Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium licencjackie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-SS1-3SEM
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Seminarium licencjackie
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
seminaria licencjackie

Założenia (opisowo):

Student powinien posiadać ogólną wiedzę z zakresu filozofii, socjologii, ekonomii, polityki społecznej, metodologii badań społecznych, oraz umiejętność analizy materiałów źródłowych. Niezbędne są także kompetencje w zakresie samodzielnego odkrywania praw i zasad rządzących światem społecznym, kompetencje językowe i komunikacyjne w zakresie formułowania sądów, stawiania tez i argumentowania na ich rzecz.

Skrócony opis:

Analiza doświadczeń studentów wyniesionych z praktyki w placówkach pomocowych.

Omówienie wyników własnych badań w terenie i zasad przygotowywania projektu socjalnego.

Charakterystyka sposobów prezentacji zgromadzonych danych empirycznych służących do opracowania monografii placówki.

Analiza pomysłów, propozycji studentów w zakresie działań wspierających i doskonalących funkcjonowanie wybranych placówek pomocowych.

Przygotowanie pracy dyplomowej zgodnie ze standardami pisarstwa naukowego z wyeksponowaniem własnych projektów socjalnych.

Literatura:

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003

Gabryszak R., Magierek D., Wprowadzenie do polityki społecznej, Difin, Warszawa 2009

Miles M.B., Huberman A.M., Analiza danych jakościowych, przekład S. Zabielski, Trans Humana, Białystok 2000

Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2007

Polityka społeczna, red. G. Firlit-Fesnak, M. Szylko-Skoczny, PWN, Warszawa 2007

Pomoc społeczna. Praca socjalna. Teoria i praktyka, red. K. Marzec-Holka, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2003

Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, red. S. Pawlas-Czyż, Wyd. "Akapit", Toruń 2007

Praca socjalna wobec nowych obszarów wykluczenia społecznego, red. K. Wódz, S. Pawlas-Czyż, Wyd. "Akapit", Toruń 2008

Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2005

Pozostała literatura zgodnie z tematyką prac magisterskich.

Efekty uczenia się:

Zdobycie przez studentów wiedzy w zakresie problematyki przedmiotu badań oraz z zakresu metodologii badań społecznych i analizy materiału empirycznego.

Kształtowanie kompetencji krytycznych w zakresie analizy problematyki badawczej z perspektywy różnych orientacji poznawczych.

Uwrażliwienie studentów na różnorodność ujęć i dyskursów w rozpatrywaniu badanych zagadnień.

Rozwijanie kompetencji poznawczych w zakresie analizowania materiału empirycznego w ujęciu ilościowym i jakościowym.

Przygotowanie pracy dyplomowej zgodnie ze standardami pisarstwa naukowego, struktury pracy, języka narracji, stosowania odnośników i przypisów oraz sporządzania bibliografii i aneksów.

Rozwój kompetencji społecznych w zakresie umiejętności współpracy w grupie, kultury osobistej w kontaktach z wykładowcą oraz z innymi studentami, świadomego działania na rzecz dobra całej wspólnoty akademickiej.

Metody i kryteria oceniania:

Uczestnictwo w seminariach, aktywny udział w dyskusjach, wykonywanie poszczególnych zadań w trakcie przygotowywania pracy dyplomowej.

Opracowanie projektu socjalnego, przygotowanie jego prezentacji oraz napisanie pracy dyplomowej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)