Metodyka projektowania działań socjalnych i pomocowych w zakresie przemocy w rodzinie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SS2-2HAO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka projektowania działań socjalnych i pomocowych w zakresie przemocy w rodzinie |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celami przedmiotu są: poszerzenie i ugruntowanie wiedzy studentów na temat problemu przemocy w rodzinie, nabycie przez studentów umiejętności projektowania i prowadzenia indywidualnych oraz grupowych oddziaływań w zakresie rozwiązywania problemu przemocy w rodzinie. Wzmacnianie lub inicjowanie odpowiedzialnych postaw studentów wobec osób pokrzywdzonych przestępstwem przemocy w rodzinie. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: MK_6a Moduł do wyboru: Praca socjalna z rodziną z problemem przemocy w rodzinie Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne Rok studiów/semestr: II rok II stopień, semestr III Wymagania wstępne: wiedza z zakresu psychologii ogólnej i społecznej, elementy prawa Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład-15 godzin, ćwiczenia-15 godzin. Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w wykładach-14 godz., uczestnictwo w ćwiczeniach-12 godz., przygotowanie do ćwiczeń-25 godz., utrwalenie wiadomości przyswojonych podczas wykładu 25 godz., poszerzenie wiedzy przy pomocy lektury dodatkowej- 28 godz., uczestnictwo w projekcji materiału filmowego z zakresu przedmiotowej tematyki -2 godz., udział w konsultacjach -10 godz., realizacja pracy zaliczeniowej-8 godz., egzamin-1,5 godz. W sumie 125,5 godz. |
Literatura: |
1. Badura-Madej W., Dobrzyńska-Mesterhazy A., Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia, Kraków 2000. 2. Browne K., Herbert M., Zapobieganie przemocy w rodzinie, Warszawa 1999. 3. Diagnoza zjawiska przemocy w rodzinie w województwie podlaskim. Przemoc jako przyczyna dysfunkcji w rodzinie, Białystok 2012. 4. Dobrzyńska-Mesterhazy A., Przemoc w rodzinie: diagnoza i interwencja kryzysowa, (w:) W. Badura-Madej (red.), Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych, Katowice 1999 5. Goetz M., Wtórna wiktymizacja, Niebieska Linia nr 3/2012. 6. Grodecka J., Kałucka R., Sarzała K., Żukiewicz A., Standard pracy socjalnej z rodziną dotkniętą problemem przemocy, 2011. 7. Halicka M., Halicka J., Przemoc wobec ludzi starych. Na przykładzie badań środowiskowych w województwie podlaskim, Białystok 2010. 8. Jaszczak-Kuźmińska D., Michalska K., Przemoc w rodzinie wobec osób starszych i niepełnosprawnych, Warszawa 2010. 9. Mazur J., Przemoc w rodzinie. Teoria i rzeczywistość, Warszawa 2002. 10. Mellibruda J., Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie, Warszawa 2009. 11. Michalska K., Jaszczak-Kuźmińska D., Przemoc w rodzinie, Warszawa 2007. 12. Nikodemska S., Przemoc wobec dzieci-przegląd badań, Niebieska Linia nr 4/2000. 13. Pospiszyl I., Przemoc w rodzinie, Warszawa 1994. 14. Przemoc wobec dzieci i młodzieży w środowisku rówieśniczym i rodzinnym – skala zjawiska w województwie podlaskim, Białystok 2011. 15. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. 16. Ustawa z dnia 10 czerwca 2010 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustaw. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W05 –student ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur, więzi społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach. K_W07 - student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat metod i modeli pracy socjalnej z jednostką, grupą i społecznością. Posiada rozszerzoną wiedzę dotyczącą struktury prowadzenia diagnozy jednostek i grup. Umiejętności: K_U05 - student potrafi sprawnie posługiwać się i ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami pracy socjalnej. K_U11 – student potrafi pracować w zespole. Umie przyjmować i wyznaczać zadania. Ma pogłębione umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i przyjmowaniem działań profesjonalnych K_U14 – student potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności społecznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy q celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych. Kompetencje: K_K07 – student potrafi współpracować w grupie i przyjmować w niej różne role. |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład –egzamin pisemny, ćwiczenia- kolokwium zaliczeniowe. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.