Praktyki zawodowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ZN1-3GIS | Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Praktyki zawodowe | ||
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii | ||
Grupy: |
Moduł praktyki zawodowe - niestac. I stop. Pedagogika |
||
Punkty ECTS i inne: |
8.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Celem praktyki studenckiej jest wykorzystanie zdobytej podczas studiów wiedzy teoretycznej niezbędnej do realizacji zadań, podejmowanych w konkretnym środowisku lokalnym przez instytucje i placówki funkcjonujące w obszarze pracy pedagogicznej.Istotne jest skonfrontowanie jej z rzeczywistością dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą, profilaktyczną i resocjalizacyjną pod kątem przyszłej pracy zawodowej. Zadaniem studentów jest wieloaspektowe poznanie funkcjonowania placówki, stosowanych metod pracy i procedur organizacyjnych.Celem praktyki jest ponadto zdobycie przez studentów doświadczenia w rozwiązywaniu sytuacji trudnych, zdobycie i doskonalenie kompetencji i umiejętności organizacyjnych oraz społecznych niezbędnych do samodzielnego planowania ścieżki rozwoju oraz wypełniania w przyszłości obowiązków zawodowych z zakresu wybranej specjalności |
||
Skrócony opis: |
Praktyka ciągła, 120-godzinna, ma charakter stażowy i polega na wykonywaniu przez studenta wszystkich zadań zgodnie z obowiązkami zawodowymi wykonywanymi przez opiekuna praktyk ze strony Organizatora praktyk |
||
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, praktyki zawodowe Dziedzina i dyscyplina nauk: nauki społeczne, pedagogika Grupy : I stopień pedagogika Liczba godzin praktyki : 120 godz. Punkty ECTS: 8 pkt Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaj aktywności; - liczba godzin praktyki zawodowej 120 h : - przygotowanie do praktyk - 60 h - udział w konsultacjach związanych z praktykami 20 h Razem 200 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 80 h/ 3,0 pkt.ECTS - o charakterze praktycznym 120 h / 5,0 pkt.ECTS 1.Zapoznanie się ze specyfiką, celami oraz zasadami funkcjonowania placówki. 2.Poznanie podstawowych pojęć, terminów, model iinterwencji,specyfiki prowadzonych działań. 3.Poznanie funkcjonowania struktury organizacyjnej, zasad organizacji pracy i podziału kompetencji, procedur, procesu planowania pracy, kontroli i sposobów ewaluacji. 4.Zapoznanie się z dokumentacją obowiązującą w danej placówce. 5.Poznanie warsztatu pracy instytucji. 6.Uczestnictwo w zajęciach, obserwacja wychowanków,praca indywidualna i w zespołach w poszczególnych grupach wiekowych. 7.Uczestnictwo w procesie diagnozy, stawianie diagnoz i hipotez, analizowanie konkretnych przypadków. 8.Aktywny udział w działalności placówki poprzez samodzielne prowadzenie zajęć lub wykonywanie zadań wynikających z charakteru placówki. 9.Doskonalenie umiejętności organizacji pracy własnej, efektywnego zarządzania czasem, sumienności oraz odpowiedzialności za powierzone zadania. 10.Kształtowanie umiejętności skutecznego komunikowania się w organizacji, współpracy z innymi specjalistami, pracy w zespole |
||
Literatura: |
Wskazana bezpośrednio przez opiekuna praktyk w placówce. |
||
Efekty uczenia się: |
K_W15 ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej K_W16 ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej K_W17 ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych UMIEJĘTNOŚCI K_U02 potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań K_U03 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej K_U07 ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów K_U1 2 potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych K_U14 potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu KOMPETENCJE K_K03 ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki K_K08 odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: dyskusja, pogadanka, zajęcia praktyczne, praca grupowa, wykład, metoda przypadków, obserwacja uczestnicząca. Zaliczenie praktyki następuje na podstawie: 1.Przedłożenia przez studenta potwierdzenia dyrektora placówki o terminie realizacji praktyki(pieczątka i podpis w dzienniczku praktyk). 2.Przedstawienia w formie pisemnej opinii i oceny zrealizowanej praktyki w stopniu (skala 2-5)wydanej przez opiekuna praktyki ze strony Organizatora praktyki, zawierającej spostrzeżenia dotyczące: postawy, wiedzy, poziomu zaangażowania w wykonywaną pracę, punktualności oraz merytorycznego przygotowania studenta. 3.Przedstawienia przez studenta wymaganej dokumentacji –rzetelnie uzupełnionego dzienniczka praktyk i ewentualnie ustnej opinii studenta na temat odbytej praktyki. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Praktyka, 120 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Piotr Chlebowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Chlebowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Praktyka ciągła, 120-godzinna, ma charakter stażowy i polega na wykonywaniu przez studenta wszystkich zadań zgodnie z obowiązkami zawodowymi wykonywanymi przez opiekuna praktyk ze strony Organizatora praktyk | |
Pełny opis: |
1.Zapoznanie się ze specyfiką, celami oraz zasadami funkcjonowania placówki. 2.Poznanie podstawowych pojęć, terminów, model iinterwencji,specyfiki prowadzonych działań. 3.Poznanie funkcjonowania struktury organizacyjnej, zasad organizacji pracy i podziału kompetencji, procedur, procesu planowania pracy, kontroli i sposobów ewaluacji. 4.Zapoznanie się z dokumentacją obowiązującą w danej placówce. 5.Poznanie warsztatu pracy instytucji. 6.Uczestnictwo w zajęciach, obserwacja wychowanków,praca indywidualna i w zespołach w poszczególnych grupach wiekowych. 7.Uczestnictwo w procesie diagnozy, stawianie diagnoz i hipotez, analizowanie konkretnych przypadków. 8.Aktywny udział w działalności placówki poprzez samodzielne prowadzenie zajęć lub wykonywanie zadań wynikających z charakteru placówki. 9.Doskonalenie umiejętności organizacji pracy własnej, efektywnego zarządzania czasem, sumienności oraz odpowiedzialności za powierzone zadania. 10.Kształtowanie umiejętności skutecznego komunikowania się w organizacji, współpracy z innymi specjalistami, pracy w zespole | |
Literatura: |
Wskazana bezpośrednio przez opiekuna praktyk w placówce. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.