Edukacja literacka w klasach I-III
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-WN2-2GHG |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja literacka w klasach I-III |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie w problematykę literatury dziecięcej i edukacji literackiej w klasach 1-3 |
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek Wydział Pedagogiki i Psychologii Nazwa kierunku studiów Pedagogika Poziom kształcenia Studia drugiego stopnia Profil studiów Ogólnoakademicki Forma studiów Niestacjonarne Kod przedmiotu 0800-WN2-2GHG Język przedmiotu Język polski Rodzaj przedmiotu Obowiązkowy Rok studiów /semestr 2 rok/3 semestr Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć 15 godzin ćwiczeń 9 godzin wykładów Założenia i cele przedmiotu Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do pracy dydaktyczno-wychowawczej z książką dziecięcą i młodzieżową. Zajęcia mają na celu: · zapoznać studentów ze specyfiką literatury dla dzieci i młodzieży oraz jej rolą w procesie wychowania, · zaznajomić z rozwojem historycznym literatury dla dzieci oraz jej związkami z ogólnymi prądami artystycznymi kolejnych epok, · zainteresować dziejami i charakterem polskiego piśmiennictwa dla dzieci i młodzieży oraz dorobkiem wybitnych twórców, · zapoznać z wybranymi zagadnieniami z tej dziedziny piśmiennictwa (poezja, baśń, fantastyka, komiks, proza obyczajowa), · uświadomić potrzeby czytelnicze oraz możliwości recepcji lektury w różnych grupach wiekowych, · kształcić umiejętności estetycznego wartościowania książek i prawidłowego wykorzystania narzędzi analizy literackiej utworów, · zwrócić uwagę na nabywanie kompetencji w zakresie metod i form pracy z lekturą, sposobów poznawania i rozwijania zainteresowań czytelniczych Bilans nakładu pracy studenta Rodzaj aktywności: Udział w zajęciach: 24 godziny Udział w konsultacjach: 25 godzin Przygotowanie do zajęć studenta: 60 godzin Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 49 godz. 3 pkt ECTS o charakterze praktycznym 60 godz. 3 pkt ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - J. Z. Białek, Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1918-1939. Zarys monograficzny. Materiały, Warszawa 1987. - J. Cieślikowski, Wielka zabawa. Folklor dziecięcy, wyobraźnia dziecka, wiersze dla dzieci, Wrocław 1976. - J. Dunin, Książeczki dla grzecznych i niegrzecznych dzieci. Z dziejów polskich publikacji dla najmłodszych, Wrocław 1991. - Dzieciństwo i sacrum, red. J. Papuzińska, G. Leszczyński, Warszawa 2000. - Frycie S., Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1945-1970, Warszawa 1978. - I. Kaniowska-Lewańska, Literatura dla dzieci i młodzieży do roku 1864, Warszawa 1973. - Kuliczkowska K., Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1864-1914. Zarys rozwoju. Materiały, wyd. 2, Warszawa 1965. - Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, pod red. B. Tylickiej i G. Leszczyńskiego, Wrocław 2002. - Sto lat baśni polskiej, red. G. Leszczyński, Warszawa 1995. - M. Kielar-Turska, Dziecko jako odbiorca literatury, Warszawa 1992. - A. Ungeheuer-Gołąb, Literackie inspiracje w rozwoju przedszkolaka, Warszawa 2013. - Wartości w życiu społecznym. Jak uczyć dzieci szacunku, tolerancji, wytrwałości, red. E. Lis, Kielce 2006 - B. Żurakowski B., Literatura, wartość, dziecko, Kraków 1992. - A. Baluch, Archetypy literatury dziecięcej, Kraków 1992. - R. Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej, Wrocław 2000. - S. Bortnowski, Scenariusze półwariackie, czyli poezja współczesna w szkole, Warszawa 1997. - M. Molicka, Bajkoterapia, Poznań 2002. - M. Molicka, Bajki terapeutyczne, Poznań 1999 - Z. Adamczykowa, Literatura dziecięca: funkcje- kategorie- gatunki, 2004. - A. Baluch A., Czyta, nie czyta... (o dziecku literackim), Kraków 1998 - G. Leszczyński, Literatura i książka dziecięca, Warszawa 2003. - J. Papuzińska, Animacja czytelnictwa dziecięcego, Warszawa 2004. - J. Papuzińska, Dziecięce spotkania z literaturą, Warszawa 2007. - J. Papuzińska, Inicjacje literackie: problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką, Warszawa 1988. - J. Papuzińska, Dziecko w świecie emocji literackich, Warszawa 1996. Literatura uzupełniająca: - Edukacja polonistyczna i literatura, red. W. Sawrycki, M. Wróblewski, Toruń 2000 - Gadamer, Aktualność piękna. Sztuka jako gra. symbol i święto. Warszawa 1993 - M. Głowiński, Style odbioru. Szkice o komunikacji literackiej, Kraków 197 - M. Głowiński, Zarys teorii literatury. Warszawa 1986 - B. D. Gołębniak. Edukacja poprzez język. Warszawa 1999 - M. Jędrychowska, Lektura i kultura. Warszawa- Kraków 1994. - A. Nosek, W przestrzeniach universum i regio. Wiersze dla dzieci współczesnych pisarzy regionu podlaskiego. Interpretacje, Białystok 2015. - Podlascy twórcy dzieciom. Wybór wierszy, wybór, opracowanie i wstęp A. Nosek, posłowie J. Leończuk, Białystok 2009. - I. Wojnar, Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000 - I. Wojnar, Teoria wychowania estetycznego. Warszawa 1984 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Student: · zna elementarną terminologię używaną w literaturze dla dzieci, historię, genezę rozwoju gatunków literackich, rozumie historyczne i kulturowe uwarunkowania twórczości dla dzieci i młodzieży Wiedza K_ W01 K_W11 Umiejętności. Student potrafi: · potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu literatury dla dzieci w celach analizy i interpretacji problemów wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych · potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z przedmiotu , korzystając z różnych źródeł Umiejętności K_U02 K_U04 Kompetencje społeczne. Student: · posiada umiejętność krytycznej oceny zjawisk społecznych i kulturowych kompetencje społeczne K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady, prezentacje multimedialne, dyskusje podczas zajęć, konsultacje. Ćwiczenia - zaliczenie na ocenę na podstawie aktywnego udziału w ćwiczeniach. Wykład - dopuszczalna jest 1 nieobecność; przedmiot kończy się egzaminem ustnym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.