Metodologia badań społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SS2-1MBS |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań społecznych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem realizacji przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami metodologii badań w naukach społecznych oraz postępowaniem w badaniach naukowych: wyposażenie studenta w pogłębiona i poszerzoną wiedzę dotyczącą: • założeń filozoficznych – ontologicznych, epistemologicznych i metodologicznych paradygmatu pozytywistycznego i humanistycznego w metodologii badań społecznych; • teoretycznych podstaw badań jakościowych i ich rodzajów; • wykorzystania metod statystyki opisowej i indukcyjnej do opracowywania wyników badań w naukach społecznych. kształtowanie umiejętności studentów w zakresie: • rozróżniania i opisywania orientacji w metodologii badań społecznych; • analizy i interpretacji miar rozkładu jednozmiennego, współczynnika r, wartości χ2, C, testu T-Studenta. • formułowania wniosków dla praktyki, postulatów, proponowania zmian na podstawie zgromadzonego materiału empirycznego; • wykorzystywania badań jakościowych w naukach społecznych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom studiów: studia drugiego stopnia Forma studiów:stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, M_2 (Moduł podstawowy) Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, socjologia, praca socjalna Rok studiów: I rok, sem. I Wymagania wstępne: Przedmioty wprowadzające: podstawy socjologii, pedagogika ogólna, andragogika, pedagogika społeczna, psychologia ogólna, psychologia społeczna. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji: znajomość terminologii używanej w naukach społecznych. znajomość realiów praktyki społecznej, która poddawana jest badaniom empirycznym; umiejętność określania procesów i zjawisk społecznych – ich istoty, struktury, uwarunkowań i skutków. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 g wykład, 15 g ćwiczenia Metody dydaktyczne: prezentacje multimedialne, metody aktywizujące, problemowe, dyskusja, praca w grupach Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach i ćwiczeniach – 30 Udział w konsultacjach – 10 Przygotowanie do ćwiczeń – 35 Przygotowanie zadań przedmiotowych –15 Przygotowanie do egzaminu – 35 Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 40; o charakterze praktycznym - 125 (5 ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2004. 2. Bereźnicki F., Praca dyplomowa na studiach I i II stopnia z nauk społecznych, Impuls, Kraków 2010. 3. Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe: metodologia praktyczna, WSiP Warszawa 2000. 4. Krajewska A., Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia, Trans Humana, Białystok 2001. 5. Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 1985. 6. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, „Żak”, Warszawa 2001. 7. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych. Katowice 1995. Literatura uzupełniająca: 8. Słownik socjologii i nauk społecznych, PWN, Warszawa 2005. 9. Zimny Z. M., Metodologia badań społecznych, WSP, Częstochowa 2000. |
Efekty uczenia się: |
1. Ma pogłębiona i poszerzoną wiedzę o miejscu pracy socjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi (K_W02); 2. Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pracy socjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin m. in., socjologii, pedagogiki w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych (K_UO1); 3.Posiada pogłębione umiejętności obserwowania i interpretowania zjawisk społecznych przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia mechanizmów rządzących zjawiskami społecznymi (K_UO2); 4. Posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań społecznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatnie, metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze, opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski oraz wskazuje kierunki dalszych badań (K_U06); 5. Jest przekonany o konieczności i doniosłości profesjonalnego podejścia do swoich obowiązków. Poszukuje optymalnych rozwiązań i postępuje zgodnie z zasadami etyki (K_KO3). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń na ocenę, na podstawie aktywności i wyników punktowych uzyskanych przez studenta za wykonanie zadań przedmiotowych ; 50% nieobecności nieusprawiedliwionych podczas ćwiczeń kwalifikuje do ich niezaliczenia; Zaliczenie ćwiczeń jest dopuszczeniem do egzaminu. Egzamin pisemny 50% nieobecności nieusprawiedliwionych podczas wykładów kwalifikuje do niezaliczenia przedmiotu. |
Praktyki zawodowe: |
--- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.