Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Konstruktywne zwalczanie stresu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-SS2-2XGTW Kod Erasmus / ISCED: 05.002 / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konstruktywne zwalczanie stresu
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy: 2rok 2st. PS stac. sem zimowy
Moduł do wyboru - stac. II stop. Praca socjalna
Punkty ECTS i inne: 3.00
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu psychologii ogólnej.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest ukazanie ewentualnych źródeł stresogennych, analiza sytuacji prowadzących do wzrostu napięcia emocjonalnego i uświadomienie zróżnicowanych form indywidualnych sposobów reagowania na nie. Zwrócenie uwagi na możliwość zmiany destrukcyjnych, nieefektywnych osobistych reakcji na stres w kierunku zachowań o charakterze konstruktywnym.

Pełny opis:

Ogólnoakademicki

Studia stacjonarne drugiego stopnia

Moduł specjalnościowy

Praca Socjalna

Rok 2, semestr III

Podstawy kursu z psychologii ogólnej

30 godz. ćwiczeń

Ćwiczenia prowadzone metodami aktywizującymi

Punkty ECTS: 4,00

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- z bezpośrednim udziałem nauczyciela 60 godz. - 2,00 ECTS

- o charakterze praktycznym 60 godz. - 2,00 ECTS

Literatura:

Literatura podstawowa:

Everly G.S., Rosenfeld R. (1992). Stres. Przyczyny, terapia i autoterapia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Heszen I., Sęk H. (2008). Zdrowie i stres. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. Gdańsk: GWP, 681-734.

Stawiarska P. (2016). Wypalenie zawodowe w perspektywie wyzwań współczesnego świata. (Rozdz. 2. Stres zawodowy - wyzwanie dla współczesnego świata). Warszawa: Difin SA, 23-39.

Strelau J., Jaworowska A., Wrześniewski K., Szczepaniak P. (2005). Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych CISS. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Strojnowski J. (1998). Psychoterapia. Poradnik dla osób, które chcą się odnaleźć oraz dla ich terapeutów. Wrocław: Wydawnictwo Arboretum.

Szewczyk W. (1998). Rozumieć siebie i innych. Zarys psychologii. Tarnów: Wydawnictwo BIBLOS.

Literatura uzupełniająca:

Biela A. (red.) (1990). Stres w pracy zawodowej. Wybrane zagadnienia. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Mika S. (1992). O różnych drogach samodoskonalenia. Warszawa: WSiP.

Płużek Z. (1991). Psychologia pastoralna. Kraków: Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy.

Efekty kształcenia:

W zakresie wiedzy: student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o działaniach edukacyjnych, opiekuńczo–wychowawczych, terapeutycznych, profilaktycznych w obrębie różnych struktur społecznych (KA7_WG8)

W zakresie umiejętności: student potrafi wykorzystywać i integrować interdyscyplinarną wiedzę teoretyczną w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych (KA7_UW2). Potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych, zarówno ze specjalistami w zakresie dyscypliny, jak i odbiorcami spoza grona specjalistów (KA7_UK3). Potrafi pracować w zespole; umie przyjmować i wyznaczać zadania; ma pogłębione umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację

celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych (KA7_UO2). Potrafi współpracować w grupie i przyjmować w niej różne role (KA7_UO3). Jest gotowy do nawiązywania kontaktu z klientem oraz skutecznego motywowania go do aktywności i uczenia się samodzielnego rozwiązywania problemów (KA7_UO5).

W zakresie kompetencji społecznych: student jest wrażliwy na problemy społeczne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pomocowe (KA7_KK2).

Metody i kryteria oceniania:

Pisemny test wyboru.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/19" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Dakowicz
Prowadzący grup: Andrzej Dakowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (w trakcie)

Okres: 2019-10-01 - 2020-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Dakowicz
Prowadzący grup: Andrzej Dakowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Konstruktywne zwalczanie stresu to przedmiot ukazujący potencjalne źródła sytuacji stresowych, podejmujący analizę mechanizmów psychologicznych prowadzących do wzrostu napięcia emocjonalnego, pozwalający na uświadomienie zróżnicowanych form indywidualnych sposobów reagowania na stres. Zwraca uwagę na możliwość zmiany destrukcyjnych, nieefektywnych osobistych reakcji na stres w kierunku zachowań o charakterze konstruktywnym.

Pełny opis:

Ogólnoakademicki

Studia stacjonarne drugiego stopnia

Moduł specjalnościowy

Praca Socjalna

Rok 2, semestr III

Podstawy kursu z psychologii ogólnej

30 godz. ćwiczeń

Ćwiczenia prowadzone metodami aktywizującymi

Punkty ECTS: 4,00

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- z bezpośrednim udziałem nauczyciela 60 godz. - 2,00 ECTS

- o charakterze praktycznym 60 godz. - 2,00 ECTS

Literatura:

Literatura podstawowa:

Everly G.S., Rosenfeld R. (1992). Stres. Przyczyny, terapia i autoterapia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Heszen I., Sęk H. (2008). Zdrowie i stres. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. Gdańsk: GWP, 681-734.

Stawiarska P. (2016). Wypalenie zawodowe w perspektywie wyzwań współczesnego świata. (Rozdz. 2. Stres zawodowy - wyzwanie dla współczesnego świata). Warszawa: Difin SA, 23-39.

Strelau J., Jaworowska A., Wrześniewski K., Szczepaniak P. (2005). Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych CISS. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Strojnowski J. (1998). Psychoterapia. Poradnik dla osób, które chcą się odnaleźć oraz dla ich terapeutów. Wrocław: Wydawnictwo Arboretum.

Szewczyk W. (1998). Rozumieć siebie i innych. Zarys psychologii. Tarnów: Wydawnictwo BIBLOS.

Literatura uzupełniająca:

Biela A. (red.) (1990). Stres w pracy zawodowej. Wybrane zagadnienia. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Mika S. (1992). O różnych drogach samodoskonalenia. Warszawa: WSiP.

Płużek Z. (1991). Psychologia pastoralna. Kraków: Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.