa 1996 Tarkowski Z., Zarządzanie i organizacja pomocy społecznej, Lublin 2000. Zalewski D., Opieka i pomoc społeczna. Dynamika instytucji, Warszawa 2005. Kurowska A., Wskaźniki społeczne w polityce społecznej. Historia, teoria i zastosowanie w praktyce, Warszawa 2011. Maciejko W., Instytucje pomocy społecznej, Warszawa 2009. Krajewska B., Instytucje wsparcia dziecka i rodziny, Kraków 2010. Kita S., Praca socjalna w sytuacjach kryzysowych, Warszawa 2014. Grewiński M., Zasada-Chorab A., System pomocy społecznej w Polsce - wyzwania i kierunki, Toruń 2012. Rymsza M. (red.), Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce, Warszawa 2012. Sierpowska I., Pomoc społeczna. Komentarz, Warszawa 2017. Ustawodawstwo socjalne. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Sobolewska-Popko | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sobolewska-Popko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.