Praktyki zawodowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ZN1-2GIS |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyki zawodowe |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | 1. Kształtowanie kompetencji pedagogicznych (merytorycznych, dydaktyczno – metodycznych, wychowawczych). 2. Zaznajomienie się z właściwymi metodami oraz formami pracy pedagogicznej. 3. Poznawanie prawnych podstaw funkcjonowania placówki. 4. Zastosowanie wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie studiów, w czasie realizacji zadań zawodowych w wybranej placówce, instytucji. |
Skrócony opis: |
Praktyka 30-godzinna ma charakter obserwacyjny i asystencki. Polega na obserwacji (hospitacji) oraz podejmowaniu działań asystenckich, wykonywaniu zadań określonych przez opiekuna praktyki ze strony Organizatora praktyk. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, praktyki zawodowe Dziedzina i dyscyplina nauk: nauki społeczne, pedagogika Grupy : I stopień pedagogika Liczba godzin praktyki : 30 godz. Punkty ECTS: 2 pkt Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaj aktywności; - liczba godzin praktyki zawodowej 30 h : - przygotowanie do praktyk - 10 h - udział w konsultacjach związanych z praktykamii 10 h Razem 50 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 20 h/ 1,0 pkt.ECTS - o charakterze praktycznym 30 h / 1,0 pkt.ECTS Treści zajęć: 1.Zapoznanie się ze specyfiką, celami oraz zasadami funkcjonowania placówki. 2.Poznanie podstawowych pojęć, terminów, model iinterwencji,specyfiki prowadzonych działań. 3.Poznanie funkcjonowania struktury organizacyjnej, zasad organizacji pracy i podziału kompetencji, procedur, procesu planowania pracy, kontroli i sposobów ewaluacji. 4.Zapoznanie się z dokumentacją obowiązującą w danej placówce. 5.Poznanie warsztatu pracy instytucji. 6.Uczestnictwo w zajęciach, obserwacja wychowanków,praca indywidualna i w zespołach w poszczególnych grupach wiekowych. 7.Uczestnictwo w procesie diagnozy, stawianie diagnoz i hipotez, analizowanie konkretnych przypadków. 8.Aktywny udział w działalności placówki poprzez samodzielne prowadzenie zajęć lub wykonywanie zadań wynikających z charakteru placówki. 9.Doskonalenie umiejętności organizacji pracy własnej, efektywnego zarządzania czasem, sumienności oraz odpowiedzialności za powierzone zadania. 10.Kształtowanie umiejętności skutecznego komunikowania się w organizacji, współpracy z innymi specjalistami, pracy w zespole. |
Literatura: |
Wskazana bezpośrednio przez opiekuna praktyk w placówce. |
Efekty uczenia się: |
K_W15 ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej K_W16 ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej K_W17 ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych UMIEJĘTNOŚCI K_U02 potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań K_U03 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej K_U07 ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów K_U1 2 potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych K_U14 potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu KOMPETENCJE K_K03 ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki K_K08 odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: dyskusja, pogadanka, zajęcia praktyczne, praca grupowa, wykład, metoda przypadków, obserwacja uczestnicząca. Zaliczenie praktyki następuje na podstawie: 1.Przedłożenia przez studenta potwierdzenia dyrektora placówki o terminie realizacji praktyki(pieczątka i podpis w dzienniczku praktyk). 2.Przedstawienia w formie pisemnej opinii i oceny zrealizowanej praktyki w stopniu (skala 2-5)wydanej przez opiekuna praktyki ze strony Organizatora praktyki, zawierającej spostrzeżenia dotyczące: postawy, wiedzy, poziomu zaangażowania w wykonywaną pracę, punktualności oraz merytorycznego przygotowania studenta. 3.Przedstawienia przez studenta wymaganej dokumentacji –rzetelnie uzupełnionego dzienniczka praktyk i ewentualnie ustnej opinii studenta na temat odbytej praktyki. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.